Turvallisuuden varmistamiseksi Syrjäsalmen ratasillan rakennustyöt ovat tällä hetkellä tauolla, koska rakennustöiden yhteydessä vanhassa sillassa havaittiin liikettä ja sillalle asetettiin nopeusrajoitus. Vanha silta on päätetty sulkea liikenteeltä rakennustöiden ajaksi. Rakennustyöt jatkuvat vuoden 2024 alkupuolella, jotta sillan kautta kulkevan junaliikenteen korvaavat reitit ehditään suunnitella. Voit lukea lisää aiheesta Väyläviraston tiedotteesta.
Kreate rakentaa Syrjäsalmen uuden ratasillan nykyisen ratasillan ja valtatie 6:n väliin Kiteellä. Vanhasta, vuonna 1967 valmistuneesta sillasta on muodostunut nopeusrajoituksen vuoksi Parikkala–Joensuu-rataosan pullonkaula. Rakentamalla uuden sillan vastaamme paitsi nykyisen henkilö- ja tavaraliikenteen myös tulevaisuuden rataliikenteen tarpeisiin Karjalan radalla.
Ensimmäiseksi rakennamme työsillan, jolta käsin varsinainen 170 metriä pitkä teräsbetoninen jatkuva palkkisilta rakennetaan. Työsillan valmistuttua siirrymme sillan tukirakenteiden pariin. Syrjäsalmessa kantava peruskallio on erittäin syvällä, joten perustukseen paalukilometrejä kertyy kaikkiaan nelisen kilometriä ja pisimmät paalut ovat jopa lähes 70 metriä pitkiä, mikä tekee tästä urakasta perustusten osalta erittäin vaativan. Porapaalutuksen toteuttaa Kreaten yhteisyritys KFS Finland kahden koneyksikön voimin.
Uuden ratasillan veneliikenteen kulkuaukko tulee olemaan noin 12 metriä, mikä haastaa sillanrakentajamme työsillan rakentamisesta lähtien kaikissa työvaiheissa. Yli 10 metriin kohoavilta telineiltä ryhdymme rakentamaan uuden sillan muottia, mikä myös vaatii vankkaa ammattitaitoa.
Uusi silta rakennetaan vain noin 15 metrin päässä Syrjäsalmen nykyisestä sillasta. Koko rakentamisen ajan nykyistä nopeusrajoitteista ratasiltaa seurataan tarkkaan monitoroinnin avulla.
Syrjäsalmen sillan käyttöönoton jälkeen Kreaten siltaosaajat oikaisevat ratalinjaa sillan molemmilla puolilla yhteensä noin kilometrin verran ja samaan aikaan siltapuolen ammattilaiset ryhtyvät purkamaan vanhaa siltaa. Haastava vedenalainen purkaminen toteutetaan huomioiden tärkeät luontoarvot, mikä näkyy muun muassa veden sameuden tarkkailuna.
Tilaajana on Väylävirasto, urakka-aika on 1/2023–12/2024 ja arvoltaan urakka on lähes 10 miljoonaa euroa.