
Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen
Uuden Koiviston sillan rakentaminen nykyisen sillan viereen on edennyt perustusten paalutuksiin, joita on tehty teräsbetoni- ja suurlyöntipaalutuksena lähes viiden kilometrin verran. Työvaiheen haastetta kasvattivat pehmeä ja suistoinen maaperä sekä paalujen odotettua suurempi, jopa ennätyksellinen pituus.
Kreaten yhteisyritys KFS Finland Oy:n lyömät paalut koostuvat 12–14 metrin mittaisista, 1 000 millimetrin halkaisijan teräsputkista, jotka on hitsattu yhteen työmaalla.
– Alun perin pisimpien kitkapaalujen suunniteltiin olevan 60–70 metrin pituisia, mutta lopullinen kantavuus löytyi vasta huomattavasti syvemmältä, yli 90 metristä. Tässä mentiin tiettävästi Suomen pisimpään koskaan lyötyyn paalupituuteen ja lyöntejä pisimpään paluun kertyi huimat 57 622 kappaletta. Näissä lukemissa ja olosuhteissa paaluttaminen vaatii korkeatasoista ammattitaitoa ja järeää kalustoa, jota löytyy vain harvalta tässä maassa, kuvailee KFS Finlandin paalutustyönjohtaja Henry Vuorma.

Paalujen kasvaneet mitat edellyttivät myös työmenetelmien uudelleenarviointia sekä tarkkaa suunnittelua siitä, miten paalut saadaan lyötyä tehokkaasti laatu ja työturvallisuus huomioiden. Yksi kriittisimmistä työvaiheista, paalujen betonointi lopulliseen syvyyteen, on myös valmistunut. Vedenalaisella contactor-menetelmällä toteutettuna yhteen paalumetriin meni noin 750 litraa betonia.
– Eniten kuormitettavat paalut on lyöty kovaan pohjaan asti ja kantavuusmittauksissa saavutettiin jopa 19 meganewtonin kantavuus. Näin pitkien betonoitavien putkien vuoksi myös valu oli teknisesti erittäin vaativaa, koska valuputki ei saanut mennä tukkoon ja valun oli onnistuttava kerralla heti ylös asti. Tämä kysyi niin pumppaukselta potkua kuin mestarilta hermoja. Tiukan rutistuksen jälkeen voi sanoa, että paalutus on onnistunut ja vaaditut kantavuudet on saavutettu erinomaisesti, Kreaten työpäällikkö Ville Lehtonen iloitsee.
Sillan pääpalkit 47 metrin pituudellaan tavanomaista kookkaammat
Uusi Koiviston silta tulee olemaan 130 metriä pitkä ja 15,3 metriä leveä liittorakenteinen, jatkuva teräksinen palkkisilta. Sillan neljä pääpalkkia ovat tavanomaista pidemmät, sillä pituutta kullakin teräslohkolla on jopa 47 metriä ja painoa 57 tonnia. Pääpalkkien lisäksi viikonlopun kestäneessä nosto-operaatiossa nostettiin kaksi keskilohkoa, jotka olivat 27-metrisiä ja 28 tonnia painavia.

Työt siltatyömaalla jatkuvat nostotöiden jälkeen palkkien välisten työtasojen rakentamisella ja K-ristikoiden hitsaamisella edeten pintakäsittelyyn sekä teline- ja muottitöihin.
Paalutusurakoitsija KFS Finland jatkaa Koiviston sillan jälkeen paalutustöitä samaan urakkaan kuuluvalla Pikkuhaaran sillalla, jossa käytetään hieman lyhyempiä paaluja. Sekä Koiviston että Pikkuhaaran sillat on rakennettu 1950-luvulla eivätkä ne enää täytä nykyisiä kantavuus- ja turvallisuusvaatimuksia. Uusien siltojen rakentaminen on tärkeää liikenneturvallisuuden ja nykystandardien täyttämiseksi, ja niiden perustukset tehdään kestävällä tavalla – paaluttamalla ne syvälle kantavaan maaperään.
Hankkeen tilaajana on Väylävirasto, ja sekä Koiviston sillan että Pikkuhaaran sillan urakka-aika on kesään 2026.