
Pasilan läntisen lisäraiteen päällysrakenne- ja sähkörataurakka
Pasilan läntisen lisäraiteen päällysrakenne- ja sähkörataurakka sijoittui Suomen vilkkaimmin liikennöidylle rataosuudelle ja sen toteuttaminen vaati vankkaa osaamista. Esimerkiksi raideliitosten työvaiheet tehtiin pienissä junaraoissa viikonloppuisin.
Urakassa rakennettiin Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisälsi uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennettiin väliaikainen vaihde, joka purettiin uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.
Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehtiin Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus oli yli 1 500 metriä.
Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutettiin osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata. Läntinen lisäraide oli viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.
Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saatiin kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoitti liikennettä ja mahdollisti junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.
Kreaten urakan arvo oli noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana oli Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika oli 2/2019–2/2021.

Tila
Valmis
Kategoria
Osoite
Pasilan rautatieasema
Valmistuminen
02/2021
Projektinjohtaja
Juha Salminen
Uutisia

- Nimitysuutiset

- Lehdistötiedotteet

- Nimitysuutiset
Vastaavia kohteitamme


Tila
Käynnissä
Monipuolista erikoisosaamista vaativat rataurakat laajassa Helsinki–Riihimäki-hankkeessa
06/2027

Tila
Käynnissä
Toteutamme erittäin vaativan Lehmisuon alikulkusiltaurakan siirtomenetelmällä Oulussa
06/2026