Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
Kreate on voittanut Inkoon kunnan alueella sijaitsevan Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen rakennusurakan, jossa rakennetaan rantaradan stabiliteetin parantamistoimenpiteet uusine kuivatusjärjestelyineen.
– Toteutamme radan alle kilometrin verran paalulaattaa, uusimme rakennekerrokset sekä rakennamme kuivatusrakenteen ja uuden radan paikoilleen. Kuivatusrakenteen tehtävänä on johtaa vesi pois niin radan rakennekerroksista kuin pinnaltakin. Se parantaa uuden ratarakenteen kantavuutta ja vähentää routimista, kertoo työmaapäällikkö Kalle Tevaniemi Kreatelta.
Lisäksi Kreate rakentaa urakassa noin puolikilometriä huoltotietä ja parantelee muita reittejä. Kohteessa on myös tavoitteena kierrättää mahdollisimman paljon vanhoja maamassoja uudelleen.
Viiden viikon aikana rakennetaan suurin osa urakasta
Inkoo–Karjaa-urakan vaativuutta nostaa se, että rakentamistöissä hyödynnetään Espoon kaupunkiradan rakentamisesta aiheutuvia katkoja. Kreatelle se tarkoittaa käytännössä sitä, että suurin osa ratatöistä käynnistyy juhannuksen jälkeen, ja heinäkuun loppuun mennessä merkittävä osuus urakasta on jo valmista.
– Erikoisuutena on myös väistöraiteen rakentaminen, kun katkon ensimmäisenä työvaiheena puramme nykyisen radan ja kokoamme sen uudelleen siihen viereen. Tällä varmistamme sen, että tukemiskoneet ja muut tarvittavat ratakoneet pääsevät Espoon kaupunkiradalle katkon aikana ja me pystymme rakentamaan uuden raiteen tehokkaammin valmiiksi, Tevaniemi valottaa.
Katkon aikana Kreate muun muassa valaa paalulaattoihin 2 200 tonnia betonia ja poraa yhteensä noin 15 kilometriä paalua, mikä tekee pehmeästä maasta kantavamman. Ennen katkoa Kreate tekee valmistelevia töitä ja rakentaa huoltotien työmaakäyttöön, jotta esimerkiksi paalutuskoneet saadaan tehokkaasti paikan päälle.
– Onhan tämä mielenkiintoinen ja haastava homma, kun tavanomaista tiukemman aikaikkunan sisällä pitää saada todella paljon tehtyä. Varmistamme tehokkaan läpimenon huolellisella resurssoinnilla ja työnsuunnittelulla. Meillä on osaava porukka ja erityiskaluston saatavuus on varmistettu, joten luottavaisin mielin lähdemme toteuttamaan kaikki tarvittavat työt katkon aikana, Tevaniemi summaa.
Strategiassaan Kreaten on nostanut yhdeksi kasvusuunnaksi rata- ja raiderakentamisen. Nyt voitettu hanke tukee yhtiön tavoitetta kasvattaa rata- ja raiderakentamisen osuutta kokonaisliikevaihdosta. Kreate kirjaa 5,5 miljoonan euron sopimuksen toisen vuosineljänneksen tilauskantaansa. Urakka valmistuu kokonaisuudessaan lokakuun 2025 loppuun mennessä.