270320251743069249.jpg

Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.

Suomen vilkkaimpiin kuuluvan asemanseudun, Tampereen henkilöratapihan kehitysvaihe on saatu ensimmäisen vaiheen osalta maaliin. Kreate Oy ja Väylävirasto allekirjoittivat toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä 27.3.2025. Sopimuksen arvo on noin 40 miljoonaa euroa, ja Kreate kirjaa sen ensimmäisen vuosineljänneksen tilauskantaansa.

Hankkeen tavoitteena on parantaa Tampereen keskustassa sijaitsevan henkilöratapihan toimivuutta sekä matkustajille että junaliikenteelle. Kohteen rakentaminen vaatii monipuolista teknistä osaamista, tarkkaa aikatauluttamista ja sujuvaa yhteisyötä eri toimijoiden kesken.

– Tampereen henkilöratapiha -hanke istuu Kreaten osaamisportfolioon täydellisesti monipuolisuutensa ja teknisen vaativuutensa ansiosta. Yhdistämme toteutuksessa vahvan silta-, pohja- ja väyläosaamisemme määrätietoisesti kasvattamaamme rata-, sähkörata- ja turvalaiteosaamiseen. Vaikka kehitysvaihe vielä tiettyjen töiden osalta jatkuu, on hienoa, että Väyläviraston kanssa yhteistyössä hiotut ensimmäisen vaiheen suunnitelmat pääsevät nyt toteutukseen, iloitsee Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.

–  Hanke on teknisesti haastava, mutta rakentamista edistävät Kreaten ja Väyläviraston rautaiset osaajat sekä tarvittava tuki Tampereen kaupungilta. Myös viestintä on tärkeässä roolissa näin merkittävässä hankkeessa, toteaa hankkeen projektipäällikkö Jussi Kiuru Kreatelta.

Työt vilkkaassa liikenteen solmukohdassa käynnistyvät 7.4.

Tampereen henkilöratapiha -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvät Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä erinäisiä työvaiheita rautatieasemalla. Työt käynnistyvät maanantaina 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana vaiheittain.

– Työt käynnistyvät eri kohteissa samanaikaisesti. Esimerkiksi Erkkilän ylikulkusillan rakentamisen aloitamme toteuttamalla sillan alapuolelle teräksisen työsillan, jonka avulla vanhan sillan purkaminen ja uuden rakentaminen on turvallista. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan rakentamisen aloitamme valmistavilla töillä, kuten purkutöillä. Perkiön alueen ratatyöt pitävät sisällään raiteiden, vaihteiden ja tasoristeysten uusimista sähkörata-, vahvavirta- ja turvalaitemuutoksineen. Perkiön alueella työt valmistuvat jo heinäkuussa 2025, Kiuru listaa.

Kreatelle työskentely vilkkaassa Tampereen keskustaympäristössä on tuttua menneiltä vuosilta. Nyt alkavassa hankkeessa työskentelee useita ammattilaisia, jotka ovat siirtäneet legendaarisen Tampereen tavara-aseman sekä rakentaneet mittavan Tampereen Kannen, jonka päälle on rakennettu niin Nokia Arena kuin kerrostalojakin.  

– Kun rakennamme vilkkaassa kaupunki- ja rataympäristössä, on tärkeää suunnitella kulkureitit niin, että pystymme pitämään ne lähes muuttumattomina koko rakentamisen ajan. Henkilöratapihan kautta kulkee vuosittain yli kuusi miljoonaa kaukojunamatkustajaa. Sen lisäksi hankkeen vaikutusalueella liikkuu tuhansia ihmisiä vuorokaudessa julkisilla kulkuvälineillä, henkilöautoilla, pyörillä tai kävellen. Toivommekin kaupunkilaisilta ja muilta alueella liikkuvilta malttia, etenkin kun uusia kulkureittejä otetaan käyttöön, Kiuru vetoaa.

Koko hankkeessa uudistetaan Itsenäisyydenkadun ja Erkkilän sillat, rakennetaan rautatieasemalle matkaterminaali ja Naistenlahteen vaunuhuoltoalue sekä tehdään ratamuutoksia ja -töitä henkilöratapihan ja Perkiön raiteiston alueilla. Toteutus on jaettu kahteen vaiheeseen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa, josta ensimmäisen vaiheen töiden osuus on noin 40 miljoonaa euroa.

Valmistuttuaan hanke muuttaa merkittävästi Tampereen rautatieaseman aluetta ja parantaa junaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta koko Suomessa. Hankkeen rakentaminen toteutetaan Väyläviraston ja Kreate Oy:n allianssina. Väyläviraston lisäksi hankkeen tilaajina ovat erillissopimuksilla Tampereen kaupunki, Fintraffic Raide Oy ja VR-yhtymä Oyj.