
Ennätyksellinen siirtomenetelmällä toteuttava ratasiltahanke Lappeenrannassa
Kreaten sillanrakentamisen ja sillankorjaamisen konkarit urakoivat ennätyksellisen siltahankkeen, kun rakennamme Suomen pisimmän siirtomenetelmällä toteutettavan ratasillan Lappeenrantaan. Erityisen vaativassa siltahankkeessa rakennamme uuden Lauritsalan eteläisen alikulkusillan, puramme vanhan sillan sekä teemme radan päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt.
Kreate toteuttaa haasteellisen ja monivaiheisen Lauritsalan ratasiltaurakan tarkalla suunnittelulla, ainutlaatuisella kalustolla ja vahvalla teknisellä osaamisella, jota siltakonkarimme ovat kerryttäneet useissa vastaavanlaisissa erityisosaamista vaativissa ratasiltahankkeissa. Pelkästään kaudella 2021 Kreatella oli kuusi siirrettävää ratasiltaa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla, jossa urakoimme metrohistorian ensimmäisen siirtomenetelmällä uusitun sillan.
Koko talven ja kevään ajan teemme Lauritsalan ratasillan rakentamisen ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten suunnittelemme siirtoradat, joita pitkin uusi silta siirretään sekä poraamme porapaalut ja teemme sillan teline- ja muottityöt. Varsinaisen siirtokatkon aika koittaa juhannuksena 2022, jolloin puramme vanhan sillan ja siirrämme uuden 96,5 metriä pitkän ja 2 750 tonnia (2 750 000kg) painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla paikalleen. 48 tunnin ratakatkon aikana edetään tiukassa minuuttiaikataulussa, jolloin jokaisen on tiedettävä tehtävänsä ja aikaikkunansa.
Urakkapaikka sijaitsee Lappeenrannan pohjoispuolella Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella rataosuudella. Haastavuutta tuo myös Lauritsalan ratasillan alapuolella kulkeva vilkasliikenteinen tie. Merkittävä etu sillan toteuttamiseen siirtomenetelmällä on se, että rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos silta rakennetaan paikan päällä. Lauritsalassa sillan siirtoradat suunnitellaan niin, että siirto suoritetaan ajoradan suuntaisesti, minkä ansiosta liikennejärjestelyt ovat huomattavasti helpommin toteutettavissa ja aiheutamme mahdollisimman vähän häiriötä autoilijoille, kävelijöille ja pyöräilijöille.
Lauritsalan eteläisen alikulkusillan rakentaminen kuuluu osaksi Luumäki-Imatra ratahankkeen perusparannusosuuden LUIMA-hanketta.
Urakka-aika on 10/2021–11/2022. Tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 3,5 miljoonaa euroa.

Tila
Valmis
Kategoria
Osoite
Hyötiöntie, Lappeenranta
Valmistuminen
11/2022
Projektinjohtaja
Ari Välimaa
Projektin henkilöstö
Tehtävä
Nimi
Puhelin
Sähköposti
Työpäällikkö
Ari Välimaa
+358 400 792 472
ari.valimaa@kreate.fi
Vastaava työnjohtaja
Petri Laitinen
+358 50 573 0819
petri.laitinen@kreate.fi
Artikkelit

- Ajankohtaista
- Nimitysuutiset

- Ajankohtaista

- Ajankohtaista
Vastaavia kohteitamme

Tila
Käynnissä
Monipuolista erikoisosaamista vaativat rataurakat laajassa Helsinki–Riihimäki-hankkeessa
06/2027

