Rakensimme Tornion kaupungin alueella sijaitsevaan Keroputaan suistoon Oulu-Laurila-Tornio -rataosuudelle uuden ratasillan. Työt alkoivat työsillan paalutuksilla vesiluvan tultua lainvoimaiseksi ja päättyivät joulukuun alussa 2018 aikataulun mukaisesti. Ratakatkossa lokakuun viimeisenä viikonloppuna siirrettiin vanha ratasilta pois ja 97 metriä pitkä ja 1 850 tonnia painava uusi silta tunkattiin paikoilleen. Ratakatkolle varattu 72 tunnin aika alitettiin ja junat kulkivat uudella sillalla sovitun mukaisesti.
Vastaava työnjohtaja Joonas Kauppinen kertoi niin sanotun perustyön sisältäneen muutamia haasteita. Kaikki oli suunniteltava ja työvaiheet aikataulutettava tarkasti, sillä urakan kokonaisaikataulu oli melko kireä ja kolme päivää kestäneen ratakatkon aikana oli siirtotyössä todella paljon tehtävää.
– Uusi silta tunkattiin kokonaisena paikoilleen suiston päällä. Maaperässä oli sulfaattipitoisuuksia, joten joitakin satoja kuutioita maata piti välitukien rakentamisvaiheessa loppusijoittaa erillisen suunnitelman mukaisesti. Runsas lumi ja vesistön tulviminen vaikuttivat osaltaan työn suorittamiseen.
Uusi silta on 7,7 metriä leveä. Yhden välituen tilalle rakennettiin kaksi välitukea. Kokonaisuuteen liittyi päällysrakennetöitä, muun muassa noin 150 metriä uuden kiskon asentamista pölkkyineen ja johdotuksineen.
Tilaajana Väylävirasto ja toteutusaika 5/2018 – 12/2018.