Kreaten rata-ammattilaiset vaihtavat liikennekatkojen aikana reilun 10 kilometrin matkalla päällysrakenteen uusimalla radan tukikerroksen, ratapölkyt ja ratakiskot. Samalla Mäntyluoto−Tahkoluoto-rataosuus päivitetään nykyisten standardien mukaiseksi ja kiskopaino muutetaan raskaammaksi. Urakkaan kuuluvat myös kaikki turvalaite- ja sähköratatyöt.
Osa ratatyöstä tapahtuu meripengerosuudella, jossa radan vakautta parannetaan rakentamalla vastapenkereet mereen molemmille puolille rataa. Urakan aikana tehdään myös tasoristeysturvallisuutta edistäviä töitä rataosuuden kaikissa kahdeksassa tasoristeyksessä.
Lisäksi urakkaan kuuluu Porin ratapihan rakennustyöt, kuten ratapihan korkeusviivan nosto, jossa rautatievaihteiden ja raiteiden korkeusasemaa nostettiin jopa kymmenellä sentillä. Ratapihan nostoa varten laadimme yhdessä tilaajan, liikennöitsijöiden, junaliikenneohjauksen ja urakoitsijan kesken mittavat junaliikennejärjestelyt töiden mahdollistamiseksi. Syyskuun alun liikennekatkon aikana tehtiin myös vesieristyksen korjaustöitä vahvistamalla vesieristyksen suojausta ratapihan läheisellä Luvianpuistokadun sillalla.
Mittavat suunnitelmamuutokset ja aikatauluhaasteet materiaalien osalta ovat muuttaneet urakan tavanomaisesta erittäin vaativaksi.
Tilaajana on Väylävirasto, urakka-aika on 8/2022–11/2022 ja urakan arvo noin 1,9 miljoonaa euroa.