Kreaten pohjarakentamisen merkittäviä urakoita täydensi Pieksämäen asematunnelin remontti, jossa kunnostimme junaradat alittavan 100 metriä pitkän tunnelin sisäpinnat ja uusimme portaikot. Samalla rakensimme tunnelin molempiin päihin 75 metriä pitkät katetut luiskat jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Urakka sisälsi myös asematunnelin kaikkien maanpäällisten rakenteiden rakentamisen, kuten katokset ja niiden julkisivut, jotka muurattiin paikan päällä noin 50 000 tiilestä.

Asematunneli sijaitsee keskeisellä paikalla Pieksämäen kaupungin keskustassa. Työmaa ulottui alimmillaan reilun viiden metrin syvyyteen maanpinnasta, mihin toi oman haasteensa erityisen korkealla oleva pohjavesi. Ennen kuin pääsimme aloittamaan varsinaiset rakennustyöt, teimme täysin vesitiiviit kaivannot.

Urakan haastavimpiin työvaiheisiin kuuluivat myös suihkupaalutus ja teräsponttien asentaminen, jotka toteutti Kreaten erikoispohjarakentamiseen erikoistunut yhteisyritys KFS Finland Oy.

Asematunnelin itäpuoli valmistui toukokuussa 2023 ja radan läntisellä puolella tunnelityö oli valmis marraskuussa 2023. Pieksämäen kaupungin tilaaman urakan arvo oli noin 6 miljoonaa euroa.

 

Kreate toteuttaa Pieksämäen asematunnelin saneerauksen.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Asemakatu 2, Pieksämäki

Valmistuminen

11/2023

Projektinjohtaja

Mika Seppälä

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Mika Seppälä +358 50 316 0707 mika.seppala(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Tomi Pyökeri +358 40 197 8777 tomi.pyokeri(a)kreate.fi

Artikkelit

Jani Pieksemä kiertotalouden projektipäälliköksi

Kiertotalousosaajiemme joukko sen kuin kasvaa ja vahvistuu, kun insinööri (ylempi AMK) Jani Pieksemä on aloittanut meillä projektipäällikkönä.Kestävän rakentamisen ammattilaisen uralle on mahtunut tätä ennen niin viranomaistehtäviä ympäristönsuojelun parissa kuin kiertotalous-…

Mikko Koponen ratatekniikan työmaapäälliköksi

Ratayksikkömme on saanut uutta vahvistusta, kun Mikko Koponen aloitti meillä työmaapäällikkönä. Koulutukseltaan hän on rakennustekniikan insinööri (AMK) ja työkokemusta löytyy niin ratatekniikasta kuin maanalaisesta louhinnasta.–  Edelliset kaksi isoa projektia olivat…

Eero Heikkilä aloitti korjaamopäällikkönä

Reipas ja riuska kalusto- ja korjaustiimimme vahvistui, kun ajoneuvotekniikan insinööri (AMK) Eero Heikkilä aloitti korjaamopäällikkönä.Monipuolisen uran tehneellä Eerolla on vahva kokemus koneisiin ja kunnossapitoon liittyvistä päällikkötason tehtävistä. – Useita vuosia…