Hankkeen suurimmat yksittäiset rakennuskohteet ovat Saaristotien varrella kaksi eri salmea ylittävää siltaa. Kirjalansalmen ylitse rakennetaan yli 600 metriä pitkä vinoköysisilta ja valmistuessaan se on pääaukoltaan pisimmän jännemitan maantiesilta Suomessa. Hessundinsalmen yli rakennetaan noin 200 metriä pitkä vinojalkainen kehäsilta. Molempien siltojen vesiväylän sallittu alikulkukorkeus on 16 metriä. Sillat rakennetaan 16,25 metrin hyötyleveydellä, jonka ansiosta myös Saaristotien kävely- ja pyöräily-yhteydet paranevat merkittävästi.

Hankkeen alueella myös parannetaan maantien 180 kuntoa ja liittymäjärjestelyjä, kuten kahden pyöräilyn ja jalankulun alikulun – Valoniemen ja Ekbackan alikulkukäytävät – sekä rakennetaan Kalakoulun risteyssilta. Hankkeeseen sisältyy myös uusien melusuojauksien rakentaminen.

Saaristotie toimii ainoana maantieyhteytenä Paraisille ja Turunmaan saaristoon, joten siltojen uusimisella sekä maantien ja liittymäjärjestelyjen parantamisella on huomattava merkitys Paraisten kaupungille ja kaupunkilaisille sekä saariston elinkeinoelämälle. Hankkeen myötä lisätään myös liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. 

Allianssimalli soveltuu hyvin näin teknisesti haastavan hankkeen toteutukseen, jossa Kreaten ja Väyläviraston kesken toteutuu tiivis yhteistyö. Se on tarjonnut mahdollisuuden ideoida ratkaisuja yhdessä sekä on auttanut saavuttamaan yhteisen näkemyksen parhaimmasta ja kustannustehokkaimmasta toteutustavasta. Esimerkiksi voimakkaaseen materiaalikustannusten nousuun löydettiin ratkaisuja, jotka mahdollistivat hankkeen käynnistämisen alkuperäisen toteutuspäätöksen mukaisella kustannusarviolla.

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentaminen vahvistaa Kreaten markkinajohtajuutta sillanrakentamisessa: hankkeen myötä rakennamme samanaikaisesti kahta Suomen suurinta vinoköysisiltaa, Kirjalansalmen siltaa Paraisilla ja Kruunuvuorensiltaa Helsingissä.   

Siltahankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 128 miljoonaa euroa ja se rakennetaan vuosina 2022–2026.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke on Kreaten historian suurin hanke, jossa rakennamme Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillat teknisesti vaativassa projektissa Paraisilla.

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Rantatie 1, Parainen

Valmistuminen

12/2026

Projektinjohtaja

Timo Hirvasmaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa +358 400 627 461 timo.hirvasmaa(a)kreate.fi
Tuotantopäällikkö Tero Haaramäki +358 40 544 3661 tero.haaramaki(a)kreate.fi
Työpäällikkö (väylärakentaminen) Ari-Pekka Linna +358 400 408 805 ari-pekka.linna(a)kreate.fi

Artikkelit

Lassi Vileniuksesta työmaainsinööri pohja- ja insinöörirakentamisen yksikköön

Elokuussa Tampereen yliopistosta rakennustuotannon diplomi-insinööriksi valmistuva Lassi Vilenius on nimitetty työmaainsinööriksi Kreaten pohja- ja insinöörirakentamisen yksikköön. Infrarakentamisen pariin Lassi on päätynyt ikään kuin sattuman kautta. – Koulussa minua kiinnosti erityisesti…

Matias Kohtamäki projekti-insinööriksi

Pohja- ja insinöörirakentajiemme joukko vahvistuu, kun rakennusinsinööri Matias Kohtamäki on aloittanut meillä projekti-insinöörinä. Aiemmin Matias on toiminut työnjohtajana talonrakentamisen puolella ja hän kertoo siirtyvänsä vaativan infran pariin innostuneella mielellä. Innostava on myös…

Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta

Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa 34 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Kytömaan ja Järvenpään välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kahdelle aikaisemmalle, joita Kreate rakentaa parhaillaan Kytömaan…