Suunnittele ja toteuta -urakan työt alkoivat marraskuun 2019 lopussa työmaan perustamisella sekä putkien, johtojen ja kaapeleiden suojaamisella ja pois siirtämisellä.
Vanha silta oli kaksiaukkoinen ja sen kannen pituus oli 24 metriä, kun taas uusi silta on viisiaukkoinen ja noin 40 metriä vanhaa siltaa pidempi. Uusi silta perustettiin jopa 60 metriä pitkillä kallioon ulottuvilla porapaaluilla.
Kiertotalous näkyi urakassa mm. nykyisen sillan maatukien luonnonkivien käyttämisellä uuden sillan alittavissa tukimuureissa. Uuden sillan rakennustyöt aloitettiin helmi-maaliskuussa 2020. Sillan kansi rakennettiin nykyisen sillan eteläpuolelle Viinikankadun päälle ja siirrettiin 60 tuntia kestäneessä junaliikenteen katkossa paikoilleen.
Urakkasumma oli reilu neljä miljoonaa euroa. Tilaajana oli Väylävirasto, joka toteutti hankkeen yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Uusi silta valmistui loppukesällä 2020.
Lisää tietoa hankkeesta löytyy Väyläviraston sivulta: https://vayla.fi/pinninkatu