Vaativaan infrarakentamiseen keskittyvä Kreate on siltojen siirtotekniikan hallitseva markkinajohtaja Suomessa. Kesän ja syksyn aikana Kreate urakoi kuusi siirrettävää ratasiltaa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla, jossa urakoitiin metrohistorian ensimmäinen siirtomenetelmällä uusittu silta.
– Meillä on erittäin osaavat ja motivoituneet ammattilaiset, jotka pystyvät vastaamaan kaikkein haastavimpiinkin siltahankkeisiin. Lisäksi käytössämme on ainutlaatuinen siltojen siirtämiseen kehittämämme kalusto. Osaamisemme ja tekniikkamme ovat hioutuneet kustannuksiltaan kilpailukykyisiksi ja teknisesti erittäin luotettavaksi, kertoo Kreaten sillanrakentamisen ja -korjaamisen johtaja Sami Rantala.
Siirtomenetelmällä sillanrakentamisen liikennehaitat jäävät pienemmiksi
Merkittävä etu sillan toteuttamiseen siirtomenetelmällä on se, että rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos silta rakennetaan paikan päällä. Tästä syystä sillanrakentamista siirtomenetelmällä suositaan varsinkin rautateillä.
Tyypillisesti ratakatkot kestävät 24–48 tuntia, minkä aikana vanha silta puretaan pois ja uusi silta siirretään paikalleen.
– Näin lyhyt aikaikkuna vaatii erittäin vahvaa osaamista rakentamisen suunnittelun ja valmistelevien töiden sekä itse siirtotapahtuman osalta. Ratakatkon aikana töitä tehdään 24/7, eikä tuumaustunteihin ja harha-askeleihin ole varaa, Rantala kuvailee.
Kreate on vahvistanut vuosien varrella osaamistaan kasvattamalla ja kouluttamalla omaa henkilöstöä siirtomenetelmään sekä tehnyt kalustoinvestointeja, joilla mahdollistetaan useat siirtotyöt saman kauden aikana. Lisäksi mittava alihankintaverkosto toimii apuna siirtokatkoissa.
Kesällä 2021 siirretyn Lauritsalan alikulkusillan urakassa oli poikkeuksellinen toteutustapa, kun junaliikenteen sujuvuuden takaamiseksi raiteiden määrää ei vähennetty rakentamisen ajaksi ja lopputuloksena haluttiin yksi raide lisää. Uusi silta rakennettiin ensin puoliksi oikealle paikalleen ja junaliikenne otettiin sille jo syksyllä 2020. Kesäkuussa 2021 purettiin silta uusimman ja toiseksi uusimman sillan välistä sekä tehtiin tulevalle sillan tukirakenteita. Tila kahden sillan välissä sekä purkamiselle että rakentamiselle oli vaativa, mutta työt sujuivat suunnitellusti aikataulussa.
Kreaten kaudella 2021 siirtomenetelmällä rakentamat sillat
Kreaten siirtomenetelmällä rakentamat sillat 2021 | Paino | Pituus | Siirtomatka |
1/6 Kieuhuvan alikulkusilta, Kouvola | 1 400 tonnia | 40 metriä | 24 metriä |
2/6 Kipparlahden metrosilta, Helsinki | 2 400 tonnia | 69 metriä | 12 metriä |
3/6 Lauritsalan alikulkusilta, Lappeenranta | 1700 tonnia | 45 metriä | 12 metriä |
4/6 Myllyojan alikulku, Hamina | 440 tonnia | 20 metriä | 12 metriä |
5/6 Lattomerenojan ratasilta, Pori | 650 tonnia | 23 metriä | 12 metriä |
6/6 Tuomijoen ratasilta, Kouvola | 920 tonnia | 30 metriä | 15 metriä |
Suomen pisin siirtotekniikalla toteutettava ratasilta rakennetaan Lappeenrantaan: 48 tunnin siirtorutistus vaatii erityisen tarkan suunnittelun ja toteutuksen
Kreatella on alkanut Lappeenrannassa projekti, jossa rakennetaan uusi Lauritsalan eteläinen alikulkusilta, puretaan vanha silta sekä tehdään radan päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt. Monivaiheisessa ja vaativassa urakassa tehdään talven ja kevään aikana ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten sillan siirtoratojen suunnittelu.
– Varsinaisen siirtokatkon aika koittaa ensi juhannuksena, jolloin puramme vanhan sillan ja siirrämme uuden 96,5 metriä pitkän ja 2 750 tonnia painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla paikalleen 48 tunnin ratakatkon aikana, Rantala kertoo.
– Haastavuutta tuo myös ratasillan alapuolella kulkeva vilkasliikenteinen tie. Sillan siirtoradat suunnitellaan ottaen huomioon alikulkevien teiden ja kevyenliikenteenväylien tarpeet mahdollisimman hyvin.
Lauritsalan eteläinen alikulkusilta sijaitsee Lappeenrannan pohjoispuolella Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella rataosuudella. Ratasillan rakentaminen kuuluu osaksi Luumäki-Imatra ratahankkeen perusparannusosuuden LUIMA-hanketta.
Rakennuskauden 2021 ennätyksellinen kuuden sillan rakentaminen siirtämällä on Kreatest Hits -projekti. Se on oma merkkimme siitä, että projektissa on yhdistynyt innovatiivisuus ja rohkeus tehdä jotain merkittävää ja viedä infra-alaa eteenpäin. Se on projekti, josta sytyimme ja olemme erityisen ylpeitä.