Ratarakentajaksi ei valmistuta oppilaitoksissa, vaan alan töihin tullaan monesti mutkan kautta. Tai voi edetä kuten Lassi Nurminen, jolla erilaisia kurveja on ollut useampia.
Ensin Lassi opiskeli kalanjalostajaksi, sitten kutsui armeija, jonka jälkeen hän lähti rauhanturvaajaksi Libanoniin. Seuraavaksi hämeenlinnalainen työskenteli sopimussotilaana Säkylän varuskunnassa ja siirtyi sieltä opiskelemaan rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriksi Hämeen ammattikorkeakouluun.
Ensimmäistä kesäharjoittelupaikkaansa Lassi haki Kreatelta talossa jo työskentelevän kaverinsa, Alvar Peltolan, houkuttelemana.
– Haalariharjoittelussa tein lapiomiehen hommia eli ratatyömaalla se on kiskojen katkaisemista ja kiinnittämistä, vaihteiden lämpösuojien laittamista, salaojien ja kaivojen asentamista, kaikenlaista.
– Se kesä oli vähän niin kuin tämä toinenkin kesä eli hommia Kreaten ratahankkeilla eri puolilla Suomea. Ensimmäisenä kesänä olin ainakin Helsingissä, Vantaalla, Turussa ja Orivedellä. Ne olivat viikon parin rykäisyjä, niin yhden kesän aikana ehtii paljon olla jokapaikanhöylänä, naurahtaa Lassi.
Reissuhommat ja nopeat tilanteet eivät saa tylsistymään
Työt ratarakentamisen parissa tuntuivat insinööriopiskelijasta sen verran mukavilta, että hän palasi Kreatelle tekemään työnjohtoharjoitteluaan. Yksi työmaista on mittava Helsinki–Riihimäki-hanke Järvenpäässä.
– Kesätyöt alkoivat toukokuussa, jolloin olin ensin viime kesältä tutulla Urpiaisentien alikulkukäytävällä Vantaalla tekemässä radan tukemista ja nopeusrajoitusten purkamista. Ne olivat viimeisiä viimeistelytöitä ennen valmiin urakan luovuttamista tilaajalle.
Tämä kesä 2023 on vienyt Lassia myös Orivedelle, jossa Oriveden liikennepaikan päällysrakenneurakassa on ollut kivitöitä ja parkkipaikan viimeistelyä. Haastatteluhetkellä näyttää siltä, että seuraavan viikon hän on Oulussa Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeella.
– Tykkään reissuhommista todella paljon ja siitä, että työmaat vaihtuvat, on monenlaista tehtävä ja nopeita tilanteita. Välillä tehdään päivää ja yötä, sitten yötä ja päivää. Tässä ei pääse tylsistymään ja leipiintymään, kun tekee sovitun keikan valmiiksi ja jatkaa sitten toiselle työmaalle.
Ratatyömailla saadaan jeesiä haasteisiin
Kuluva kesä on tarjonnut työnjohtoharjoittelijalle sopivasti myös haasteita. Järvenpäässä Kreate rakentaa Kytömaan ja Ainolan välille uuden itäisen raiteen, mutta myös parantaa ja vahvistaa pääradan pohjaolosuhteita paaluttamalla. Ennen haastattelua Lassi oli selvitellyt Ainolan uuden alikulun muotin tukipaalujen katkaisemiseen liittyviä työvaiheita,
– Monenlaista hoidettavaa ja selvitettävää tulee joka päivä vastaan, mutta periaatteeni on, että kyllä kaikesta aina selvitään. Täällä on se hyvä puoli, että mitään haastetta tai ongelmaa ei tarvitse ratkoa yksin. Aina saa joltain jeesiä.
Tällä viikolla Järvenpäässä, edellisellä viikolla Orivedellä, jossa rata-ammattilaiset levensivät väli- ja tukikerroksien leikkausta.
– Siellä mietimme isolta alueelta, missä me mennään, missä kuljetetaan mitäkin tavaroita ja mitä ylipäätään voidaan tehdä. Työnjohtoharjoittelijana tehtävät ovat haalariharjoitteluun verrattuna enemmän kokonaisuuksien hallintaa ja haluankin oppia ymmärtämään ratatöissä koko hommaa paljon laajemmin, Lassi pohtii.
Haaveena omat ratatyömaat
Ratahankkeilla Lassi Nurminen on päässyt työskentelemään paitsi rata-alan ammattilaisten myös Kreaten sillanrakentajien ja -korjaajien kanssa.
– Olen ehkä tavallaan löytänyt myös uuden paikan ratapuolen ja siltapuolen välillä jonkinlaisena välikätenä, joka auttaa yhteisissä projekteissa. Myös täällä Järvenpäässä on yhteensovitettu monia asioita, kun radan rakentamisen lisäksi rakennetaan kolme siltaa.
Kesän jälkeen kutsuu jälleen koulunpenkki. Opintoja on kaksi vuotta jäljellä ja valmistumisen jälkeen tavoitteena on jatkaa vielä opiskelua.
– Rataan liittyvistä kursseista seuraavia olisivat turvamiespätevyys ja ratatyövastaava, joista olenkin työmaapäällikkö Arttu Ketosen kanssa keskustellut.
Entä millaisia haaveita Lassilla on toisen ratakesän jälkeen?
– Voi kun voisi olla joskus yhtä suuri ja mahtava kuin Ketonen on. En ole vielä kertonut hänelle, että aion joskus syrjäyttää hänet. Arttu on ollut rata-alan eri hommissa viitisentoista vuotta, niin itsellä on ainakin jokunen vuosi vielä edessä, että pääsee pyörittämään samaan aikaan useita omia työmaita, Lassi virnistää.