Hyvinkääläinen Veikko Huhtala on nuori lupaava urheilija, jota Kreate tukee matkalla ammattipyöräilijäksi. Pyöräily on tuttua myös Kreate-konsernissa, sillä meillä on jo reippaasti yli 100 työsuhdepyörää, ja muutenkin keltamustasta joukkueestamme löytyy monenlaisia pyöräilijöitä.
Veikko kokosi kreatelaisille fillarointivinkkejä, joista uskomme olevan iloa ja hyötyä myös muille innokkaille pyöräilijöille. Tässä sponsoroitavamme neuvoja niin aloittelijoille kuin kokeneemmille pyöräilystä innostuneille:
- Varmista pyörän oikea koko ja satulan korkeus. Pyörän säätöihin saa apua mm. pyöräliikkeistä.
- Kiinnitä huomiota pyöritysnopeuteen. Hyvä muistisääntö: jos pyöritysnopeus tuntuu hyvältä, laita yksi vaihde kevyemmälle. Nopea pyöritysnopeus ei rasita niin paljon polvia ja isoja lihaksia.
- Jos olet aivan uusi pyöräilyn parissa, takapuoli saattaa kipeytä ensimmäisten ajojen jälkeen. On normaalia, että takapuolen luut ja lihakset eivät ole tottuneet pyöräilyyn.
- Työmatkapyöräilijän kannattaa muistaa, että pelkästään kovaa ajaminen ei kehitä. Ammattilaispyöräilijöillä rauhassa ajamista on vähintään 50 % harjoittelusta. Kun tekee peruskestävyysharjoittelua, jaksaa ajaa myös pitkiä matkoja.
Työsuhdepyörä on teille ja poluille vievä henkilöstöetu
Työsuhdepyörä on työnantajan järjestämä vapaa-ajan käyttöön tarkoitettu pyörä, jolla voi halutessaan kulkea myös työmatkat. Kreate-konsernissa vakituisessa työsuhteessa työskentelevät ovat koeajan päättymisen jälkeen oikeutettuja hankkimaan työsuhdepolkupyörän.
Kun kolme kreatelaista hyppää polkupyörän satulaan, miten käy? Projekti-insinööri Paula Kuurlunti polkee kotona Oulussa ja työmaalla Paraisilla, laatupäällikkö Ville Järviö kokeilee ensimmäistä kertaa sähköpyörää ja kehityspäällikkö Rasmus Sainmaa valitsee työsuhdepyöränsä kanssa metsäpolut ja bikeparkit.
Kun menin katselemaan työsuhdepyörää alan liikkeeseen, ihastuin ensin erääseen oranssiin pyörään. Vaihdoin kuitenkin myyjän suosituksesta mustaan Giantiin. Se on miesten pyörämallia kokoa S, niin pääsen kotona Oulussa lasten kanssa kunnolla pyöräreissuille.
On mukava huomata, että Kreaten Oulun-toimistolla aika monella on työsuhdepyörä. Meillä on Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen työmaatoimistolla Paraisilla kolme sähköpyörää, ja varauskalenteri on ainakin Big room -päivinä ahkerassa käytössä.
Ollaan tehty myös yhteispyöräilyjä töiden jälkeen ja menty pitkin poikin Paraisia ja totta kai ollaan käyty tutustumassa meidän rakentamaamme Lillholmenin läppäsiltaan.
– Paula
Sähköpyöräily tämän jutun valokuvia varten oli minulle ainutkertainen kokemus – ensikokemus oli positiivinen. Eihän se tuollaisessa pihapyörittelyssä tuntunut pyöräilyltä melkein ollenkaan. Ehkä vaatisi pidemmän koeajolenkin, että tulisi tutummaksi pyörän kanssa.
Sähköpyörän moottorin tuottama voima ja vääntö oli kyllä vaikuttavaa, ja jyrkätkin nousut menivät irvistämättä. Semmoinen pikkupoikaolo tuli, kun siinä projektitoimiston pihalla vähän kikkailin.
Ainakaan vielä ei ole ollut tarvetta työsuhdepyörälle, koska omat pyöräilyt ovat käytännössä pojan kanssa päiväkotiin ja takaisin.
– Ville
Harrastin reilun vuosikymmenen moottoripyöräilyä. Sen jälkeen kutkutteli jonkin kaksipyöräisen hankkiminen ja työsuhdepyörä tarjosi tähän hyvän mahdollisuuden.
Minulla on Specializedin Turbo Levo Comp eli täysjoustoinen sähköpyörä. Se toimii hienosti polulla sekä bikeparkeissa ja akussa riittää varausta yli 100 kilomerin lenkkiin.
Ajomatkat ovat pidentyneet merkittävästi ja peruslenkit ovat 20–30 kilometriä. Tampereen Kauppi–Niihama-lenkki lähtee melkein omalta kotipihalta ja kesän aikana tuli retkeiltyä useampaan kertaan Kirkkonummelle, Lopelle, Nokialle ja Ylöjärvelle. Bikeparkeista Sappee ja Mustavuori ovat tuttuja.
Tekemisen pitää olla hauskaa ja ensi kesälle ajattelin osallistua Tahkon emtb-sarjaan endurokisoihin. Mutta sitä ennen poluilla tavataan!
– Rasmus