Kun Veturitien uuden sillan ensimmäinen osa avautui heinäkuun alussa liikenteelle, työmaa-aidan toisella puolella käynnistyi saman tien uusi haastava urakka: Kreaten silta-ammattilaiset alkoivat purkaa vanhaa siltaa ja sen alle rakennettua väliaikaista purkusiltaa. Kuvat kertovat kahden kuukauden lähes ympärivuorokautisesta projektista Suomen vilkkaimman junaliikenteen yläpuolella.
Veturitien vanhasta, 1960-luvulla valmistuneesta sillasta purettiin ensimmäiseksi sillan kansi kaivinkoneella rammeroimalla ja pulveroimalla. 100 metriä pitkän ja 20 metriä leveän sillan purkaminen tehtiin päivätyönä junaliikenteen jatkuessa normaalisti sillan alapuolella. Kaikkiaan kannen ja maatukien purkaminen kesti kolmisen viikkoa.
Pulveroinnissa betoni puristellaan pois teräksestä. Betonia vanhasta sillasta kertyi 2 500 tonnia ja terästä kymmeniätuhansia kiloja. Betoni jää Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeen omaan käyttöön ja teräs vietiin sille tarkoitettuun kierrätykseen.
Purkamisen edetessä vanhan sillan sisältä löytyi yllättäen puuta: edelliset sillanrakentajat olivat jättäneet sillan kotelopalkkien muotit purkamatta. Puu oli eroteltava betonista mahdollisimman tarkkaan ja järkevimmäksi tavaksi valikoitui poimia puujäte käsin. Kuvan keskellä näkyy myös purkusillan pintaa. Viime talven ja kevään aikana Veturitien vanhan sillan alle rakennettiin teräsrunkoinen purkusilta, joka ottaa vastaan purettavan sillan betoniset purkujätteet niin, ettei mitään pääse putoamaan junaraiteille.
Heinäkuun 22. päivä otettu ilmakuva havainnollistaa siltatyömaan koon ja sijainnin; 100-metristä betonisiltaa puretaan siten, että alla kulkee kahdeksalla raiteella Suomen vilkkain junaliikenne. Vasemmalla puolella on Veturitien uuden sillan ensimmäinen osa.
Tässä kuvassa vanhan sillan kansi on jo purettu ja jäljellä ovat purkusillan vanerit, pelkat ja teräspalkit, joiden välistä näkyvät junaraiteet. Purkusillan rakentaminen mutta myös sen purkaminen vaati tarkkaa aikataulutusta, koska työssä oli mahdollista edetä vain ratakatkojen sallimissa 2–6 tunnin aikaikkunoissa. Myös se vaikuttaa purkamiseen, että kaikki kahdeksan raidetta ei ole kerralla pois käytöstä, vaan ratakatkojen alkamis- ja päättymisajat vaihtelevat radoittain.
Purkusillan purkaminen tapahtui kokonaan yötyönä, mutta noin kymmenen kertaa nopeammin kuin sen rakentaminen vanhan sillan alle. Kuvassa puretaan pois purkusillan teräsrunkoa, jotta saatiin tilaa vanhan sillan välitukien purkamiseen. Taka-alalla näkyy purkamatonta purkusiltaa. Purkusillan pelkat ja teräsosat tulivat Pasilaan Kreaten muilta työmailta ja täältä ne pääsevät materiaaleiksi seuraaviin purkusiltoihin, siirrettävien ratasiltojen työmaille tai muihin väliaikaisiin infrarakentamisen ratkaisuihin.
Vanhan sillan välituen betoniset pilarit sahattiin lohkoiksi, jotka nostettiin pois nosturilla. Tämäkin vaihe toteutettiin yöllä, koska jännite- ja ratakatkot eivät ole Pasilan vilkkaan raideliikenteen takia päivällä mahdollisia. Lisäksi 18 000 kiloa painavien lohkojen siirtämiseen vaadittava iso nosturi oli saatava sillan viereen, mikä olisi päivällä haitannut merkittävästi Veturitien liikennettä. Viimeiseksi ovat vuorossa vanhan sillan välitukien anturat sekä maatuet, jotka puretaan uuden linjauksen mukaisen Veturitien rakennekerrosten alaosaan saakka.
Pulveroinnin jälkeen sillan kannen betoni oli valmis murskattavaksi, mutta ennen sitä puuaines oli eroteltava purkubetonista. Kaivinkone levitti betonimurskepenkkaa ja käsityönä tehtävään poimimiseen kului yhdeltä henkilöltä kaikkiaan viisi viikkoa. Työmaalta puupalat toimitettiin voimalaitokseen, jossa se hyödynnetään energiantuotantoon.
Vanhan sillan betoni murskattiin paikan päällä työmaalla. Työvaihe oli erittäin pölyinen, joten betoni kasteltiin vedellä pölyn vähentämiseksi. Siltatyömaa kuuluu Helsingin kaupungin Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeeseen, joka on osa Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa. Tiukkojen päästöluokkavaatimusten mukaisten työkoneiden sekä hiilivapaan energian ja sähkön käyttämisen lisäksi työmaalla huomioidaan kiertotalous: sillan betonista tehty murske käytetään 4-kaistaiseksi levenevän Veturitien tukirakenteena ja pengertäyttöinä. Neitseellisten rakennusmateriaalien käyttämisen sijaan näin pienennetään työmaan hiilijalanjälkeä.
Elokuun lopussa purkusiltaa oli purettu sen verran, että paikalle oli mahdollista tuoda paalutuskone. Se on valmiina paaluttamaan Veturitien uuden sillan toisen osan perustuksia arkiöisin ratakatkojen aikana.
Syyskuun alussa otetussa kuvassa näkyy, että Veturitien vanha silta on purettu kokonaan ja purkusillasta on jäljellä enää osa teräsrakenteista ja kannen toinen pääty. Vanhan sillan tilalle rakennettava toinen osa on valmis keväällä 2023. Siltatyön kolmannessa vaiheessa viimeistellään ensimmäisessä vaiheessa valmistuneen sillan kannen eteläinen pääty. Veturitien uusi silta valmistuu kokonaisuudessaan kesällä 2023.