Talvi on tullut Kreaten siltatyömaalle Itäväylän varrelle Helsinkiin.

Talvi yllätti taas autoilijat, sanotaan. Miten on sillanrakentajien laita? Tällä viikolla talvi saapui myös Sahaajankadun ylikulkusillan ja Siilitien ylittävän sillan työmaille sekä Mustapuron tulvasuojauksen parantajien pariin.

– Varaudumme työmailla monella tavalla muuttuviin olosuhteisiin. Talvi ei yllätä, mutta jokainen talvi on omanlaisensa ja vuosien kokemuksella osaamme varautua hyvinkin erilaisiin talvikeleihin, aloittaa kohteen työmaapäällikkö Mika Haimila Kreatelta.

– Sillanrakentajina toivomme tietysti mahdollisimman leutoa talvea, koska varsinkin pakkanen hidastaa lähes jokaista työvaihetta. Molemmilla silloilla ja Mustapurolla paras varautuminen on ollut tehdä ja tehdä edelleen mahdollisimman paljon ja tehokkaasti töitä ennen talven kylmimpiä päiviä.

Siltatyöt jatkuvat sääsuojien sisällä

Satanut lumi tarkoittaa työmaalla aamujen alkamista lumitöillä, joita tehdään tarvittaessa pitkin päivää. Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeella on varattu kalustoa ja materiaaleja myös työkohteiden suojaamiseen ja lämmittämiseen.

Siltojen alapuoliset pinnoitustyöt keskeytyvät, koska levitettävät materiaalit vaativat vähintään +5 asteen lämpötilan. Myös sillan yläpuolella tehtävät työvaiheet, kuten kannen betonipinnan avaaminen vesipiikkaamalla, jouduttaisiin keskeyttämään lumen ja pakkasen takia.

Työmaapäällikkö kertoo, että talven myötä siltojen kaikki ylä- ja alapuoliset työvaiheet siirtyvät sääsuojien sisällä tehtäviksi.

– Mitä kovemmat pakkaset, sitä suuremmaksi kasvaa lämmityksen tarve. Jossain vaiheessa mennään pisteeseen, ettei ole järkevää lämmittää sääsuojia. Kun suojan ulkopuolella on kymmenen pakkasastetta ja sitä kylmempää, työvaihe keskeytetään ja jatkamme heti kun pakkanen helpottaa.

Mustapurolla viimeiset työvaiheet

Mustapurolla tulvasuojauksen parantaminen on edennyt loppusuoralle. Työmaan kohdalla Itäväylällä tehtävät seuraavat liikennejärjestelyt ovat tämän työkohteen osalta viimeiset.

– Kaivojen ja putkien ympärykset ja päälliset täytetään murskeella ennen asfaltointia. Talvi vaikuttaa myös täyttötöihin, koska lumiseen tai jäätyneeseen maahan tehtynä asfalttiin voi ilmestyä myöhemmin kuoppia ja painanteita. Olemme tarkkoina tämänkin suhteen.

– Kun saamme Mustapurolla liikennejärjestelyt kuntoon, kaikki loput tulvasuojauksen parantamisen työvaiheet onnistuvat lumesta ja kylmästä huolimatta, vakuuttaa Mika Haimila.

Mustapuron, Siilitien ylittävän sillan ja Sahaajankadun ylikulkusillan liikennejärjestelyissä varaudutaan myös runsaaseen lumentuloon. Järjestelyt on toteutettu ja tullaan toteuttamaan niin, että aurauskaluston on helpompi liikkua työmaa-alueiden läheisyydessä.