Vt 5 artikkelikuva

Syyskuussa 2019 alkanut monivuotinen infrahanke on sisältänyt laajan kirjon eri infrarakentamisen alueita. Valtatie 5 Mikkelin ja Juvan välille rakennettiin nelikaistaisena ja keskikaiteellisena tienä. Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin rinnakkaistie, joka toimi liikenteen kiertotienä valtatien rakentamisen aikana.

Laajaan hankkeeseen kuului 5 uutta eritasoliittymää, yli 16 kilometriä 4-kaistaista valtatietä, 12 uutta siltaa sekä rinnakkaistie. Hankkeella tehtiin töitä ympäri vuoden ja uusi valtatie avattiin liikenteelle aikataulun mukaisesti lokakuussa 2021. Lopullisesti tie valmistuu heinäkuussa 2022, kun valtatielle välille Nuutilanmäki–Juva tehdään viimeinen asfaltointikerros.

Tutustu hankkeen vaiheisiin kuvakollaasimme siivittämänä.

Vt 5 aloitus
Hanke alkoi syksyllä 2019 maansiirto- ja kaivutöillä.
Sillan muotitus helmikuu 2020
Hankkeella tehtiin töitä ympäri vuoden. Helmikuussa 2020 tehtiin jo lujaa vauhtia siltojen muotitustöitä.
Vt5 2 kopio
Heinäkuussa 2020 liikenne soljui hankkeen ensi vaiheessa rakennetulla ja asfaltoidulla rinnakkaistiellä.
Murskaus vt 5
Hankkeelle kuului myös paljon louhintatyötä ja louheen kuljettamista.
vt 5 melkein valmista
Osa valtatiestä avattiin liikenteelle jo aikaisemmin. Kuva syyskuulta 2021.
E8 Kilpolan ETL verkkosivu
E8 Kilpolan eritasoliittymä ilmasta kuvattuna.
E10 Hatsola pohjoiseen pain verkkosivu
E10 Hatsolan kohdalla pohjoiseen päin kuvattuna.
E7 Nuutilanmaen ETL verkkosivu
E7 Nuutilanmäen eritasoliittymä ilmasta kuvattuna.
vt 5 viimeinen patka
Viimeinenkin osuus tiestä avattu liikenteelle – sumuisen aamun ensimmäiset autot rullaavat sulavasti uutukaisella tieosuudella 14.10.2021 klo 9.45 lähtien.