Voittamissamme Helsingin vaihteiden vaihto -urakoissa vaihdamme ja kunnostamme kymmeniä vaihteita tehden samalla kriittistä sähkörataan ja turvalaitteisiin liittyvää työtä. Kreaten rata-ammattilaiset olivat jälleen iskussa: urakka huipentui tämän vuoden osalta harvinaiseen sovitetun raideristeyksen vaihtamiseen, joka toteutettiin onnistuneesti 54 tunnin rataliikennekatkon aikana.
Helsingin liikennepaikka on Suomen vilkkain rataliikenteen risteyspaikka, jossa on todella suurten liikennemäärien lisäksi paljon rautatievaihteita. Kreaten työmaapäällikkö Arttu Ketonen kertoo, että vuoden 2024 urakkaamme kuuluu viiden vaihteen ja sovitetun vaihderisteyksen vaihtaminen.
– Sovitettu raideristeys on neljän vaihteen ja monien risteysten muodostama yhdistelmä, joka liittää kaksi vierekkäistä raidetta toisiinsa kahdella toisiaan risteävällä yhteydellä. Keskelle tätä yhdistelmää muodostuu raideristeys, jossa on 1- ja 2-kärkiset risteykset, hän selittää.
– Sovitetun raideristeyksen vaihtaminen on suhteellisen harvinainen työvaihe. Omalla urallani niitä on ollut vain muutama ja tällä kertaa teimme sen erityisen haastavassa ympäristössä Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan välillä.
Sovitettu vaihderisteys vaihdettiin kellon ympäri kahdessa vuorossa työskennellen
Sovitetun raideristeyksen vaihtaminen vaati ennakkoon useiden viikkojen huolellisen suunnittelu- ja valmistelutyöt. Maastoon niitä pääsimme toteuttamaan työvaihetta edeltävällä viikolla, jolloin muun muassa hiottiin olemassa olevia hitsijatkoja ja rakennettiin 20 metriä pitkä rataelementti.
– Varsinainen vaihtotyö tehtiin 54 tunnin rataliikennekatkon aikana kellon ympäri kahdessa vuorossa. Nostotöissä oli raidenosturi ja ajoneuvonosturit, raide- ja maanrakennustyöt etenivät kiskopyöräkaivinkoneilla. Tukemistyössä apuna oli oma vaihteentukemiskoneemme nimeltään Susanna, kertaa työnjohtaja Santeri Sillanpää Kreatelta.
– Vaihteen asennuksen päävaiheena voidaan pitää itse vaihde-elementtien asennustyön lisäksi vaihteen tukemista oikeaan geometriaan, jossa myös on monia työvaiheita. Sen lisäksi teimme paljon kriittistä sähkörataan ja turvalaitteisiin liittyvää työtä, hän jatkaa.
Turvallisuus huomioiden vaativassa ympäristössä
Vaativuuskerrointa lisäsi tiukan aikataulun lisäksi haastava työympäristö. Rata-ammattilaisemme työskentelivät paitsi erittäin vilkkaan raideliikenteen ääressä myös äärimmäisen kapealla alueella. Kaiken lisäksi työalue rajautui jyrkkään kallioleikkaukseen.
– Työ- ja liikenneturvallisuus on meillä aina prioriteetti numero yksi, ja näin vaativassa ympäristössä ja näin vilkkaasti liikennöidyllä liikennepaikalla kiinnitämme siihen aivan erityistä huomiota, Arttu Ketonen toteaa.
Vankka osaaminen ja ainutlaatuinen ratakalusto takaavat onnistumisen
Helsingin liikennepaikalla Kreaten ratatyöt ovat jatkuneet viikonlopun rataliikennekatkon jälkeen muun muassa kiskojen hitsaamisella ja kaksipuolisen risteysvaihteen asentamisella.
– Ennen urakan päättymistä marraskuussa uusimme vielä Helsingin päärautatieasemalla raiteen R004 päällysrakenteen ja sen päässä olevan kaksipuolisen risteysvaihteen. Sitten ovat vuorossa viimeistelytyöt, luettelee Santeri Sillanpää.
– Sovitetun raideristeyksen vaihtaminen onnistui hienosti ja sen takasi tarkka suunnittelu ja valmistelu, henkilöstömme vankka osaaminen sekä oma ainutlaatuinen ratakalustomme. Näin jatkamme myös urakan loppuun asti, Arttu Ketonen summaa.