Mielenkiintoisessa Kimolan kanavan sulku- ja väyläurakassa näkyy koko infrarakentamisen kirjo ja Kreaten yksiköiden saumaton yhteistyö varmistaa työn onnistumisen. Hankkeeseen sisältyy paljon teknisesti haastavia kohteita, kuten kalliotunnelin louhinta ja lujittaminen sekä massiiviset betonirakenteet ja niiden yhteensovittaminen järeisiin sulkuportteihin. Rakenteiden pitää olla mittatarkat ja hyvin toteutettu.
Sulku-urakassa puretaan vanhat teräksiset ja betoniset nippunosturirakenteet. Uusi rakennettava venesulku käsittää työpatojen välissä kuivatyönä toteutettavat teräsbetonirakenteet ja porttirakenteet, joissa sulutuskorkeus on noin 12 metriä. Venesulun alapuolista kalliotunnelia laajennetaan sekä rakennetaan venesulun ylä- ja alakanavan puoleiset odotuslaiturit. Urakkaan kuuluu myös Mt363:n parantamisen noin 500 m:n matkalla. Sulku-urakan urakkahinta on 6,4 miljoonaa euroa.
Vesiväylää parannetaan viiden kilometrin matkalta, kun Konniveden ja Pyhäjärven yhdistävä vanha tukinuittokanava muutetaan veneliikennekäyttöön soveltuvaksi kanavaksi. Sitä ruopataan ja eroosiosuojataan kanavan luiskien osalta. Vedenalaisten kaivutöiden lisäksi urakassa tehdään pohjanvahvistustoimenpiteitä, kuten kevennysleikkauksia, massanvaihtotöitä, vastapenkereitä sekä eroosiorakenteen täyttötöitä. Väyläurakan arvo on 9,5 miljoonaa euroa.
Kimolan kanavan sulku- ja väyläurakoiden työosuuksien toteuttaminen vaatii laajaa infrarakentamisen erikoisosaamista. Työtä suoritetaan niin vedenalaisena kuin vedeltä työpatojen avulla suojattuna urakointina. Toteuttaminen vaatii urakan vastuuhenkilöiltä kokemusta ja ratkaisukykyä.
Tilaajana Liikennevirasto (nykyinen Väylävirasto). Valtio rahoittaa hankkeesta 2/3 ja alueen kunnat 1/3. Valmistuttuaan kanava jää Kouvolan kaupungin omistukseen. Toteutusaika 6/2018 – 12/2019
Lue lisää Kimolan kanavan haastavista louhinnoista
Tutustu mielenkiintoiseen sulku-urakkaan ja betonirakentamiseen