Vuonna 1982 valmistunut Lillholmenin silta oli rakennettu maapenkereelle ja Skräbbölen ja Gunnarsnäsin välillä maantie 12029 kulkee Lillholmenin saaren kautta Kirkkoselän poikki. Kesäaikaan sillan ali oli kulkenut vilkkaasti liikennöity veneväylä, jonka pohjoispäässä sijaitsevan läpän alituskorkeus oli ollut vain 1,7 metriä. Sillan valmistuttua poistui vesiliikenteen estevaikutus kokonaan alle kuusi metriä korkeilta aluksilta. Lisäksi sillan hyötyleveys kasvoi yhdeksään metriin ja kokonaispituus on 254 metriä. Veneilyaukon leveys tuli olemaan 10 metriä.
Kreate rakensi uuden sillan, joka korvasi nykyisen teräsbetonisen ponttonin ja sen pohjoispäässä olevan itsepalveluläpän. Penkere purettiin koko uuden sillan pituudelta ja veden virtausolosuhteita parannettiin virtausaukolla.
Rakensimme sillan kolmesta erillisestä siltarakenteesta, joista 25 metrin jänteessä oleva keskimmäinen silta on avattava ja sen molemmin puolin 4-jänteiset kiinteät siltaosuudet. Kiinteät siltaosuudet ovat jännitettyjä betonisia jatkuvia palkkisiltoja, ja sillan keskellä oleva silta on vastapainottamaton hydraulitoiminen läppäsilta. Sillan kaikki tuet perustettiin porapaalujen varaan ja lisäksi osa välituista ankkuroitiin paalun läpi peruskallioon asti.
Avattavia läppäsiltoja tulee Suomessa harvakseltaan rakennettavaksi, joten läppäosuuden ja sen hydrauliikan ja sähköautomaation rakentaminen sekä huolellinen testaaminen oli yksi mielenkiintoisimmista työvaiheista.
Urakan materiaalinhallintaa paransimme hyödyntämällä purkutyössä syntyviä materiaalivirtoja rakentamisessa: vanhaa ponttonisiltaa käytimme rakennustöissä ja tiepenkan käyttökelpoiset materiaalit hyödynsimme uuden sillan massanvaihdoissa ja tienpenkereissä.
Urakan arvo oli noin 8 miljoonaa euroa ja tilaajana oli Varsinais-Suomen ELY-keskus.