Laajassa urakassa siirsimme Suomen suurimpiin kuuluvan lähiön vilkasliikenteistä pääväylää, Hervannan valtaväylää, kymmenisen metriä itään. Samalla teimme alueelle uutta kunnallistekniikkaa, rakensimme hulevesialtaan ja teimme Hervannan valtaväylän pintatöitä.
Siltaosaajamme rakensivat urakan aikana kaksi Hervannan valtaväylän ylittävää kevyen liikenteen siltaa, Aasiansillan ja Afrikansillan. Silloista pohjoisempi Aasiansilta yhdistyy 60 metriä pitkään kaukalotukimuuriin tehden yli 90 asteen mutkan ja näin kokonaisuudesta muodostui S-kirjaimen muotoinen. Afrikansillan erikoisuus ovat sen länsipäähän huomattavasti levenevä kansirakenne sekä värikkäät erikoiskaiteet, joihin rakensimme ainutlaatuisen verkkomaisen valaistuksen.
Sillat rakennettiin lähes samanaikaisesti ja maatukien rakentamistyöt sovitettiin yhteistyössä väylärakentajiemme kanssa. Oman haasteensa oli Afrikansillan rakentaminen hyvin kapealle kaistaleelle kerrostalojen väliin Hervannan valtaväylän itäpuolelle. Molemmat sillat ovat osittain porapaaluperustaisia laattasiltoja, joihin Kreaten yhteisyritys KFS Finland toteutti paalutukset.
Työskentelimme tehokkaasti Tampereen kaupungin päästö- ja työllistämisvaatimusten mukaisesti. Kiertotalouden huomioimme mm. hyödyntämällä louhinnasta syntyvän louheen väylän rakennekerroksiin sekä käyttämällä urakassa muilta työmailtamme ylijäänyttä puutavaraa ja paalutusputkia.
Urakan tilaajina olivat Tampereen kaupunki, Tampereen Vesi Oy ja Tampereen Sähkölaitos Oy. Urakka-aika oli 5/2022–10/2023 ja urakkahinta noin 7,5 miljoonaa euroa.