Kreaten rata-ammattilaisten urakkaan kuuluivat Juurikorven kohtaamispaikan pidentäminen sekä neljän ratavaihteen poistaminen ja uusien rakentaminen, kahden ratarummun uusiminen sekä kaapelireittityöt. Urakka sisälsi myös raiteen alus- ja tukirakennetyöt, kuten louhintaa sekä tukiseinien ja paalulaattojen tekemisen.

Juurikorvessa pehmeikköalue teki radan ääressä louhimisesta sekä ponttiseinän ja radan alle tulevan paalulaatan rakentamisesta hankkeen vaativimmat työvaiheet. Isot kuljetettavat kuormat sekä hyvin tiukka aikataulu lisäsivät vaihteiden vaihtamiseen haastavuutta. Louhiminen ja rumpujen asentaminen toteutettiin 96 tunnin ratakatkon aikana juhannuksena 2022. Kreate Radan lisäksi mukana olivat Kreaten väylärakentamisen osaajat sekä yhteisyritys KFS Finlandin paalutus- ja ponttiseinätöiden ammattilaiset.

Kouvolan ja Juurikorven väli on Suomen vilkkain tavaraliikenteen rataosuus, jossa junien kohtaamispaikan laajentaminen ja rata-alueen parantaminen sekä radan akselipainon nostaminen 25 tonniin mahdollistavat merkittävän junamäärän kasvun.

Kokonaisuudessaan Kouvola–Kotka/Hamina-hanke valmistuu vuonna 2025 ja Kreaten osalta se oli valmis lokakuussa 2023. Väyläviraston vastaaman hankkeen kustannusarvio on 133,5 miljoonaa euroa, josta Kreate Radan osuus oli viisi miljoonaa euroa.

Kreate Rata jatkaa Kotkassa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista laajassa Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeessa.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Yhdystie 27, Kotka

Valmistuminen

10/2023

Projektinjohtaja

Tero Inkala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Tero Inkala +358 40 842 1200 tero.inkala(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Pasi Toropainen +358 40 842 1234 pasi.toropainen(a)kreate.fi

Artikkelit

Jani Pieksemä kiertotalouden projektipäälliköksi

Kiertotalousosaajiemme joukko sen kuin kasvaa ja vahvistuu, kun insinööri (ylempi AMK) Jani Pieksemä on aloittanut meillä projektipäällikkönä.Kestävän rakentamisen ammattilaisen uralle on mahtunut tätä ennen niin viranomaistehtäviä ympäristönsuojelun parissa kuin kiertotalous-…

Mikko Koponen ratatekniikan työmaapäälliköksi

Ratayksikkömme on saanut uutta vahvistusta, kun Mikko Koponen aloitti meillä työmaapäällikkönä. Koulutukseltaan hän on rakennustekniikan insinööri (AMK) ja työkokemusta löytyy niin ratatekniikasta kuin maanalaisesta louhinnasta.–  Edelliset kaksi isoa projektia olivat…

Eero Heikkilä aloitti korjaamopäällikkönä

Reipas ja riuska kalusto- ja korjaustiimimme vahvistui, kun ajoneuvotekniikan insinööri (AMK) Eero Heikkilä aloitti korjaamopäällikkönä.Monipuolisen uran tehneellä Eerolla on vahva kokemus koneisiin ja kunnossapitoon liittyvistä päällikkötason tehtävistä. – Useita vuosia…