Kreaten rata-ammattilaisten urakkaan kuuluvat Juurikorven kohtaamispaikan pidentäminen sekä neljän ratavaihteen poistaminen ja uusien rakentaminen, kahden ratarummun uusiminen sekä kaapelireittityöt. Urakka sisältää myös raiteen alus- ja tukirakennetyöt, kuten louhintaa sekä tukiseinien ja paalulaattojen tekemisen.

Juurikorvessa pehmeikköalue tekee radan ääressä louhimisesta sekä ponttiseinän ja radan alle tulevan paalulaatan rakentamisesta hankkeen vaativimmat työvaiheet. Isot kuljetettavat kuormat sekä hyvin tiukka aikataulu lisäävät vaihteiden vaihtamiseen haastavuutta. Louhiminen ja rumpujen asentaminen toteutetaan 96 tunnin ratakatkon aikana juhannuksena 2022. Kreate Radan lisäksi mukana on Kreaten väylärakentamisen osaajat sekä yhteisyritys KFS Finlandin paalutus- ja ponttiseinätöiden ammattilaiset.

Kouvolan ja Juurikorven väli on Suomen vilkkain tavaraliikenteen rataosuus, jossa junien kohtaamispaikan laajentaminen ja rata-alueen parantaminen sekä radan akselipainon nostaminen 25 tonniin mahdollistavat merkittävän junamäärän kasvun.

Kokonaisuudessaan Kouvola–Kotka/Hamina-hanke valmistuu vuonna 2025 ja Kreaten osalta se on valmis lokakuussa 2023. Väyläviraston vastaaman hankkeen kustannusarvio on 133,5 miljoonaa euroa, josta Kreate Radan osuus on viisi miljoonaa euroa.

Kreate Rata jatkaa Kotkassa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista laajassa Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeessa.

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Yhdystie 27, Kotka

Valmistuminen

10/2023

Projektinjohtaja

Tero Inkala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Tero Inkala +358 40 842 1200 tero.inkala(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Pasi Toropainen +358 40 842 1234 pasi.toropainen(a)kreate.fi

Artikkelit

Itäväylällä liikenne siirtyy Mustapuron kohdalla reunimmaisille kaistoille 7.10.

Itäväylällä Mustapuron kohdalla tehtävä tulvasuojauksen parantaminen etenee. Työmaa-alue siirtyy torstain 6.10. ja perjantain 7.10. välisenä yönä Itäväylän pohjoisreunalta väylän keskelle, mistä johtuen keskimmäiset ajokaistat suljetaan liikenteeltä. Liikenne kulkee keskustan suuntaan…

Teräspaalut vahvistavat Veturitien uuden sillan perustukset Pasilassa

Veturitien uuden sillan rakentaminen Pasilassa on edennyt toiseen vaiheeseen. Sillan perustukset syntyivät yli 7 metriä pitkillä teräsputkipaaluilla, jotka porattiin neljän metrin syvyyteen kallioon. Työt etenivät haastavassa ympäristössä ja aikataulussa suunnitelmien…

Koteja ötököille, niittyjä päivänkakkaroille – Mustapuron tulva-alue rakennetaan luonnon monimuotoisuutta edistäen

Helsingin Itäväylällä meneillään olevassa Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa rakennetaan Mustapurolle uusi virtausreitti ja parannetaan alueen tulvasuojausta. Rakentamis- ja parantamistöissä on huomioitu ja tullaan huomioimaan herkkä puroluonto monella eri…