Kreaten rata-ammattilaisten urakkaan kuuluivat Juurikorven kohtaamispaikan pidentäminen sekä neljän ratavaihteen poistaminen ja uusien rakentaminen, kahden ratarummun uusiminen sekä kaapelireittityöt. Urakka sisälsi myös raiteen alus- ja tukirakennetyöt, kuten louhintaa sekä tukiseinien ja paalulaattojen tekemisen.

Juurikorvessa pehmeikköalue teki radan ääressä louhimisesta sekä ponttiseinän ja radan alle tulevan paalulaatan rakentamisesta hankkeen vaativimmat työvaiheet. Isot kuljetettavat kuormat sekä hyvin tiukka aikataulu lisäsivät vaihteiden vaihtamiseen haastavuutta. Louhiminen ja rumpujen asentaminen toteutettiin 96 tunnin ratakatkon aikana juhannuksena 2022. Kreate Radan lisäksi mukana olivat Kreaten väylärakentamisen osaajat sekä yhteisyritys KFS Finlandin paalutus- ja ponttiseinätöiden ammattilaiset.

Kouvolan ja Juurikorven väli on Suomen vilkkain tavaraliikenteen rataosuus, jossa junien kohtaamispaikan laajentaminen ja rata-alueen parantaminen sekä radan akselipainon nostaminen 25 tonniin mahdollistavat merkittävän junamäärän kasvun.

Kokonaisuudessaan Kouvola–Kotka/Hamina-hanke valmistuu vuonna 2025 ja Kreaten osalta se oli valmis lokakuussa 2023. Väyläviraston vastaaman hankkeen kustannusarvio on 133,5 miljoonaa euroa, josta Kreate Radan osuus oli viisi miljoonaa euroa.

Kreate Rata jatkaa Kotkassa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista laajassa Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeessa.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Yhdystie 27, Kotka

Valmistuminen

10/2023

Projektinjohtaja

Tero Inkala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Tero Inkala +358 40 842 1200 tero.inkala(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Pasi Toropainen +358 40 842 1234 pasi.toropainen(a)kreate.fi

Artikkelit

Atte Kopra siirtyi tarjouslaskijaksi siltayksikössä

Sillanrakentajiemme keskuudessa uutta urapolkua pitkin astelee Atte Kopra, kun Kruunusillat-hankkeen työnjohtaja on siirtynyt tarjouslaskijaksi.  –  Aloitin syksyllä opiskelut tuotantotalouden maisteriksi LUT-yliopistossa Lappeenrannassa. Tarjouslaskijana pääsen tekemään joustavasti töitä Tampereen toimistolta käsin,…

Betonin kierrätys teki rakennusjätteestä resurssin

Suomessa raaka-aineista 55 prosenttia käytetään rakentamisessa, mistä infrarakentamisen osuus on noin 60 prosenttia. Infrasektorilla tuotetaan, muokataan ja siirretään maa- ja kiviaineksia, joita hyödynnetään niin rakentamisessa kuin infran kunnossapidossakin.   Infrasektorilla etsitään…

Tomi Mäkelä mittauspäälliköksi ratayksikköön

Ammattilaisemme radalla ovat saaneet työkaveriksi maanmittaustekniikan insinööri (AMK) Tomi Mäkelän, joka on aloittanut meillä mittauspäällikkönä.Tomi on työskennellyt lähes parikymmentä vuotta erilaisissa infrarakentamisen hankkeissa muun muassa betonirakentamisen parissa sekä isoissa väyläurakoissa…