Kreate Radan urakkaan kuuluu viiden ratavaihteen ja kahden raiteen päällysrakenteiden uusiminen. Samalla tehdään mittavat geometriamuutokset, kun Toijalan suunnan radan geometriaa parannetaan ja sijaintia muutetaan. Urakassa rakennetaan myös tilapäinen matkustajalaituri raiteineen ja valaistuksineen, uusi autolastauslaituri raiteineen sekä toteutukseen liittyvät sähkörata-, vahvavirta- ja maanrakennustyöt. Lisäksi urakkaan kuuluu pistoraiteen viereen tuleva tukimuuri, jonka rakentavat Kreaten siltarakentamisen ammattilaiset.

Onnistuneesti toteutettu ensimmäisen vaiheen urakka mahdollistaa sen, että Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen voidaan aloittaa. Kreaten rataosaajat ryhtyivät omaan urakkaansa maaliskuussa ja he työskentelevät tiiviissä aikataulussa, minkä ansiosta vajaan viikon mittainen ratakatko on toukokuun alkupuolella mahdollinen. Katkon aikana tehdään mm. laajat geometriset alennukset ja rakennetaan 700 metriä rataa tauotta vuoroissa parhaimmillaan yli 40 henkilön voimin.

Koko laajan Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on lisätä raideliikenteen kapasiteettia, parantaa Turun rautatien esteettömyyttä ja turvallisuutta sekä mahdollistaa Turun keskustan maankäytön kehittäminen ja nopea junayhteys Helsingin ja Turun välille.

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tilaajana on Väylävirasto ja koko hankkeen rakennusaika eri urakoineen on 2021–2024. Budjetti on 67,5 miljoonaa euroa, josta vastaavat Väylävirasto ja Turun kaupunki. Kreaten osalta urakka-aika on 3–9/2022 ja urakkasumma 5,2 miljoonaa euroa.

Kreaten rataosaajat toteuttavat mittavan Kupittaa–Turku-ratahankkeen merkittävän aloitusurakan

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Konsankuja 2, Turku

Valmistuminen

09/2022

Projektinjohtaja

Ari Mattsson

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Mattsson +358 40 842 1204 ari.mattsson(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Arttu Ketonen +358 40 842 1229 arttu.ketonen(a)kreate.fi

Artikkelit

Johanna Toratti projektipäälliköksi

Väyläyksikössä laatupäällikkönä työskennellyt Johanna Toratti on siirtynyt projektipäälliköksi. –  Jatkan Oulussa mittavalla Poikkimaantien hankkeella keskittyen entistä enemmän projektipäällikön tehtäviin kuten talouden ja aikataulun hallintaan, Johanna kertoo.– Uusi toimenkuva tuo sopivasti…

Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti

Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan.…

Pasilan jättiurakan seitsemänkaistainen silta ja levennetty Veturitie avattiin liikenteelle

Liikenteen helpottamiseksi Veturitien ajokaistoja lisättiin Höyrykadun ja Hakamäentien välillä. Uusi Veturitie kulkee junaradan vierellä Pasilankadulta Veturitien sillalle. Kyseessä on Pasilan pääkatu, jonka liikenne lisääntyy tulevaisuudessa.  Veturitien silta uusittiin kolme kertaa entistä leveämmäksi. Kaistojen määrä lisääntyi…