Sillanrakentamisen ja -korjaaminen yksikkö uusii Miemolan huonokuntoisen kahden raiteen alikulkusillan siirtomenetelmällä. Rakennamme uuden sillan, puramme vanhan sillan ja teemme radan päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt sekä maantieliikennejärjestelyt.

Ennen varsinaista ratakatkoa Miemolassa tehdään valmistelevia töitä, kuten louhitaan, porapaalutetaan, rakennetaan siirtoradat ja tehdään teline, muotti- ja raudoitustyöt, joiden jälkeen ovat vuorossa sillankannen betonointi, jännitys, vesieristys ja suojabetonointi.

Uusi silta on jännitetty betoninen ulokekaukalopalkkisilta, joka on 74 metriä pitkä ja painoa sillä on 2 500 tonnia (2 500 000 kg). Silta siirretään tunkkaamalla paikalleen juhannuksena ratakatkon aikana, jolloin Turuntie suljetaan työmaan kohdalta ja autoliikenne siirretään kiertotielle. Uusimme ratasillan vankalla osaamisella, jota meille on kertynyt useista erityisosaamista vaativista ratasiltahankkeista. Pelkästään kaudella 2021 Kreate toteutti kuusi sillansiirtoprojektia Suomen juna- ja metrorataverkolla.

Teknisen ja aikataulullisen vaativuuden lisäksi urakkaan ovat tuoneet haastetta porapaalutus sekä suunniteltua laajemmat louhintatyöt vilkkaan juna- ja autoliikenteen ääressä. Paalutuksista vastasi Kreaten yhteisyritys KFS Finland.

Miemolan projektin yhteydessä Kreate kunnostaa Viialanjoen ratasillan teräsrakenteen hiekkapuhaltamalla ja maalaamalla, saumaa kiviainesaumat ja siistii keilat. Juhannuksen ratakatkon aikana uusimme vesieristyksen ja kaiteet sekä huollamme tippuputket.

Urakka-aika on 1/2022 – 9/2022. Töiden tilaaja on Väylävirasto ja urakkasumma on yhteensä noin 3,7 miljoonaa euroa.

Kreaten uusii Miemolan ratasillan siirtomenetelmällä Lempäälässä.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Turuntie, Lempäälä

Valmistuminen

09/2022

Projektinjohtaja

Ari Välimaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Välimaa +358 400 792 472 ari.valimaa(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Juuso Siuko +358 40 701 9653 juuso.siuko(a)kreate.fi

Artikkelit

Veturitien sillan massiiviset pääkannatinpalkit nousevat taidolla ja tarkkuudella lyhyissä aikaikkunoissa

Veturitien sillan kolmevaiheinen rakentaminen on edennyt toisen vaiheen puoliväliin – onhan suurin osa pääkannatinpalkkien nostoista saatu onnistuneesti tehtyä. Uusi ylikulkusilta on osa Helsingin kaupungin mittavaa Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanketta ja…

Jari Hinttala aloitti ratayksikössä työpäällikkönä

Ratayksikkömme on saanut vahvistusta, kun rakennusinsinööri (AMK) Jari Hinttala aloitti työpäällikkönä Kreate Radalla. Ennen meille tuloaan hän työskenteli Suomen suurimmilla rakennusurakoitsijoilla työmaa- ja työpäällikkönä ratarakentamisen projekteilla sekä siltarakentamisen projektivastaavana, taloussuunnittelijana,…

Neuvottelut Sulkavuoren keskuspuhdistamolla kevytyrittäjinä työskennelleiden ukrainalaisten siirtymisestä työsuhteeseen etenivät

Kreate tiedotti torstaina 2.2. TYL Sulkavuoren tehneen päätöksen kevytyrittäjyyden lopettamisesta Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella sekä alihankintayrityksen halukkuudesta palkata kaikki noin 20 kevytyrittäjää työsuhteeseen. Asiaa on käyty läpi perjantaina yhdessä ukrainalaisten kanssa,…