Toukokuussa 2023 alkaneessa urakassa rakennamme pääradalle yli kolme kilometriä uutta raidetta sekä kolme siltaa ja yhdeksän vaihdetta, joista seitsemän on lopullisia vaihteita ja kaksi tilapäistä vaihdetta. Lisäksi parannamme ja vahvistamme radan pohjaolosuhteita lyönti- ja porapaalutuksella, paalulaatoilla sekä rakentamalla rataa tukevia rakennekerroksia. Urakkaan kuuluu myös uusien radan alittavien rumpujen rakentaminen sekä jonkin verran tie- ja katutöitä.
Tiiviisti rakennettu kaupunkiympäristö vilkkaasti liikennöidyn radan vieressä ja erittäin haastavat pohjaolosuhteet tuovat rakentamiseen oman vaativuutensa. Alueella rakentaa samaan aikaan myös muita toimijoita, joten rakentaminen vaatii hyvää suunnittelua ja aikataulutusta.
Toteutamme urakan tiiviissä yhteistyössä Kreate-konsernin rata-, silta- ja väylärakentamisen ammattilaisten voimin. Pääsemme hyödyntämään myös uutta aluevaltaustamme sähköratapuolelta, kun urakka sisältää johto- ja kaapelireittien tekemistä sekä sähkörata- ja opastinperustuksia. Paalutustyöt toteutamme yhdessä Kreaten osaomistusyritys KFS:n Finland Oy:n erikoispohjarakentajien kanssa.
Kreate kartoittaa aktiivisesti hankkeillaan mahdollisuuksia edistää työmaiden ympäristöystävällisyyttä ja kiertotaloutta. Kytömaa–Ainola-urakassa hyödynnämme vanhojen siltojen reunapalkkeja tekemällä niistä omilla kiertotalousalueillamme betonimursketta, jota aiomme hyödyntää muilla pääkaupunkiseudun hankkeillamme.
Mittava Helsinki-Riihimäki-hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024. Myös Kreate on ollut mukana ensimmäisessä vaiheessa toteuttaen kolme eri rata- ja siltaurakkaa Ainola–Purola-välillä. Vuosina 2021–2028 rakennettavan toisen vaiheen kustannusarvio on 273 miljoonaa euroa.
Toiseen vaiheeseen kuuluvan yli 10 miljoonan euron rakennusurakan Kytömaan ja Ainolan välillä on määrä olla valmis joulukuussa 2024. Hankkeen tilaajana on Väylävirasto.