Valtatien Vt 4 yläpuolelle sijoittuvassa siltahankkeessa rakennamme uuden Lehmisuon alikulkusillan, puramme vanhan sillan sekä toteutamme yhdessä Kreaten rataosaajien kanssa radan päällysrakenne-, sähkörata- ja turvalaitetyöt. Siirtomenetelmällä toteutettava kohde sijaitsee Oulun Haukiputaalla Oulun ja Laurilan välisellä rataosalla. Yksiraiteinen ja sähköistetty ratasilta ylittää vinosti erittäin vilkasliikenteisen valtatien, mikä lisää projektin haastavuutta.
Kevään ja alkukesän 2025 aikana teemme uuden sillan rakentamisen ja vanhan sillan purkamisen huolellista ennakkosuunnittelua, kuten suunnitelmat kuudesta siirtoradasta, joita pitkin uusi silta siirretään sekä suunnitelmat teline- ja muottitöistä. Valmistelevien töiden aikana poraamme porapaalut ja rakennamme tukiseinät sekä toteutamme siirtoradat sekä teline- ja muottityöt. Oman haasteensa tuo löyhä maaperä ja rikkonainen kallio, joten tarvittaessa myös injektoimme sillan alusrakenteet.
Monivaiheinen urakkamme huipentuu 48 tunnin henkilö- ja tavaraliikenteen rataliikennekatkoon lokakuussa 2025. Minuuttiaikataulussa edeten siirrämme ensin vanhan jännitetyn betonisen jatkuvan palkkisillan tunkkaamalla pois nykyiseltä paikaltaan ja puramme sen siirtoratojen päällä. Samassa tiukassa aikaikkunassa ammattilaisemme siirtävät uuden, peräti 97,5 metriä pitkän ja jopa 3 600 tonnia painavan kaukalopalkkisillan tunkkaamalla Vt 4:n yläpuolelle. Uusi silta on yksi kaikkien aikojen pisimmistä ja painavimmista siirrettävistä silloista niin Kreaten vaativan sillanrakentamisen historiassa kuin koko Suomen mittakaavassa.
Siltapaikalla on kaksi kaistaa pohjoiseen ja yksi kaista etelään. Siirtomenetelmän ansiosta rakentamisen aikaiset liikennehaitat jäävät vähäisiksi sekä vilkkaalle junaliikenteelle että sillan ali kulkevalle noin 10 000 ajoneuvolle päivässä. Sillan rakentamisen aikana teemme liikennejärjestelyjä, jotka mahdollistavat turvallisen kiertoreitin valtatietä ajaville haastavan siirtovaiheen ajaksi. Uutta siltaa rakennettaessa varaudumme myös valtatien laajentamiseen nelikaistaiseksi.
Urakkassa syntyvän vanhan sillan purkubetonin ja teräsrakenteet toimitamme uusiokäyttöön.
Lehmisuon alikulkusillan uusiminen on osa Oulu–Laurila-suunnitteluhanketta, joka kuuluu Euroopan laajuiseen Euroopan unionin määrittelemään liikenteen ydinverkkoon eli TEN-T-verkkoon. Hanke on saanut EU:lta MilMob-avustusta.
Väyläviraston tilaaman projektin urakka-aika 4/2025–6/2026.
Kreate on siirrettävien siltaurakoiden konkari, sillä esimerkiksi vuonna 2022 toteutimme kolme sillansiirtourakkaa ja vuonna 2021 jopa ennätykselliset kuusi sillansiirtoa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla.