Tampereen henkilöratapihan uuden vaunuhuoltoalueen louhintatyöt tehtiin onnistuneesti haastavassa ympäristössä

Tampereen henkilöratapihan uudistuksessa Kreaten ja Väyläviraston muodostama allianssi rakentaa Naistenlahteen uuden vaunuhuoltoalueen ja raideinfran. Myöhemmin alkavia rakentamistöitä varten alueelta louhittiin kesän ja syksyn aikana reilut 8000 kuutiota kalliota. Viimeistelytöiden jälkeen kohde tulee toimimaan hetken hankkeen varastoalueena.

Yli kolme kuukautta kestäneet louhintatyöt saatiin valmiiksi suunnitelmien mukaan syyskuun lopussa 2025. Lähellä Tampereen keskustaa ja keskellä rakennettua ympäristöä sijaitseva Naistenlahden raiteisto oli räjäytystöille haastava kohde. Vilkkaan liikenteen ja asutuksen lisäksi töihin vaikuttivat kallion rikkonaisuus, kivilaadun vaihtelevuus ja jopa 10 metrin rintauskorkeus.

Kreaten työnjohtaja Eero Nuutinen lähes valmiin työnsä äärellä. Naistenlahden raiteistolla rakennetaan vielä takana näkyvää tukimuuria.

– Määrällisesti räjäytyksiä tehtiin paljon, mutta panoskoot pidettiin asutuksen sekä työmaan ympärillä kulkevan juna- ja autoliikenteen vuoksi pieninä. Työmaan sijainti edellytti myös monenlaisia valmistelevia töitä ennen varsinaisten louhintojen aloittamista, kertoo Kreaten työnjohtaja Eero Nuutinen.

Ennen räjäytysten aloittamista kalliorintausta vasten rakennettiin tukipenger, jonka tarkoituksena oli estää kivien sinkoilu ja mahdollistaa turvallinen räjäytyssuojamattojen asettelu. Kallioon porattiin ja asennettiin myös lujittavia ennakkopultteja sekä rakennettiin settiseinä, jonka avulla rintauksen ympärillä olevat maamassat saatiin pysymään paikoillaan.

Alueelle rakennettiin settiseinä, koska louhintalinja kulki hyvin lähellä asuinrakennuksia. Seinän avulla yläpuoliset maamassat saatiin pysymään paikoillaan.

Kalliorintauksen korkeimpien osuuksien louhinta jaettiin vielä useampaan tasoon louhinnasta syntyvien tärinöiden minimoimiseksi.

Tiivistä yhteistyötä alueen asukkaiden ja yritysten kanssa

Ennen hankkeen alkamista Naistenlahdessa oli käytössä yksi pussiraide eli päättyvä raide, jota käytettiin vetureiden seisotukseen. Keväällä pussiraide purettiin ja muutostyöt pääsivät vauhtiin.

Vaunuhuoltoaluetta varten alueelle on tarkoitus rakentaa kolme uutta raidetta. Niiden vaatiman tilan vuoksi kallioperää ja viereistä kallioseinämää louhittiin räjäyttämällä. Louhintatyöt käynnistyivät kesäkuun puolivälissä Erkkilän sillan alapuolelta, josta työalue siirtyi kesän edetessä kohti Kastinsiltaa.

Naistenlahden raiteiston alue ennen viimeistelytöitä syyskuussa 2025.

Työt suunniteltiin ja aikataulutettiin tarkasti. Räjäytyksissä piti huomioida junien aikataulut sekä viereisen vilkkaan Ratapihankadun liikenne. Öisin tai ruuhka-aikoina räjäytyksiä ei tehty, koska ne edellyttivät liikenteen pysäyttämistä minuutin tai parin ajaksi.

Yhteistyötä tehtiin myös lähialueen yritysten kanssa, sillä osalla oli käytössään herkkiä laitteita joihin räjäytysten aiheuttama tärinä saattaisi vaikuttaa.

– Kävimme koko työvaiheen ajan tiivistä vuoropuhelua alueen asukkaiden ja yritysten kanssa. Yhteistyö sujui onnistuneesti myös hankkeen kalliosuunnittelijoiden sekä louhintaurakoitsijan kanssa, Nuutinen kiittelee. 

Työt raiteistolla jatkuvat

Syksyn ja talven aikana on tarkoitus tehdä valmiiksi kaksi kallioseinämän tukimuuria. Samalla tehdään salaojituksia ja kuljetetaan ylimääräistä louhetta pois. Kallioseinämään tehdään myös verkotuksia ja suoja-aita.

Pienimuotoista louhintaa tehdään vielä kahdessa erillisessä kohteessa Ratapihankadulla ja Vapaudenpuistikossa. Historiallinen Vapaudenpuistikko sijaitsee aivan louhitun kallioseinämän vieressä. Sinne on jo rakennettu tukiseinät ja alue ennallistetaan töiden valmistuttua. 

Loppukesästä 2025 tehtiin rakolinjan porausta.

Loppuvuodesta Naistenlahden raiteiston alue täytetään ja siitä tehdään tasainen kenttä, joka toimii hetken hankkeen varastoalueena. Uusien raiteiden rakentaminen aloitetaan aikataulun mukaisesti hankkeen myöhemmässä vaiheessa.

Naistenlahden raiteiston työt ovat osa mittavaa Tampereen henkilöratapiha -hanketta, joka toteutetaan allianssimallilla Kreaten ja Väyläviraston yhteistyönä. Valmistuessaan hanke muuttaa merkittävästi Tampereen rautatieaseman aluetta ja parantaa junaliikenteen sujuvuutta koko Suomessa.