Pomarkun silta verkko artikkelikuva

Satakunnassa sijaitsevan Pomarkun kunnan monen vuoden odotus palkittiin, kun vanha kivisilta saatiin takaisin tunnusmerkiksi kylänraitille. Ulkonäöltään entisenlaiseksi mutta ytimeltään nykyaikaiseksi rakennettu silta avataan liikenteelle viikon 20 aikana.

Vuonna 1913 rakennettu vanha kivisilta purettiin vuonna 2017, jolloin sen jokainen historiallinen kivi otettiin talteen ja numeroitiin. Vuoden 2019 toukokuussa silta alkoi rakentua näistä kivistä uudelleen, kun Kreate aloitti sillan pääurakoitsijana.

– Pomarkkulaiset ovat syystäkin ylpeitä kylänraitistaan, jota ovat ansiokkaasti sekä vaalineet että kehittäneet. Vanha kivisilta on kylänraitin sydän ja sen rakentaminen entisenlaiseksi takaa vanhan ja arvokkaan maiseman säilymisen. Nykyaikaisella rakenteella se kestää raskaankin liikenteen läpiajon seuraavat sata vuotta, vakuuttaa siltainsinööri Ari Salo Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

– Silta näyttää hienolta ja olen tyytyväinen, että työt ovat edenneet aikataulussa ja uusi silta saadaan suunnitellusti auki liikenteelle, Salo sanoo.

Ammattilaisten käsissä silta rakentui kivi kiveltä

Sillan rakentaminen vanhan näköiseksi on huomattavasti työläämpää kuin uuden betonisillan rakentaminen. Pelkästään kivien asentaminen paikoilleen vei useita viikkoja.

– Raudoitimme ja betonoimme sillan ytimen nykystandardien mukaiseksi ja sahautimme vanhat kivet kolmenkymmenen sentin paksuisiksi, jonka jälkeen kivirakentamisen ammattilaiset kokosivat ne paikoilleen. Betonirakenteen mittojen ja kivirakenteen oikean ulkonäön yhteensovittaminen oli haastavaa mutta palkitsevaa, toteaa työmaan vastaava työnjohtaja Tapio Siirto Kreatesta.

Kivien sahaamisesta ja asentamisesta vastasi Loimaan Kivi aliurakoitsijoineen.

Viimeinen silaus odottaa Pomarkunjoen kuohujen laantumista

Oman haasteensa työmaan aikatauluihin on tuonut rakennustyömaan alla kuohuva Pomarkunjoki, jonka virtaamaa on myös tarvittaessa ohjailtu siltapaikan vieressä olevalla neulapadolla.  

– Vedenpinta on tänä vuonna ollut erityisen korkealla, mikä on aiheuttanut viivästyksiä työvaiheissa. Olemme kuitenkin kirineet aikataulua kiinni ja heti kun vedenpinta laskee, teemme uomassa jälkityöt loppuun eli puramme perustusten muotit ja poistamme joenpohjasta työaikaisen sillan tukipaalut, Siirto kertoo.

Urakkaan kuuluu myös varasiltana toimineen 60 tonnia painavan pioneerisillan vaativa purkutyö sekä siltaa ympäröivät vihertyöt.

Virallinen sillan avajaistilaisuus on suunniteltu pidettäväksi kesäkuussa 2020, mutta aikatauluun voi tulla vielä muutoksia riippuen koronaepidemiaan liittyvistä ohjeistuksista. Juhlallisuuksia enemmän pomarkkulaiset jännittävät nyt, kuka saa ylittää sillan ensimmäisenä avajaispäivänä.

– Tämä on odotettu tapahtuma paikkakunnalla ja moni on jo käynyt kysymässä, että saako ylittää sillan ensimmäisenä. Hyvinhän se voi olla meidänkin pakettiautomme, Siirto vitsailee.

Lue lisää hankkeesta verkkosivuiltamme tai Infralla-sidosryhmälehdestämme.