Rata-ammattilaisten joukkomme on entistä vahvempi, kun sähkövoimatekniikan insinööri Janne Oksala aloitti työpäällikkönä sähkörata- ja turvalaitepuolella.
– Olen siitä onnekkaassa asemassa, että kaikkien näiden vuosien aikana olen saanut kattavan kokonaisnäkemyksen rautateistä, mutta nyt on ollut mukava palata takaisin niin sanotusti omalle tontille sähköradan rakentamisen maailmaan, hän kertoo.
Laajojen sähkö- ja ratahankkeiden monipuolinen osaaja on kulkenut teollisuuden sähköurakoiden kautta merkittäviin rataprojekteihin. Työhistoriasta löytyy niin teräs- ja paperitehtaita Suomessa ja Pohjoismaissa kuin myös työskentelyä kultakaivoksella sekä mittavilla ratahankkeilla Suomessa ja ulkomailla.
– Kun GRK:lla oli ensimmäinen rataurakka Virossa, työskentelin siellä työmaapäällikkönä projektin vastuuhenkilönä. Se oli mielenkiintoinen projekti, Janne muistelee.
Kotimaahan palattuaan hän vastasi radan kunnossapidosta alueella 6 Itä-Suomessa, sekä ratapihaliikenteen ohjauksista.
Janne omaa kilpaurheilutaustan ja hän toteaakin, että haastavuus ja eteenpäin pyrkiminen ovat intresseissä myös työelämässä.
– Kreate on sopivalla tavalla selektiivinen projektien suhteen ja vahvasti eteenpäin pyrkivä. Täällä ollaan mukana isoissa ja haastavissa projekteissa, kuten Helsinki-Riihimäki-hankkeella, Tampereen henkilöratapiha -hankkeella ja viimeisimpänä Koskelan varikkohankkeella.
Työpäällikön tavoitteena on kehittää Kreaten sähkörataosaamista yrityksen ajatuksen mukaisesti hallitusti haluttuun suuntaan.
– On tärkeää, että isojen hankkeiden ohella kykenemme palvelemaan pienemmissä kokonaisuuksissa myös muita yksiköitä. Meillä on täällä töissä todella ammattitaitoista porukkaa ja olen käynyt erittäin hyviä keskusteluita ja tutustunut projekteihin. Nyt kääritään hihat ja tehdään asioita oikein, niin siitähän se lähtee.