Monivuotisessa hankkeessa tarvitaan kokemusta vaativasta rakentamisesta, koska näyttävä Kruunuvuorensilta tulee olemaan lähes 1 200 metrin mitallaan Suomen pisin ja keskipylonin kohotessa 135 metrin korkeuteen myös Suomen korkein ja pitkäjänteisin silta. Alikulkukorkeus pääveneväylällä on 20 metriä ja silta-aukon vapaa leveys 30 metriä ja väylän minimileveys 31 metriä.

Kalasataman eteläosan ja Korkeasaaren yhdistävä Finkensilta tulee olemaan noin 293 metriä pitkä ja 18 metriä leveä jatkuva jännitetty betoninen palkkisilta, jossa on kuusi välitukea. Finkensillan alikulkukorkeus on 6,9 metriä, silta-aukon vapaa leveys 20 metriä ja väylän minimileveys 20 metriä. Kruunuvuorensillasta ja Finkensillasta tekee maailmanlaajuisestikin harvinaisen se, että ne rakennetaan pelkästään raitioliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön.

Poikkeuksellinen on myös Kruunuvuorensillalle asetettu 200 vuoden käyttöikävaatimus, joka koskee vaikeasti uusittavia kantavia rakenteita, kuten pyloneita, välitukia ja teräspalkistoa. 200 vuoden kestävyyden myötä rakentamisemme laatu korostuu entisestään ja kiinnitämme erityistä huomiota esimerkiksi erilaisten työtapojen ja materiaalien valintaan. Kreaten ja YIT:n muodostama TYL Kruunusillat yhdistää parhaat osaajat molemmilta toimijoilta hankkeeseen, jossa innovointi ja uusien työtapojen kehittäminen kuuluu osaksi rakentamisen kulttuuria.

Kreate on mukana toteuttamassa myös kokonaisurakkaan kuuluvia Korkeasaaren esirakentamistöitä, joita ovat muun muassa ranta-alueiden ruoppaus ja kivilouheen ajaminen täyttömaaksi. Korkeasaaren ja Palosaaren välisestä meritäyttöalueesta muodostuu Mieritzinranta.

Kruunusillat-hankkeen tekemistä ohjaavat korkeiden tekniset vaatimusten lisäksi ympäristöarvot, jotka ovat olleet merkittävässä roolissa jo suunnitteluvaiheessa. Tehdyt ympäristöselvitykset vaikuttavat muun muassa töiden aikatauluttamiseen. Esimerkiksi ruoppauksen toteutamme niin, että veden sameus ei leviä alueen ulkopuolelle eikä häiritse vaelluskalojen kutuaikaa eikä lintujen pesimistä.

TYL Kruunusillat käynnisti työt Kalasataman eteläkärjessä ja Kruunuvuorenrannassa työsiltojen rakentamisella sekä Korkeasaaressa valmistelevilla töillä lokakuussa 2021. Kruunuvuorensillan pyloni alkaa rakentua perustusten päälle syksyllä 2022 ja pylonin betonointi kestää vuoden 2023 loppuun asti. Sillan köysiasennukset ja rakenteiden viimeistelyt ovat vuorossa kesällä ja syksyllä 2024. Sillan pintarakenteet viimeistellään vuoden 2025 aikana. Tavoite raitiotieliikenteen käynnistämiselle on vuonna 2027.

Hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus on noin 63 miljoonaa euroa.

Kreate on mukana rakentamassa Suomen pisintä siltaa Kruunuvuorensiltaa Helsinkiin.

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Sompasaari, Helsinki

Valmistuminen

09/2025

Projektinjohtaja

Jari Humalajoki

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Projektipäällikkö Jari Humalajoki +358 400 437 884 jari.humalajoki(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Kruunvuorensilta alusrakenteet Mika Huhtala +358 400 691 159 mika.huhtala(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö kruunuvuorensilta päällysrakenne Ville Lehtonen +358 40 764 6520 ville.lehtonen(a)kreate.fi
Suunnittelu- ja tietomallipäällikkö Aki Kopra +358 50 575 7723 aki.kopra(a)kreate.fi
Turvallisuuspäällikkö Jari Kautonen +358 40 552 0290 jari.kautonen(a)kreate.fi
Työnjohtaja Finkensilta Teemu Kiiskinen +358 40 734 6029 teemu.kiiskinen(a)kreate.fi
Työnjohtaja Kruunuvuorensilta alusrakenteet Mikael Klasila +358 50 575 0256 mikael.klasila(a)kreate.fi
Työnjohtaja Kruunuvuorensilta alusrakenteet Hannu Helenius +358 50 309 2950 hannu.helenius(a)kreate.fi
Työnjohtaja maarakennus Lauri Sirviö +358 50 594 9147 lauri.sirvio(a)kreate.fi

Artikkelit

Työmaan henkilöstö esittäytyy: työnjohtaja Alec Böstman

Kuka olet ja mitä teet Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa?Olen Alec Böstman ja toimin hankkeella työnjohtajana Mustapuron tulvasuojauksen parantamiseen liittyvissä asioissa. Ennen tätä työmaata työskentelin Kreatella muun muassa urakassa,…

Joona Salo on aloittanut työnjohtajana

Joona Salo on aloittanut työnjohtajana sillanrakentamisen ja -korjauksen yksikössämme TYL Sulkavuoren työmaalla. Joona on koulutukseltaan rakennusmestari ja hänellä on kokemusta rakennusalalta mm. työnjohtajana toimimisesta. -Minulle tuli mahdollisuus vaihtaa työnantajaa. Olen…

Pääradan ratasilta uusittiin onnistuneesti siirtotekniikalla Vantaalla  

Kreate uusi Urpiaisentien alikulkukäytävän ratasillan siirtomenetelmällä 53 tunnin ratakatkon aikana 17.–19.9.2022. Monivaiheisessa urakassa korvasimme Vantaan Korsossa sijaitsevan vanhan huonokuntoisen sillan teräsbetonisella kaukalopalkkisillalla osana vilkasta Helsinki–Riihimäki-rataosuutta. – Rakensimme kevään ja kesän…