Vuonna 1982 valmistunut Lillholmenin silta on rakennettu maapenkereelle ja Skräbbölen ja Gunnarsnäsin välillä maantie 12029 kulkee Lillholmenin saaren kautta Kirkkoselän poikki. Kesäaikaan sillan ali on kulkenut vilkkaasti liikennöity veneväylä, jonka pohjoispäässä sijaitsevan läpän alituskorkeus on ollut vain 1,7 metriä. Sillan valmistuttua poistuu vesiliikenteen estevaikutus kokonaan alle kuusi metriä korkeilta aluksilta. Lisäksi sillan hyötyleveys kasvaa yhdeksään metriin ja kokonaispituus on 254 metriä. Veneilyaukon leveys tulee olemaan 10 metriä.
Kreate rakentaa uuden sillan, joka korvaa nykyisen teräsbetonisen ponttonin ja sen pohjoispäässä olevan itsepalveluläpän. Nykyinen penkere puretaan koko uuden sillan pituudelta ja veden virtausolosuhteita parannetaan virtausaukolla.
Rakennamme sillan kolmesta erillisestä siltarakenteesta, joista 25 metrin jänteessä oleva keskimmäinen silta on avattava ja sen molemmin puolin 4-jänteiset kiinteät siltaosuudet. Kiinteät siltaosuudet ovat jännitettyjä betonisia jatkuvia palkkisiltoja, ja sillan keskellä oleva silta on vastapainottamaton hydraulitoiminen läppäsilta. Sillan kaikki tuet perustetaan porapaalujen varaan ja lisäksi osa välituista ankkuroidaan paalun läpi peruskallioon asti.
Avattavia läppäsiltoja tulee Suomessa harvakseltaan rakennettavaksi, joten läppäosuuden ja sen hydrauliikan ja sähköautomaation rakentaminen sekä huolellinen testaaminen on yksi mielenkiintoisimmista työvaiheista.
Urakan materiaalinhallintaa parannamme hyödyntämällä purkutyössä syntyviä materiaalivirtoja rakentamisessa: vanhaa ponttonisiltaa käytämme rakennustöissä ja nykyisen tiepenkan käyttökelpoiset materiaalit hyödynnämme uuden sillan massanvaihdoissa ja tienpenkereissä.
Urakan arvo on noin 8 miljoonaa euroa ja tilaajana on Varsinais-Suomen ELY-keskus.