Vuonna 1982 valmistunut Lillholmenin silta on rakennettu maapenkereelle ja Skräbbölen ja Gunnarsnäsin välillä maantie 12029 kulkee Lillholmenin saaren kautta Kirkkoselän poikki. Kesäaikaan sillan ali on kulkenut vilkkaasti liikennöity veneväylä, jonka pohjoispäässä sijaitsevan läpän alituskorkeus on ollut vain 1,7 metriä. Sillan valmistuttua poistuu vesiliikenteen estevaikutus kokonaan alle kuusi metriä korkeilta aluksilta. Lisäksi sillan hyötyleveys kasvaa yhdeksään metriin ja kokonaispituus on 254 metriä. Veneilyaukon leveys tulee olemaan 10 metriä.

Kreate rakentaa uuden sillan, joka korvaa nykyisen teräsbetonisen ponttonin ja sen pohjoispäässä olevan itsepalveluläpän. Nykyinen penkere puretaan koko uuden sillan pituudelta ja veden virtausolosuhteita parannetaan  virtausaukolla.

Rakennamme sillan kolmesta erillisestä siltarakenteesta, joista 25 metrin jänteessä oleva keskimmäinen silta on avattava ja sen molemmin puolin 4-jänteiset kiinteät siltaosuudet. Kiinteät siltaosuudet ovat jännitettyjä betonisia jatkuvia palkkisiltoja, ja sillan keskellä oleva silta on vastapainottamaton hydraulitoiminen läppäsilta. Sillan kaikki tuet perustetaan porapaalujen varaan ja lisäksi osa välituista ankkuroidaan paalun läpi peruskallioon asti.

Avattavia läppäsiltoja tulee Suomessa harvakseltaan rakennettavaksi, joten läppäosuuden ja sen hydrauliikan ja sähköautomaation rakentaminen sekä huolellinen testaaminen on yksi mielenkiintoisimmista työvaiheista.

Urakan materiaalinhallintaa parannamme hyödyntämällä purkutyössä syntyviä materiaalivirtoja rakentamisessa: vanhaa ponttonisiltaa käytämme rakennustöissä ja nykyisen tiepenkan käyttökelpoiset materiaalit hyödynnämme uuden sillan massanvaihdoissa ja tienpenkereissä.

Urakan arvo on noin 8 miljoonaa euroa ja tilaajana on Varsinais-Suomen ELY-keskus.

Lillholmenin uutinen artikkelikuva

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Tervsundintie 4
21600 Parainen

Valmistuminen

12/2022

Projektinjohtaja

Timo Hirvasmaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Timo Hirvasmaa +358 400 627 461 timo.hirvasmaa(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Tero Haaramäki +358 40 544 3661 tero.haaramaki(a)kreate.fi

Artikkelit

Lillholmenin uusi silta helpottaa veneilyä – läpällisten siltojen rakentamista harvoin tarjolla

Vuonna 1982 valmistunut silta on rakennettu maapenkereelle ja Skräbbölen ja Gunnarsnäsin välillä maantie 12029 kulkee Lillholmenin saaren kautta Kirkkoselän poikki. Maapenkereen maatuki on paalutettu ja sillan läpän toinen pää on…

Metron historian ensimmäinen ratasillan uusiminen siirtomenetelmällä onnistui aikataulussa – hyvä ennakkosuunnittelu takasi onnistuneen lopputuloksen

Kreate uusi Kipparlahden metrosillan siirtomenetelmällä viikon mittaisessa siirtokatkossa heinäkuussa. Vanha huonokuntoinen silta korvattiin uudella 69 metriä pitkällä jännitetyllä betonisillalla. Ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä tehtiin kuitenkin koko kevään ja kesän ajan.…