Silta on noin 170 metriä pitkä teräsrakenteinen kevyen liikenteen silta. Silta alkaa Kalasataman puolelta Langerpalkkisiltana, joka haarautuu Mustikkamaalle päin mentäessä perinteiseksi kaarisillaksi. Kaaren jännemitta on 150 metriä. Sillan hyödyllinen leveys Mustikkamaan päässä ja sillan keskialueella on 4 metriä. Silta levenee Kalasataman puoleisessa päässä, kun kevyen liikenteen väylä haarautuu Parrulaiturille ja Capellan puistotielle kaaren eri puolilta. Kalasataman puoleisessa päässä silta on perustettu porapaalujen päälle rakennetun teräsbetonisen maatuen varaan ja Mustikkamaan puoleisessa päässä suoraan kallion varaan, johon se on ankkuroitu jänneteräksin. Sillan päällysrakenne on tehty kokonaan teräksestä ja kansi on ripustettu kaaresta 22 vetotankoparilla. Kansi on ortotrooppinen teräskansi, jonka asennuslohkot on hitsattu toisiinsa työmaalla. Hankkeeseen kuuluu myös kunnallisteknisiä töitä Kalasataman puolella Parrulaiturilla ja Capellan puistotiellä sekä Isoisänsillalta Korkeasaareen vievän Mustikkamaanraitin rakentaminen kevyelle liikenteelle.

Isoisänsillan rakentaminen on ensimmäinen täysin tietomalliperusteinen siltahanke Suomessa. Tietomalli on virallinen pääsuunnitelma-aineisto hankkeessa. Urakoitsijana Kreate on tuottanut tietomallista suunnitelmapiirustuksia, paikalleenmittaustietoa, aikatauluraportteja ja työtelinesuunnitelmia työmaan tarpeisiin. Urakoitsija on vastannut tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan kesken jaetun tietomallin päivityksestä toteutuneiden rakenteiden ja hankkeen aikataulun osalta. Tällä tavalla ylläpitomallia on päivitetty kohteen edetessä.

Urakoitsijan tehtäviin on kuulunut myös työtelineiden mallintaminen tietomalliin. Työtelineiden mallintamisessa on huomattu ennen rakentamista ristiriitoja varsinaisen rakenteen kanssa, joita ei aikaisemmin huomattu luonnosvaiheessa. Mallintamalla työtelineet voitiin suunnitella rakentamisen kannalta helpommin toteutettaviksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Käytännön sillanrakentamisen tietotaito yhdistettynä kykyyn hyödyntää tietomallia on ollut suureksi hyödyksi vähentäen yllätyksiä ja ristiriitoja sekä tehostaen määrä- ja tarkemittauksia hankkeen edetessä. Tällä tavalla hankkeessa on säästetty merkittävästi kustannuksissa.

Isoisan silta

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Helsinki

Valmistuminen

08/2016

Projektinjohtaja

Sami Rantala

Artikkelit

Johanna Toratti projektipäälliköksi

Väyläyksikössä laatupäällikkönä työskennellyt Johanna Toratti on siirtynyt projektipäälliköksi. –  Jatkan Oulussa mittavalla Poikkimaantien hankkeella keskittyen entistä enemmän projektipäällikön tehtäviin kuten talouden ja aikataulun hallintaan, Johanna kertoo.– Uusi toimenkuva tuo sopivasti…

Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti

Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan.…

Pasilan jättiurakan seitsemänkaistainen silta ja levennetty Veturitie avattiin liikenteelle

Liikenteen helpottamiseksi Veturitien ajokaistoja lisättiin Höyrykadun ja Hakamäentien välillä. Uusi Veturitie kulkee junaradan vierellä Pasilankadulta Veturitien sillalle. Kyseessä on Pasilan pääkatu, jonka liikenne lisääntyy tulevaisuudessa.  Veturitien silta uusittiin kolme kertaa entistä leveämmäksi. Kaistojen määrä lisääntyi…