Silta on noin 170 metriä pitkä teräsrakenteinen kevyen liikenteen silta. Silta alkaa Kalasataman puolelta Langerpalkkisiltana, joka haarautuu Mustikkamaalle päin mentäessä perinteiseksi kaarisillaksi. Kaaren jännemitta on 150 metriä. Sillan hyödyllinen leveys Mustikkamaan päässä ja sillan keskialueella on 4 metriä. Silta levenee Kalasataman puoleisessa päässä, kun kevyen liikenteen väylä haarautuu Parrulaiturille ja Capellan puistotielle kaaren eri puolilta. Kalasataman puoleisessa päässä silta on perustettu porapaalujen päälle rakennetun teräsbetonisen maatuen varaan ja Mustikkamaan puoleisessa päässä suoraan kallion varaan, johon se on ankkuroitu jänneteräksin. Sillan päällysrakenne on tehty kokonaan teräksestä ja kansi on ripustettu kaaresta 22 vetotankoparilla. Kansi on ortotrooppinen teräskansi, jonka asennuslohkot on hitsattu toisiinsa työmaalla. Hankkeeseen kuuluu myös kunnallisteknisiä töitä Kalasataman puolella Parrulaiturilla ja Capellan puistotiellä sekä Isoisänsillalta Korkeasaareen vievän Mustikkamaanraitin rakentaminen kevyelle liikenteelle.

Isoisänsillan rakentaminen on ensimmäinen täysin tietomalliperusteinen siltahanke Suomessa. Tietomalli on virallinen pääsuunnitelma-aineisto hankkeessa. Urakoitsijana Kreate on tuottanut tietomallista suunnitelmapiirustuksia, paikalleenmittaustietoa, aikatauluraportteja ja työtelinesuunnitelmia työmaan tarpeisiin. Urakoitsija on vastannut tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan kesken jaetun tietomallin päivityksestä toteutuneiden rakenteiden ja hankkeen aikataulun osalta. Tällä tavalla ylläpitomallia on päivitetty kohteen edetessä.

Urakoitsijan tehtäviin on kuulunut myös työtelineiden mallintaminen tietomalliin. Työtelineiden mallintamisessa on huomattu ennen rakentamista ristiriitoja varsinaisen rakenteen kanssa, joita ei aikaisemmin huomattu luonnosvaiheessa. Mallintamalla työtelineet voitiin suunnitella rakentamisen kannalta helpommin toteutettaviksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Käytännön sillanrakentamisen tietotaito yhdistettynä kykyyn hyödyntää tietomallia on ollut suureksi hyödyksi vähentäen yllätyksiä ja ristiriitoja sekä tehostaen määrä- ja tarkemittauksia hankkeen edetessä. Tällä tavalla hankkeessa on säästetty merkittävästi kustannuksissa.

Isoisan silta

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Helsinki

Valmistuminen

08/2016

Projektinjohtaja

Sami Rantala

Artikkelit

Jari Hinttala aloitti ratayksikössä työpäällikkönä

Ratayksikkömme on saanut vahvistusta, kun rakennusinsinööri (AMK) Jari Hinttala aloitti työpäällikkönä Kreate Radalla. Ennen meille tuloaan hän työskenteli Suomen suurimmilla rakennusurakoitsijoilla työmaa- ja työpäällikkönä ratarakentamisen projekteilla sekä siltarakentamisen projektivastaavana, taloussuunnittelijana,…

Neuvottelut Sulkavuoren keskuspuhdistamolla kevytyrittäjinä työskennelleiden ukrainalaisten siirtymisestä työsuhteeseen etenivät

Kreate tiedotti torstaina 2.2. TYL Sulkavuoren tehneen päätöksen kevytyrittäjyyden lopettamisesta Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella sekä alihankintayrityksen halukkuudesta palkata kaikki noin 20 kevytyrittäjää työsuhteeseen. Asiaa on käyty läpi perjantaina yhdessä ukrainalaisten kanssa,…

Kreaten selvitys Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella on edennyt – kevytyrittäjille tarjotaan jatkoa työsuhteessa

Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeessa pääurakoitsijana toimiva TYL Sulkavuori eli Kreate Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n muodostama työyhteenliittymä on Kreaten johdolla selvittänyt Rakennusliiton julkisuuteen nostamia epäilyjä TYL Sulkavuoren alihankintaketjun palkanmaksuun ja kevytyrittäjyyteen…