Silta on noin 170 metriä pitkä teräsrakenteinen kevyen liikenteen silta. Silta alkaa Kalasataman puolelta Langerpalkkisiltana, joka haarautuu Mustikkamaalle päin mentäessä perinteiseksi kaarisillaksi. Kaaren jännemitta on 150 metriä. Sillan hyödyllinen leveys Mustikkamaan päässä ja sillan keskialueella on 4 metriä. Silta levenee Kalasataman puoleisessa päässä, kun kevyen liikenteen väylä haarautuu Parrulaiturille ja Capellan puistotielle kaaren eri puolilta. Kalasataman puoleisessa päässä silta on perustettu porapaalujen päälle rakennetun teräsbetonisen maatuen varaan ja Mustikkamaan puoleisessa päässä suoraan kallion varaan, johon se on ankkuroitu jänneteräksin. Sillan päällysrakenne on tehty kokonaan teräksestä ja kansi on ripustettu kaaresta 22 vetotankoparilla. Kansi on ortotrooppinen teräskansi, jonka asennuslohkot on hitsattu toisiinsa työmaalla. Hankkeeseen kuuluu myös kunnallisteknisiä töitä Kalasataman puolella Parrulaiturilla ja Capellan puistotiellä sekä Isoisänsillalta Korkeasaareen vievän Mustikkamaanraitin rakentaminen kevyelle liikenteelle.

Isoisänsillan rakentaminen on ensimmäinen täysin tietomalliperusteinen siltahanke Suomessa. Tietomalli on virallinen pääsuunnitelma-aineisto hankkeessa. Urakoitsijana Kreate on tuottanut tietomallista suunnitelmapiirustuksia, paikalleenmittaustietoa, aikatauluraportteja ja työtelinesuunnitelmia työmaan tarpeisiin. Urakoitsija on vastannut tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan kesken jaetun tietomallin päivityksestä toteutuneiden rakenteiden ja hankkeen aikataulun osalta. Tällä tavalla ylläpitomallia on päivitetty kohteen edetessä.

Urakoitsijan tehtäviin on kuulunut myös työtelineiden mallintaminen tietomalliin. Työtelineiden mallintamisessa on huomattu ennen rakentamista ristiriitoja varsinaisen rakenteen kanssa, joita ei aikaisemmin huomattu luonnosvaiheessa. Mallintamalla työtelineet voitiin suunnitella rakentamisen kannalta helpommin toteutettaviksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Käytännön sillanrakentamisen tietotaito yhdistettynä kykyyn hyödyntää tietomallia on ollut suureksi hyödyksi vähentäen yllätyksiä ja ristiriitoja sekä tehostaen määrä- ja tarkemittauksia hankkeen edetessä. Tällä tavalla hankkeessa on säästetty merkittävästi kustannuksissa.

Isoisan silta

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Helsinki

Valmistuminen

08/2016

Projektinjohtaja

Sami Rantala

Artikkelit

Itäväylää asfaltoidaan Mustapuron kohdalla maanantaina 29.5.

Itäväylällä Mustapuron kohdalla tehdään perjantain 26.5. aikana valmisteluita viikonlopun jälkeen tapahtuvaa asfaltointia varten. Perjantaina eteläisimmällä kaistalla työmaan kohdalla olevat raskasesteet vaihdetaan lamelleihin eli kevyempiin sulkupylväisiin. Itäväylän kaikki kaistat tullaan asfaltoimaan…

Topias Lahti kiertotalouden tuotantopäälliköksi

Kreaten kiertotalousosaaminen sai uutta vahvistusta ympäristötekniikan insinööri (YAMK) Topias Lahden aloittaessa tuotantopäällikkönä. Hän on aiemmin työskennellyt useita vuosia ympäristökonsulttina sekä massiivipurkamisen ja rakennusjätteiden kierrättämisen parissa. – Olin ajatellut siirtyväni purku-…

Itäväylällä Sahaajankadun ylikulkusillalla liikenne siirtyy pohjoisille kaistoille – Siilitiellä tulossa väliaikaisia reittimuutoksia jalankulkijoille ja pyöräilijöille

Itäväylän pohjoisella ylikulkusillalla Roihupellon kohdalla sillan yläpuoliset korjaustyöt etenevät kolmanteen eli viimeiseen vaiheeseen. Sahaajankadun ylikulkusillalla työmaa-alue siirtyy sillan keskiosuudelta eteläisimmän kaistan kohdalle torstaina 18.5. Tästä johtuen keskustaan menevä liikenne ohjataan…