Silta on noin 170 metriä pitkä teräsrakenteinen kevyen liikenteen silta. Silta alkaa Kalasataman puolelta Langerpalkkisiltana, joka haarautuu Mustikkamaalle päin mentäessä perinteiseksi kaarisillaksi. Kaaren jännemitta on 150 metriä. Sillan hyödyllinen leveys Mustikkamaan päässä ja sillan keskialueella on 4 metriä. Silta levenee Kalasataman puoleisessa päässä, kun kevyen liikenteen väylä haarautuu Parrulaiturille ja Capellan puistotielle kaaren eri puolilta. Kalasataman puoleisessa päässä silta on perustettu porapaalujen päälle rakennetun teräsbetonisen maatuen varaan ja Mustikkamaan puoleisessa päässä suoraan kallion varaan, johon se on ankkuroitu jänneteräksin. Sillan päällysrakenne on tehty kokonaan teräksestä ja kansi on ripustettu kaaresta 22 vetotankoparilla. Kansi on ortotrooppinen teräskansi, jonka asennuslohkot on hitsattu toisiinsa työmaalla. Hankkeeseen kuuluu myös kunnallisteknisiä töitä Kalasataman puolella Parrulaiturilla ja Capellan puistotiellä sekä Isoisänsillalta Korkeasaareen vievän Mustikkamaanraitin rakentaminen kevyelle liikenteelle.

Isoisänsillan rakentaminen on ensimmäinen täysin tietomalliperusteinen siltahanke Suomessa. Tietomalli on virallinen pääsuunnitelma-aineisto hankkeessa. Urakoitsijana Kreate on tuottanut tietomallista suunnitelmapiirustuksia, paikalleenmittaustietoa, aikatauluraportteja ja työtelinesuunnitelmia työmaan tarpeisiin. Urakoitsija on vastannut tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan kesken jaetun tietomallin päivityksestä toteutuneiden rakenteiden ja hankkeen aikataulun osalta. Tällä tavalla ylläpitomallia on päivitetty kohteen edetessä.

Urakoitsijan tehtäviin on kuulunut myös työtelineiden mallintaminen tietomalliin. Työtelineiden mallintamisessa on huomattu ennen rakentamista ristiriitoja varsinaisen rakenteen kanssa, joita ei aikaisemmin huomattu luonnosvaiheessa. Mallintamalla työtelineet voitiin suunnitella rakentamisen kannalta helpommin toteutettaviksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Käytännön sillanrakentamisen tietotaito yhdistettynä kykyyn hyödyntää tietomallia on ollut suureksi hyödyksi vähentäen yllätyksiä ja ristiriitoja sekä tehostaen määrä- ja tarkemittauksia hankkeen edetessä. Tällä tavalla hankkeessa on säästetty merkittävästi kustannuksissa.

Isoisan silta

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Helsinki

Valmistuminen

08/2016

Projektinjohtaja

Sami Rantala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Yksikönjohtaja Sami Rantala +358 40 062 4510 sami.rantala(a)kreate.fi

Artikkelit

Kreate toteuttaa laajan tieosuuden Vt5 Nuutilanmäki–Juva

Mittavassa Vt5 Nuutilanmäki–Juva -hankkeessa Kreate rakentaa viisi uutta eritasoliittymää, noin 15 kilometriä uutta nelikaistaista valtatietä, kiertotien sekä 12 uutta siltaa. Kreate Oy ja Väylä kirjoittivat sopimuksen Vt5 Mikkeli–Juva -hankkeeseen kuuluvan…

Kimmo Tukiainen työmaapäälliköksi

Insinööri (AMK) ja yhdyskuntateknikko Kimmo Tukiainen nimitettiin työmaapäälliköksi Kreaten Väylärakentamisen yksikköön. Hänellä on erittäin vankka infrarakentamisen osaaminen, jota hän on kartuttanut niin vastaavana työnjohtajana kuin työmaapäällikkönä useassa eri infra-alan yrityksessä.…

Jatkamme urakointia Helsinki-Vantaan lentoasemalla – infrarakentamisessa siirrytään kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen

Siirrymme Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n infraosuuden toteutusvaiheeseen. Allianssimallilla toteutettava ja valmistelevien töiden osalta aloitettu T2 Infra -hanke pääsee heinäkuun alusta täyteen vauhtiin. Kreaten toteuttama T2 Infra -kokonaisuus sisältää laajan kirjon…