Silta on noin 170 metriä pitkä teräsrakenteinen kevyen liikenteen silta. Silta alkaa Kalasataman puolelta Langerpalkkisiltana, joka haarautuu Mustikkamaalle päin mentäessä perinteiseksi kaarisillaksi. Kaaren jännemitta on 150 metriä. Sillan hyödyllinen leveys Mustikkamaan päässä ja sillan keskialueella on 4 metriä. Silta levenee Kalasataman puoleisessa päässä, kun kevyen liikenteen väylä haarautuu Parrulaiturille ja Capellan puistotielle kaaren eri puolilta. Kalasataman puoleisessa päässä silta on perustettu porapaalujen päälle rakennetun teräsbetonisen maatuen varaan ja Mustikkamaan puoleisessa päässä suoraan kallion varaan, johon se on ankkuroitu jänneteräksin. Sillan päällysrakenne on tehty kokonaan teräksestä ja kansi on ripustettu kaaresta 22 vetotankoparilla. Kansi on ortotrooppinen teräskansi, jonka asennuslohkot on hitsattu toisiinsa työmaalla. Hankkeeseen kuuluu myös kunnallisteknisiä töitä Kalasataman puolella Parrulaiturilla ja Capellan puistotiellä sekä Isoisänsillalta Korkeasaareen vievän Mustikkamaanraitin rakentaminen kevyelle liikenteelle.

Isoisänsillan rakentaminen on ensimmäinen täysin tietomalliperusteinen siltahanke Suomessa. Tietomalli on virallinen pääsuunnitelma-aineisto hankkeessa. Urakoitsijana Kreate on tuottanut tietomallista suunnitelmapiirustuksia, paikalleenmittaustietoa, aikatauluraportteja ja työtelinesuunnitelmia työmaan tarpeisiin. Urakoitsija on vastannut tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan kesken jaetun tietomallin päivityksestä toteutuneiden rakenteiden ja hankkeen aikataulun osalta. Tällä tavalla ylläpitomallia on päivitetty kohteen edetessä.

Urakoitsijan tehtäviin on kuulunut myös työtelineiden mallintaminen tietomalliin. Työtelineiden mallintamisessa on huomattu ennen rakentamista ristiriitoja varsinaisen rakenteen kanssa, joita ei aikaisemmin huomattu luonnosvaiheessa. Mallintamalla työtelineet voitiin suunnitella rakentamisen kannalta helpommin toteutettaviksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Käytännön sillanrakentamisen tietotaito yhdistettynä kykyyn hyödyntää tietomallia on ollut suureksi hyödyksi vähentäen yllätyksiä ja ristiriitoja sekä tehostaen määrä- ja tarkemittauksia hankkeen edetessä. Tällä tavalla hankkeessa on säästetty merkittävästi kustannuksissa.

Isoisan silta

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Helsinki

Valmistuminen

08/2016

Projektinjohtaja

Sami Rantala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Johtaja Sami Rantala +358 40 062 4510 sami.rantala(a)kreate.fi

Artikkelit

Työt käynnistyneet Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeella

Kreate on aloittanut Mustapuron tulvasuojauksen rakentamisen ja Itäväylän siltojen peruskorjauksen. Liikennejärjestelyt on tehty, minkä jälkeen keskitytään Mustapuron urakassa teräsponttiseinien tekemiseen. Tämän jälkeen tehdään paalutuksia, valetaan paalulaattoja sekä asennetaan elementtikaivot, rummut…

Pasilan haastavimmalla siltatyömaalla rakennetaan purkusiltaa öisin ratakatkojen aikana

Veturitien uuden ylikulkusillan rakentaminen etenee suunnitellusti ja samalla nykyisen sillan alle valmistuu väliaikainen silta, jolle olemassa oleva silta ensi kesänä puretaan. Työmaan sijainti Suomen vilkkaimman junaliikenteen yläpuolella vaatii paitsi erityisosaamista…

Itäylällä alkaa katutyö toukokuussa – ajokaistoja poistuu Herttoniemen ja Puotinharjun välillä  

Toukokuussa alkava suuri katutyö vaikuttaa Itäväylän liikenteeseen kolmessa kohdassa. Urakassa parannetaan Mustapuron tulvasuojausta ja korjataan kaksi Itäväylän siltaa. Työt alkavat arviolta maanantaina 9. toukokuuta.  Liikennejärjestelyt töiden ensimmäisessä vaiheessa:  • Siilitien ylittävältä eteläisemmältä…