Liikennejärjestelyitä Itäväylällä
Työt vaikuttavat entistä vähemmän Itäväylän liikenteeseen jokaisen kolmen työmaan kohdalla sekä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reitteihin korjattavien siltojen kohdalla Siilitiellä ja Roihupellossa. Huomaathan, että liikennejärjestelyt muuttuvat töiden edetessä.
Olemme pyrkineet suunnittelemaan työt siten, että rakentamisesta ja liikennejärjestelyistä syntyy mahdollisimman vähän haittaa alueella liikkuville. Töitä tehdään pääasiassa päivisin lukuun ottamatta pohjoista ylikulkusiltaa, johon voi liittyä ilta- ja yötöitä. Itäväylällä nopeusrajoitus työmaa-alueiden läheisyydessä on 50 km/h.
Liikennejärjestelyt pähkinänkuoressa:
- Siilitien ylittävällä eteläisemmällä sillalla korjaustyö on viimeistelyjä vaille valmis. Viikkiin menevä ramppi on toistaiseksi suljettu toisen urakoitsijan siltatyömaan vuoksi.
- Roihupellon kohdalla Itäväylän pohjoisella ylikulkusillalla keskustan suuntaan menevä liikenne ohjataan työmaan kohdalla yhdelle kaistalle. Viikkiin menevä kaista on toisen urakoitsijan siltatyömaan vuoksi suljettu.
- Mustapuron kohdalla ei enää muutoksia liikennejärjestelyissä työmaan kohdalla.
HANKKEEN AJANKOHTAISET UUTISET
Helsingin Itäväylälle sijoittuva Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -urakka on valmistunut. Helsingin kaupungin tilaama hanke eteni samanaikaisesti kolmessa kohdassa: Siilitien ja Sahaajankadun ylittävät sillat peruskorjattiin ja Mustapuro sai uuden virtausuoman ja parannetun tulvatasanteen.
Mustapurolle parempi tulvasuojaus
Urakan aikana Mustapuron tulvasuojausta parannettiin monella tavalla. Yksi merkittävimmistä toimenpiteistä oli Itäväylän alittavan puron huonokuntoisen rummun korvaaminen uudella isommalla rummulla.
– Tulvasuojausta parannettiin myös vahvistamalla Itäväylän tienpengertä puupaaluilla sekä rakentamalla tulvatasanne ja muotoilemalla läntisen sivuhaaran uomaa, kertoo työmaapäällikkö Mika Haimila Kreatelta.
Mustapuro kuuluu Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun merkittävimpiin taimenpuroihin. Työt toteutettiin tulvasuojauksen osalta viime syksynä taimenten kutuaika huomioiden.
Urakan aikana puron läheisyyteen istutettiin puita ja pensaita, perustettiin niittyjä ja torjuttiin haitallisia vieraslajeja, kuten jättiputkea ja jättipalsamia. Kaadettujen puiden rungot ja oksat hyödynnettiin tulva-alueen reunoille rakennetuissa hyönteishotelleissa.
Peruskorjauksessa Sahaajankadun ja Siilitien silloille lisää käyttöikää
Urakassa peruskorjattavat sillat olivat Sahaajankadun silta, joka on kolmiaukkoinen teräsbetoninen jatkuva ontelolaattasilta, ja Siilitien silta, joka on teräsbetoninen jatkuva kotelopalkkisilta.
– Molemmat sillat oli rakennettu 1960-luvulla ja ne olivat menneet ajan saatossa huonoon kuntoon. Korjauksen edetessä selvisi, että ne olivat jopa ennakoitua huonommassa kunnossa. Urakan aikana uusimme niiden reunapalkit ja pintarakenteet sekä korjasimme ja pinnoitimme alapuoliset betonirakenteet. Mittavalla ja huolellisella peruskorjauksella silloille tuli käyttöikää lisää kymmeniä vuosia, työmaapäällikkö kuvailee.
Siltatyömaat sijaitsivat vilkkaasti liikennöidyillä väylillä, minkä vuoksi peruskorjaus eteni kummallakin sillalla kolmessa vaiheessa.
– Vaiheistuksen ansiosta jalankulkijat, pyöräilijät ja autoilijat pääsivät kulkemaan silloilla ja niiden alapuolella keskeytyksettä koko urakan ajan.
Viimeisten siivousten myötä kiitokset
Itäväylän äärellä urakasta kertovat kyltit on poistettu ja urakka-alueella tehdään parhaillaan viimeisiä siivouksia. Työmaakopit viedään pois syyskuun viimeisellä viikolla.
Varsinainen Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -urakka on siis valmis. Erillisenä lisätyönä tullaan vielä tekemään Sahaajankadun sillan alapuolella sadevesikaivoihin liittyviä töitä, jotka valmistuvat viimeistään ensi kevään aikana.
Sahaajankadun ja Siilitien siltojen Viikkiin menevät kaistat pysyvät edelleen suljettuina toisen urakoitsijan siltatyön vuoksi. Lisätietoa tuosta työmaasta voit lukea urakoitsijan sivuilta.
Kiitos Mustapuron ja Itäväylän siltojen hanketta seuranneille ja hyvää syksyn jatkoa!
Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeen viimeistelytyöt jatkuvat syyskuun alkupuolella. Pääasiassa yöllä tehtävien töiden aikana Itäväylällä ja Sahaajankadulla on tilapäisiä muutoksia liikennejärjestelyissä.
Sahaajankadun silta
Tällä viikolla eli 4.9. alkavalla viikolla Sahaajankadun silta saa päällimmäisen asfalttikerroksen ja siltaan tehdään massaliikuntasaumat. Työt toteutetaan yöaikaan, jolloin liikenne ohjataan asfaltoinnin edetessä kulloinkin vapaana olevalle kaistalle.
Sahaajankadun sillan alapuolella uusitaan siltapilareiden pinnoitukset. Tämäkin työ tehdään kokonaan yöaikaan, jolloin Sahaajankadulla on tilapäisiä liikennejärjestelyitä sekä autoilijoille että kävelijöille ja pyöräilijöille.
Siilitien silta
Myös Siilitien sillalla tehdään syyskuun ensimmäisellä viikolla yöaikaan massaliikuntasaumoja. Töiden aikana sillalla liikkuvat voivat käyttää kulloinkin vapaana olevaa kaistaa.
Mustapuron tulvasuojaus
Itäväylällä vasemmanpuoleinen ajokaista itään päin on ollut suljettuna Marjaniemen kävelysillan kohdalla. Mustapuron tulvasuojauksen parantamiseen liittyvä putkityö pyritään saamaan valmiiksi viimeistään keskiviikon 6.9. aikana. Sen jälkeen liikennejärjestelyt palautuvat normaaleiksi.
Itäväylällä Marjaniemen kävelysillan kohdalla on tämän viikon (21.–27.8.2023) ajan vasemmanpuoleinen ajokaista suljettuna itään päin. Syynä liikennejärjestelyihin on Mustapuron vanhaan virtausreittiin kuuluva putken kaivaminen esille, sen tyhjentäminen sekä täyttäminen sepelillä.
Ajokaista joudutaan pitämään suljettuna arvion mukaan ensi keskiviikkoon 30.8.2023 asti. Putken tyhjentämistä ovat hidastaneet putkessa oleva ennakoitua suurempi määrä erilaista maa-ainesta ja puutavaraa sekä huomattava määrä jätettä.
Pahoittelemme liikennejärjestelyistä aiheutuvaa häiriötä.
Viimeistelytyöt Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeen työmailla ovat kiireisimmillään, vaikka toisinaan sää ei ole ollutkaan sillankorjaajille kovin suosiollinen. Kokosimme Siilitien ja Sahaajankadun silloilta sekä Mustapurolta lähiviikkojen työvaiheita, jotka tulevat tilapäisesti vaikuttamaan Itäväylällä autoilevien arkeen.
Sahaajankadun silta
Sahaajankadun sillalla eteläisimmän kaistan asfaltointi on tältä erää valmis ja työaikaiset liikennejärjestelyt on poistettu, joten molemmat keskustaan vievät ajokaistat ovat jälleen normaaliin tapaan käytössä. Vaikka työmaan raskasesteet on viety pois, alueella jätetään kevyempiä sulkupylväitä.
Ensi viikolla eli 21.8. lähtien Sahaajankadun sillalla asennetaan kaiteita ja 28.8.–8.9. (viikot 35–36 ) on massaliikuntasaumojen vuoro. Nämä työvaiheet tulevat aiheuttamaan hetkellisiä muutoksia liikennejärjestelyihin. Viikkiin menevä kaista pysyy suljettuna toisen urakoitsijan siltatyömaan vuoksi.
Sahaajankadun sillan alapuolella jatkuvat vielä ensi viikon ajan pinnoitustyöt, joita tehdään pääasiassa öiseen aikaan.
Siilitien silta
Myös Siilitien sillalla tehdään massaliikuntasaumoja 28.8.–8.9. välisenä aikana. Tuolloin on tulossa tilapäisiä muutoksia liikennejärjestelyihin. Viikkiin menevä kaista on edelleen suljettuna toisen urakoitsijan siltatyömaan takia.
Mustapuron tulvasuojaus
Ensi maanantaina (21.8.) suljemme Itäväylällä vasemmanpuoleisen ajokaistan itään päin Marjaniemen kävelysillan kohdalla. Kaista on pois käytöstä arviolta 2–3 päivää. Tuona aikana kaivamme Mustapuron vanhaan virtausreittiin kuuluvan putken esille. Poistamme sen käytöstä täyttämällä putken sepelillä.
Pahoittelemme töistä aiheutuvia häiriöitä.
Monipuoliset työvaiheet ovat jatkuneet Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeella, vaikka Sahaajakadun sillan betonin kuivumisen kanssa onkin ollut ylimääräistä odottelua. Mustapuron tulvasuojaus ja Siilitien silta ovat loppusilausta vaille valmiita.
Mustapuron tulvasuojaus
Mustapurolla on tehty ahkerasti vihertöitä: nurmikot ovat valmiina, mutta joitakin ajoratojen väliin tulevia istutuksia on vielä työn alla. Ötökkähotellit toimivat mainiosti ja vieraslajien torjuntaa on tehty urakka-alueiden ulkopuolellakin. Tällä toimenpiteellä on pyritty estämään vieraslajien leviäminen takaisin urakka-alueelle. Alue käydään vielä läpi ja mahdolliset tuulen mukana lisääntymään päässeet vieraslajit hävitetään vielä kertaalleen.
Siilitien silta
Siilitien silta on saanut päälleen viimeiset pinnat eli asfaltoinnit on suoritettu valmiiksi. Pintojen saumaus ja massaliikuntasaumat ovat enää sillan päällä tehtäviä työvaiheita. Massaliikuntasauma on sillan päällysrakenteen ja maatuen väliin tehtävä vesitiivis saumarakenne, joka muun muassa mahdollistaa sauman molemmin puolin olevien rakenteiden liikkeet ja vähentää eri rakenneosien välistä rasitusta.
Sillan alapuolella on vielä pieniä pinnoitustöitä. Ylimääräistä työtä työmaaväelle on aiheuttanut innokkaat taiteilijat, jotka ovat käyneet tekemässä sillan alle graffiteja. Toivottavasti taidetta ei synny enempää, sillä ylimääräiset työvaiheet ovat pois suunnitelluista ja vuorossa olevista työvaiheista.
Sahaajankadun silta
Betonin kuivuminen on ollut hidasta Sahaajankadun sillalla, mikä on viivästyttänyt sillan eristystöiden aloittamista. Nyt toiveet ovat kuitenkin korkealla ja toivottavasti uusien näytteiden myötä saadaan aloittaa eristystyöt viikolla 28, kun sääsuoja on saatu pystytettyä ja sinkopuhallus suoritettua. Tämän jälkeen on vuorossa eristystyöt sekä massa- ja palkkisaumaukset, sillan kannen asfaltoinnit sekä lopuksi massaliikuntasaumat. Sillan alapuolella on vielä jäljellä siipimuurien vesipiikkaus ja ruiskubetonoinnin tekeminen.
Maanantaiyöstä 10.7. alkaen Sahaajankadun sillalta puretaan muottitelineet yöaikaan, mikä aiheuttaa pientä häiriötä liikenteelle viikolla 28. Paikalla on liikenteenohjaus varmistamassa tiellä liikkujien turvallista etenemistä sillalla.
Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -urakassa parannetaan Mustapuron tulvasuojausta sekä peruskorjataan kaksi Itäväylän siltaa. Mustapuron tulva-alueen parantaminen valmistuu alkuperäisestä aikataulusta poiketen kesällä 2023. Siilitien ja Sahaajankadun siltojen korjaustyöt pyritään saattamaan valmiiksi syksyn 2023 aikana.
Itäväylällä Mustapuron kohdalla tehdään perjantain 26.5. aikana valmisteluita viikonlopun jälkeen tapahtuvaa asfaltointia varten. Perjantaina eteläisimmällä kaistalla työmaan kohdalla olevat raskasesteet vaihdetaan lamelleihin eli kevyempiin sulkupylväisiin.
Itäväylän kaikki kaistat tullaan asfaltoimaan Mustapuron kohdalla maanantain 29.5. aikana. Asfaltointi alkaa klo 7 eteläisimmältä kaistalta edeten päivän aikana kaista kerrallaan pohjoisimmalle kaistalle. Asfaltoinnin aikana liikenne ohjataan kulkemaan vapaana olevia kaistoja pitkin.
Autoilijoita pyydetään huomioimaan, että asfaltoinnin kohdalla nopeusrajoitus on 30 km/h ja työmaa-alueella 50 km/h.
Asfaltointi sekä työmaa-aitojen sisäpuolella tehtävät painaumien korjaukset kuuluvat osaksi Mustapuron tulva-alueen parantamista. Itäväylällä tehtävillä toimilla myös valmistaudutaan juhannusviikolla toteutettavaan suurempaan asfaltointiurakkaan. Silloin kaupunki asfaltoi Itäväylää Herttoniemen ja Itäkeskuksen välillä.
Luonnon monimuotoisuuden edistäminen jatkuu
Kevään ja alkukesän aikana Mustapuron alueella viimeistellään nurmikkoa ja Itäväylän keskikaistan pensasistutukset entisöidään.
Itäväylän eteläpuolella sijaitsevat ötökkähotellit ovat selviytyneet hyvin talvesta ja niitä ehostetaan tarvittaessa. Lue lisää Mustapuron ötökkähotelleista ja luonnon monimuotoisuuden edistämisestä.
Viime kesänä Mustapurolle rakennettiin tulvatasanne ja puron läntinen sivuhaara muotoiltiin uudelleen. Samalla torjuttiin vieraskasvilajien, kuten jättiputken, jättipalsamin ja rikkapalsamin, leviämistä, ja työ jatkuu tänä kesänä. Vieraskasvilajien kasvua seurataan koko kasvukauden ajan ja tarvittaessa niitetään ennen kukintaa. Lue lisää haitallisten vieraslajien torjumisesta Mustapurolla.
Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeelta toivotamme hyvää toukokuun loppua ja pian koittavaa kesäkuuta!
Itäväylän pohjoisella ylikulkusillalla Roihupellon kohdalla sillan yläpuoliset korjaustyöt etenevät kolmanteen eli viimeiseen vaiheeseen. Sahaajankadun ylikulkusillalla työmaa-alue siirtyy sillan keskiosuudelta eteläisimmän kaistan kohdalle torstaina 18.5. Tästä johtuen keskustaan menevä liikenne ohjataan kulkemaan työmaan kohdalla keskimmäistä kaistaa pitkin.
Liikennejärjestelyt toteutetaan torstai-illan aikana. Uudet kaistajärjestelyt on merkitty alla olevaan karttaan. Viikkiin menevillä reitti pysyy ennallaan eli heillä on käytössään sillan pohjoisin kaista.
Lisäksi pyydämme huomioimaan, että Itäväylällä Siilitien ylittävällä sillalla Viikkiin vievä kaista on toistaiseksi suljettu toisen urakoitsijan siltatyömaan vuoksi. Lisätietoa työmaasta löydät urakoitsijan verkkosivuilta.
Siilitiellä hetkellisiä muutoksia jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteihin
Siilitien ylittävän sillan alapuolella tehdään ensi viikolla, viikolla 21, hulevesiviemäröinnin viimeistelyjä. Niistä johtuen Siilitiellä sillan kohdalla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteihin tulee hetkellisiä muutoksia: kun työt ovat meneillään Siilitien itäreunalla, jalankulkijat ja pyöräilijät käyttävät länsireunaa ja töiden edetessä länsireunalla jalankulku- ja pyöräilyreitti siirtyy Siilitien itäpuolelle.
Hulevesityöt kestävät arviolta 1–2 päivää per puoli. Pahoittelemme niistä aiheutuvaa häiriötä.
Kevät on saapunut joutuisasti Itäväylän seudulle. Hieman hiljaisemman alkuvuoden jälkeen Sahaajankadun ja Siilitien siltojen peruskorjaukset sekä Mustapuron tulvasuojauksen parantaminen ovat saaneet vauhtia lämpenevien päivien myötä. Seuraavaksi muutamalla sanalla hankkeen uusimpia kuulumisia.
Siilitien ylittävä silta
Itäväylän eteläisellä sillalla Siilitien yli korjaustyöt ovat edenneet sääsuojan alla kannen vesieristämisen parissa. Alkuviikosta kansi sai pintaansa epoksikerrokset ja nyt loppuviikolla oli kermikerrosten vuoro.
Eritystyöt etenivät vauhdilla, joten tänään perjantaina pääsimme purkamaan sääsuojaa ja ensi viikolla alkaa asfaltointi.
Asfaltti lisätään kolmessa kerroksessa: ensin suoja-asfaltti, sitten välikerros ja päällimmäiseksi kulutuskerros, jonka päälle tulevat ajoratamerkinnät. Uusi asfaltti, sillan päiden massaliikuntasaumat, kaidetyöt ja ajoratamaalaukset ennakoivat sillan yläpuolen pian koittavaa valmistumista.
Sillan alapuolella korjaukset ovat olleet valmiina talven osalta. Viimeiset pintojen pinnoitukset ja suojaamiset tehdään nostimelta käsin lähiviikkojen aikana.
Sahaajankadun ylikulkusilta
Sahaajankadun sillan yläpuoliset korjaustyöt tapahtuvat sillan keskiosuudella. Kannen huonokuntoinen betoni on aiemmin vesipiikattu pois ja tilalle valettu uusi betoni on kuivunut lopputalven ja alkukevään sääsuojan alla. Betonin kosteutta tarkkaillaan ahkerasti ja kun valu on tarpeeksi kuivaa, pääsemme aloittamaan vesieristekerroksen tekemisen.
Seuraavina viikkoina työvaiheet ovat samat kuin Siilitien sillalla: eristystöiden jälkeen sääsuoja puretaan ja asfaltointi voi alkaa.
Sillan alapuolella peruskorjauksen pääpaino siirtyi maaliskuussa itäosasta keskiosaan, jossa maa- ja välitukia sekä kannen alapintaa on pinnoitettu ja halkeamia on täytetty injektoimalla. Nämä työt jatkuvat arviolta parin viikon ajan, joten liikennejärjestelyissä ei tapahdu toistaiseksi muutoksia.
Mustapuron tulvasuojaus
Itäväylällä liikkuvat ovat voineet nähdä Mustapuron kohdalla kaivinkoneen työssään: maa-alueet tasoitetaan ennen vihertöiden aloittamista. Alla olevissa kuvissa näkyvälle alueelle istutetaan nurmikkoa ja ajoratojen väliin myös pensaita.
Itäväylällä viimeisten asfalttitöiden vuoro on tulevien viikkojen aikana, joten Mustapuron kohdalla liikennejärjestelyt pysyvät toistaiseksi ennallaan. Tiedotamme työmailla tapahtuvista mahdollisista muutoksista sekä muuttuvista liikennejärjestelyistä tarpeen mukaan.
Toivotamme työmailtamme kaikille aurinkoisia huhtikuun viimeisiä päiviä ja iloista vappua!
Itäväylällä Sahaajankadun ylittävän sillan peruskorjaus etenee sillan alapuolella. Työmaa-alueen pääpaino siirtyy itäosasta sillan keskiosaan, mistä johtuen torstaina 23.3. Sahaajankadun/Viilarintien idänpuoleinen jalankulku- ja pyöräilyreitti avautuu kävelijöiden ja pyöräilijöiden käyttöön.
Muuttuneet järjestelyt on merkitty alla olevaan karttaan. Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Alkuvuosi 2023 on ollut Mustapuron ja Itäväylän siltojen työmailla hieman hiljaisempaa aikaa, ja maaliskuu on saapunut vuorottelevine auringonpaisteineen ja lumisateineen. Seuraavaksi muutamalla sanalla viimeisimpiä kuulumisia ja kurkistus alkavan kevään suunnitelmiin.
Mustapurolla liikennejärjestelyt ennallaan
Itäväylän liikennejärjestelyt Mustapuron kohdalla pysyvät toistaiseksi ennallaan. Itäväylän varrella tehtävät viimeistelytyöt, kuten asfaltoiminen, kaiteiden asentaminen ja kasvien istuttaminen, toteutetaan kevään aikana. Itäväylän eteläiset ajokaistat siirretään takaisin alkuperäiseen linjaansa, kun loput viimeistelytyöt ovat valmiit. Tiedotamme tarkemmasta aikataulusta lähempänä.
Mustapuron tulvasuojauksen parantamiseen kuuluu Mustapuron virtausreitin parantaminen Itäväylän ali. Huonokuntoinen rumpu on korvattu uudella, isommalla rummulla ja vanha rumpu täytetään tukirakenteeksi. Vanhan rummun täyttäminen ei ole ollut kuitenkaan mahdollista toteuttaa alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti, joten täyttötyöt etenevät lähiviikkojen aikana uusien suunnitelmia noudattaen Itäväylän pohjoispuolella. Työvaiheesta ei aiheudu haittaa liikenteelle.
Sahaajankadun ja Siilitien siltojen yläpuoliset työt tauolla, alapuolella ruiskubetonointia ja viimeistelyjä
Siilitien ylittävän sillan ja Sahaajankadun sillan yläpuoliset korjaustyöt ovat tauolla. Työt jatkuvat sääsuojien sisällä molemmilla silloilla, kun ilma lämpenee sillan kansien tulevat työvaiheet mahdollistaviin lämpötiloihin. Seuraavat työvaiheet, kuten vesieristäminen, käynnistyvät todennäköisesti viimeistään pääsiäisen jälkeen.
Sahaajankadun sillan alapuolella peruskorjaus on jatkunut sillan kannen pohjan ruiskubetonoinnilla. Kun korjatut pinnat ovat kovettuneet, maa- ja välitukien pinnat sekä sillan alapinnat pinnoitetaan: kannen alapintaan tulee kevään aikana sementtipinnoite ja maa- ja välituet betoninharmaan polymeeripinnoitteen.
Siilitien sillalla alapuoliset työt ovat talven osalta valmiit ja työtelineet purettiin pois helmikuun alkupuolella. Viimeiset sillan vierusluiskien viimeistelyt ovat käynnissä ja valmistuvat näinä päivinä. Lisäksi siltaan tullaan asentamaan syöksytorvet.
Siilitien sillan alapuolella ja lähiympäristössä palattiin normaaleihin liikennejärjestelyihin helmikuussa. Kummankin sillan yläpuolella sekä Sahaajankadun alapuolella liikennejärjestelyt pysyvät toistaiseksi ennallaan.
Tiedotamme työmailla tapahtuvista mahdollisista muutoksista sekä muuttuvista liikennejärjestelyistä tarpeen mukaan kevään aikana. Nyt toivotamme aurinkoista maaliskuun jatkoa!
Itäväylällä Mustapuron työmaan kohdalla eteläisimpien eli Itäkeskuksen suuntaan menevien kaistojen hidastemutkat loivenevat. Muutos tapahtuu keskiviikon 1.2. aikana. Ajokaistat ja muut liikennejärjestelyt pysyvät muuten ennallaan.
Siilitiellä takaisin normaaleihin liikennejärjestelyihin
Siilitien ylittävän sillan peruskorjauksessa alapuoliset työt ovat valmiit ja työtelineitä puretaan keskiviikon 1.2. aikana. Sen jälkeen ryhdytään poistamaan Siilitien työmaa-aikaisia liikennejärjestelyitä sekä sillan alla että lähiympäristössä.
Tämän viikon, viikon 5, loppupuolella liikennejärjestelyt palautuvat normaaleiksi: eteläisemmän liikenneympyrän kohdalla ollut väliaikainen risteys palautuu takaisin liikenneympyräksi sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitit muuttuvat ennalleen Siilitien molempiin reunoihin niin liikenneympyröiden kuin sillan kohdalla.
Viimeistelytöiden vuoksi työmaasta kertovat merkit säilyvät sillan läheisyydessä.
Siilitien ja Sahaajankadun siltojen yläpuolet tauolle
Itäväylän siltojen yläpuolisten osien peruskorjaus Siilitien ylittävällä sillalla ja Sahaajankadun ylittävällä sillalla jää toistaiseksi tauolle. Työt jatkuvat sään lämmetessä, jolloin mm. kansien muotoiluvalut ja vesieritys ovat kustannustehokkaampia toteuttaa ja samalla varmistamme mahdollisimman hyvän laadun.
Tauon aikana liikennejärjestelyt silloilla pysyvät nykyisellään: Siilitien ylittävällä sillalla ajoneuvot käyttävät keskimmäistä ja oikeanpuoleista kaistaa ja Sahaajankadun ylittävällä sillalla ajoneuvoliikenne kulkee reunimmaisilla kaistoilla.
Viime viikkojen lämmin sää, lumien sulaminen sekä lumi- ja erityisesti vesisateet ovat saaneet Mustapuron veden nousemaan. Talvinen tulva on vaikuttanut myös työmaahan, jossa useat pumput ovat poistaneet ylimääräistä vettä ympäri vuorokauden. Veden määrä on ollut ajoittain niin suuri, että korjaustöiden vuoksi suljettuna ollut Mustapuron vanha linjaus on avattu väyläksi puron vesimassoille.
Työt kaivannossa, kuten Itäväylän ali menevien kanaalielementtien asentaminen, ovat edenneet vesitilanteen salliessa. Tällä viikolla puron virtaus on ollut niin voimakas, että asentaminen on ollut toistaiseksi tauolla.
Vetinen tammikuu on vaikuttanut myös teiden päällysteisiin, jotka ovat runsaiden sateiden vuoksi reikiintyneet. Itäväylällä päällystevaurioita on tullut muun muassa Mustapuron työmaan mutkien kohdalla, joten toivomme, että autoilijat sovittavat ajonopeuden vallitseviin olosuhteisiin. Urakoitsijalle kuuluvia päällystevaurioita tullaan paikkaamaan tienpintojen kuivahtaessa.
Mustapuron kohdalla Itäväylän eteläisten ajokaistojen läheisyydessä ovat asfaltoinnin valmistelevat työt valmistuneet. Tavoitteena on saada työmaan kolmannen eli viimeisen vaiheen päällystäminen valmiiksi ensi viikon (vkon 4) aikana.
Asfaltoinnin jälkeen saamme työmaasta aiheutuvat mutkat pois ja liikenne pääsee kulkemaan normaaleja reittejä pitkin. Työmaan viimeistelyt, kuten kaiteiden asentaminen ja vihertyöt, toteutetaan kevään aikana.
Lumikuorrute on peittänyt Itäväylän, jossa peruskorjataan Siilitien ja Sahaajankadun ylittävät sillat. Oletettua laajemmat korjaustarpeet sekä loppuvuoden pakkasjaksot aiheuttavat sen, että molempien siltojen korjaustyöt jatkuvat ensi kevääseen. Samassa urakassa parannetaan tulvasuojausta Mustapurolla, jossa työt etenevät viimeisen vaiheen osalta. Kurkistetaan seuraavaksi jokaisen kolmen työmaan kuulumisiin näin vuoden 2022 loppupuolella ja mitä tuleva vuosi tuo tullessaan.
Siilitien ylittävä silta
Silloista eteläisemmän eli Siilitien ylittävän sillan yläpuolella on meneillään kolmas eli viimeinen vaihe. Työmaa sijaitsee vasemmalla kaistalla liikenteen kulkiessa keskimmäistä ja oikeanpuoleista kaistaa.
Täällä on valmistauduttu jouluviikolla tehtävään reunapalkin valamiseen. Viime päivät ovatkin menneet paitsi lumitöissä myös muotin rakentamisessa ja muissa valmistelevissa töissä. Valu-urakan jälkeen reunapalkki saa kuivua vähintään viikon verran.
Kun reunapalkki sen sallii, siirrytään sillan yläpuolella seuraaviin työvaiheisiin, kuten kaiteiden asentamiseen ja sääsuojan pystyttämiseen. Teltan suojassa ensimmäinen tehtävä on kannen betonin vesipiikkaus, jossa huonokuntoiset kerrokset poistetaan suurella vesipaineella.
Siilitien sillan alapuolella edetään sääsuojien alla pinnoitus- ja injektointitöitä tehden: huonokuntoinen betonipinta korvataan uudella ja halkeamiin työnnetään paineella täyteainetta.
Sillan kaikki korjaustyöt pyritään saattamaan valmiiksi kevään 2023 aikana.
Sahaajankadun ylikulkusilta
Sahaajankadun ylikulkusillalla yläpuoliset korjaustyöt etenevät sillan keskiosuudella.
Kannen huonokuntoinen betonipinta on aiemmin jyrsitty pois ja parhaillaan uusi betoni kuivuu sääsuojan alla. Kun betoni on tarpeeksi kuiva, on vuorossa vesieristekerroksen tekeminen ja sen jälkeen asfaltoiminen. Mahdolliset tulevat pakkaskelit vaikuttavat tarkempiin aikatauluihin.
Myös tämän sillan alapuolella jatkuvat aiemmilta viikoilta tutut työvaiheet. Maa- ja välituilla sekä kannen alapinnalla tehdään pinnoitusta ja halkeamia täytetään injektoimalla.
Kaikki peruskorjaukseen liittyvät työvaiheet pyritään saamaan valmiiksi kevään 2023 aikana.
Autopesulan vierestä siltatyömaan läpi liikkuville jalankulkijoille ja pyöräilijöille on tulossa helpotusta: jalankulku- ja pyöräilyväylän viereisen maatuen peruskorjaaminen on hyvällä mallilla ja koukkaus ajoradan kautta pyritään poistamaan viikon 51 eli jouluviikon aikana.
Mustapuro
Mustapuron uuden virtausreitin rakentamisen kolmas ja samalla viimeinen vaihe sijoittuu Itäväylän eteläreunaan. Työmaalla ovat meneillään viimeisen paalulaatan valamiseen liittyvät valmistelut ja tämä viikko, viikko 50, huipentuu varsinaiseen valu-urakkaan.
Ensi viikolla ryhdytään asentamaan viimeisiä Itäväylän ali poikittaissuunnassa meneviä kanaalielementtejä, jotka nostetaan paalulaatalla vahvistetun kaivannon pohjalle.
Kun kanaalielementit ovat valmiit, vanha ja huonokuntoinen Itäväylän alittava putki tullaan täyttämään sepelillä. Sen sijaan, että se kaivettaisiin pois, jää se tukevoittamaan Itäväylän alapuolen rakenteita.
Mustapuron kohdalla liikennejärjestelyt palautuvat normaaleiksi eteläisimmän kaistan asfaltoimisen jälkeen. Asfaltoinnin aloittamiseen vaikuttaa muun muassa ilman lämpötila – jos talvinen pakkassää jatkuu, siirtyvät Mustapuron viimeistelytyöt vuoden 2023 puolelle.
Seuraamme jatkossakin Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeen etenemistä ja kerromme ajankohtaisia kuulumisia.
Mustapuron tulvasuojauksen parantaminen etenee kolmanteen eli viimeiseen vaiheeseen. Työmaa-alue siirtyy maanantai-illan 28.11. ja tiistaiaamun 29.11. aikana Itäväylän keskiosasta väylän eteläreunaan.
Tästä johtuen Itäväylän eteläiset kaistat suljetaan ja liikenne opastetaan Itäkeskuksen suuntaan työmaan pohjoispuolelta. Lisäksi Itäväylän pohjoisosassa keskustan suuntaan menevä liikenne ohjataan työmaan kohdalla yhdelle kaistalle. Ajokaistat on merkitty alla olevaan karttaan.
Nyt alkava työvaihe liikennejärjestelyineen kestää arviolta 4–5 viikkoa.
Itäväylällä nopeusrajoitus työmaa-alueen läheisyydessä on 50 km/h. Pahoittelemme aiheutuvaa häiriötä.
Talvi yllätti taas autoilijat, sanotaan. Miten on sillanrakentajien laita? Tällä viikolla talvi saapui myös Sahaajankadun ylikulkusillan ja Siilitien ylittävän sillan työmaille sekä Mustapuron tulvasuojauksen parantajien pariin.
– Varaudumme työmailla monella tavalla muuttuviin olosuhteisiin. Talvi ei yllätä, mutta jokainen talvi on omanlaisensa ja vuosien kokemuksella osaamme varautua hyvinkin erilaisiin talvikeleihin, aloittaa kohteen työmaapäällikkö Mika Haimila Kreatelta.
– Sillanrakentajina toivomme tietysti mahdollisimman leutoa talvea, koska varsinkin pakkanen hidastaa lähes jokaista työvaihetta. Molemmilla silloilla ja Mustapurolla paras varautuminen on ollut tehdä ja tehdä edelleen mahdollisimman paljon ja tehokkaasti töitä ennen talven kylmimpiä päiviä.
Siltatyöt jatkuvat sääsuojien sisällä
Satanut lumi tarkoittaa työmaalla aamujen alkamista lumitöillä, joita tehdään tarvittaessa pitkin päivää. Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeella on varattu kalustoa ja materiaaleja myös työkohteiden suojaamiseen ja lämmittämiseen.
Siltojen alapuoliset pinnoitustyöt keskeytyvät, koska levitettävät materiaalit vaativat vähintään +5 asteen lämpötilan. Myös sillan yläpuolella tehtävät työvaiheet, kuten kannen betonipinnan avaaminen vesipiikkaamalla, jouduttaisiin keskeyttämään lumen ja pakkasen takia.
Työmaapäällikkö kertoo, että talven myötä siltojen kaikki ylä- ja alapuoliset työvaiheet siirtyvät sääsuojien sisällä tehtäviksi.
– Mitä kovemmat pakkaset, sitä suuremmaksi kasvaa lämmityksen tarve. Jossain vaiheessa mennään pisteeseen, ettei ole järkevää lämmittää sääsuojia. Kun suojan ulkopuolella on kymmenen pakkasastetta ja sitä kylmempää, työvaihe keskeytetään ja jatkamme heti kun pakkanen helpottaa.
Mustapurolla viimeiset työvaiheet
Mustapurolla tulvasuojauksen parantaminen on edennyt loppusuoralle. Työmaan kohdalla Itäväylällä tehtävät seuraavat liikennejärjestelyt ovat tämän työkohteen osalta viimeiset.
– Kaivojen ja putkien ympärykset ja päälliset täytetään murskeella ennen asfaltointia. Talvi vaikuttaa myös täyttötöihin, koska lumiseen tai jäätyneeseen maahan tehtynä asfalttiin voi ilmestyä myöhemmin kuoppia ja painanteita. Olemme tarkkoina tämänkin suhteen.
– Kun saamme Mustapurolla liikennejärjestelyt kuntoon, kaikki loput tulvasuojauksen parantamisen työvaiheet onnistuvat lumesta ja kylmästä huolimatta, vakuuttaa Mika Haimila.
Mustapuron, Siilitien ylittävän sillan ja Sahaajankadun ylikulkusillan liikennejärjestelyissä varaudutaan myös runsaaseen lumentuloon. Järjestelyt on toteutettu ja tullaan toteuttamaan niin, että aurauskaluston on helpompi liikkua työmaa-alueiden läheisyydessä.
Sahaajankadun ylikulkusilta ja Siilitien ylittävä silta saavat huolellisen peruskorjauksen ansiosta kymmeniä vuosia lisää käyttöikää. Työt ovat jatkuneet molemmilla Itäväylän silloilla sekä päällysrakenteissa että alapuolella. Kaksiosaisen sarjan ensimmäisessä osassa pääsimme perehtymään siltojen yläpuolisiin työvaiheisiin. Nyt on toisen osan vuoro, jossa tutustumme peruskorjaukseen siltojen alapuolella.
Siltojen alusrakenteissa tehtävät työvaiheet
- Siltojen maa- ja välitukien huonokuntoinen betoni uusitaan 70–80 millimetrin paksuudelta. Vanha betoni irrotetaan vesipiikkaamalla ja uusi levitetään ruiskubetonoimalla.
- Pinnat käydään läpi 40–100 cm levyisinä pystykaistoina. Näin maan synnyttämä paine ei riko maatukea, jossa betonia vahvistava raudoitus on näkyvissä. Siipimuureissa käsiteltävät alueet ovat leveämpiä, joten Itäväylälle sillan päätyihin tehdään kevennyskaivut maanpaineen vähentämiseksi.
- Siltojen kansien alapuoliset halkeamat täytetään injektoimalla, jossa täyteaine epoksi työnnetään paineella halkeamiin. Onnistunut injektoiminen vaatii kuivan betonipinnan, vähintään +5 asteen lämpötilan ja matalan ilmankosteuden, joten kylmempien säiden myötä työt jatkuvat lämmitettyjen sääsuojien sisällä.
- Kun maa- ja välituet sekä alapinnat on käsitelty ja kuivuneet, kaikki pinnat pinnoitetaan. Kannen alapinnat saavat sementtipinnoitteen, maa- ja välituet betoninharmaan polymeeripinnoitteen. Niillä suojataan siltojen rakenteet sekä saadaan uudistetut pinnat kestämään säänvaihteluiden ja liikenteen aiheuttamia rasituksia tulevien vuosikymmenten ajan.
Siilitien ylittävän sillan peruskorjaus etenee sillan alapuolisten töiden osalta. Työmaa-alue laajenee Siilitiellä, mistä johtuen Siilitien liikennejärjestelyt muuttuvat työmaan kohdalla ja läheisyydessä perjantaina 11.11.2022.
Ajoneuvoliikenne siirtyy kokonaan Siilitien itäreunaan. Samalla Siilitien ja Muuntajankadun välillä sijaitseva eteläisempi liikenneympyrä muuttuu väliaikaisesti risteykseksi. Risteyksessä Muuntajankadulta tulevilla on väistämisvelvollisuus.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitit pysyvät ennallaan eli he käyttävät Siilitien itäisen puolen kulkuväylää.
Muuttuneet järjestelyt on merkitty alla olevaan karttaan. Nopeusrajoitus työmaa-alueen läheisyydessä on 40 km/h. Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Itäväylällä Sahaajankadun ylittävän sillan peruskorjaus etenee. Työmaa-alueen pääpaino siirtyy sillan alapuolella autopesulan eteläpuolelta Viilarintien toiselle puolelle, itäpuolelle. Tästä johtuen sillan alapuolella ja lähiympäristössä jalankulku- ja pyöräilyreitit muuttuvat tiistain 8.11. ja keskiviikon 9.11. aikana.
Viilarintien läntisellä puolella sijaitseva Itäväylän alittava jalankulku- ja pyöräilyreitti palautuu sijainniltaan ennalleen. Jalankulkijat ja pyöräilijät voivat liikennejärjestelymuutosten jälkeen käyttää Sahaajankadun sillan ali vievää väylää, joka on ollut tähän asti suljettuna.
Viilarintien itäpuolella jalankulku- ja pyöräilyreitti suljetaan. Kaikki jalankulkijat ja pyöräilijät ohjataan kulkemaan Viilarintien läntiseltä puolelta.
Työmaan etelälaidalla Mekaanikonkadulla sijaitseva väliaikainen suojatie poistuu käytöstä. Kulku siirtyy ennalleen lähemmäksi risteysaluetta.
Muuttuneet järjestelyt on merkitty alla olevaan karttaan. Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Roihupellon kohdalla sijaitsevalla Sahaajankadun ylittävällä sillalla peruskorjaus on edennyt kannen osalta toiseen vaiheeseen. Sillan yläpuolisia töitä ryhdytään tekemään keskiosuudella, mistä johtuen ajoneuvoliikenne siirtyy sillan reunimmaisille kaistoille perjantaina 4.11.2022.
Työmaa-alueen kohdalla oikeanpuoleinen kaista vie Viikkiin ja vasen kaista keskustan suuntaan. Uudet liikennejärjestelyt ovat voimassa arviolta seuraavan kuukauden ajan. Nopeusrajoitus työmaa-alueen läheisyydessä on 50 km/h.
Pahoittelemme aiheutuvaa häiriötä.
Kiitos palautteesta
Olemme saaneet Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeeseen myönteistä palautetta työmaan viikoittaisesta viestinnästä. Kiitämme palautteesta ja mukana tulleista kehitysehdotuksista, joita tulemme viesteissämme toteuttamaan.
Millaisista aiheista sinä haluat lukea Mustapuron ja Itäväylän siltojen työmaalta? Tai haluatko muuten antaa meille palautetta? Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@kreate.fi.
Itäväylän siltojen korjaaminen Roihuvuoressa ja läntisessä Herttoniemessä etenee kummallakin sillalla samojen työvaiheiden kautta. Pohjoisempi Sahaajankadun ylikulkusilta ja eteläisempi Siilitien ylittävä silta ovat valmistuneet vuonna 1967. Huolellinen peruskorjaus päällys- ja alusrakenteissa lisää siltojen käyttöikää kymmeniä vuosia. Tässä ensimmäisessä osassa tutustumme siltojen yläpuolisiin työvaiheisiin.
Siltojen päällysrakenteissa tehtävät työvaiheet
- Siltojen reunapalkit ja kaiteet puretaan. Reunapalkkien uusiminen on tarpeen, koska maantiesuola on syövyttänyt betonin. Reunapalkkien raudoittamisen jälkeen valetaan uudet reunapalkit ja asennetaan kaiteet.
- Sillan huonokuntoiset asfaltti- ja eristekerrokset poistetaan jyrsimällä ja kaivinkoneella. Sillan kannen betonipinta avataan vesipiikkaamalla, jolloin pinnan kerrokset poistetaan ja alue puhdistetaan käyttäen suurta vesipainetta.
- Kannen korjattavan osan päälle pystytetään sääsuoja, jota lämmittämällä taataan ihanteelliset olosuhteet mm. kannen muotoiluvalulle eli uudelle betonille sekä vesieristekerrokselle. Vesieristystä tehdessä alla olevan betonin kosteuden on oltava alle 5 %.
- Tehty muotoiluvalu sinkopuhalletaan, jolloin laite sinkoaa teräskuulia ja siten irrottaa huonon sementtiliiman ja jälkihoitoaineen. Näin eristyskerros tarttuu paremmin sillan kanteen.
- Sääsuoja puretaan ja on asfaltin lisäämisen vuoro. Asfaltin kolme kerrosta ovat suoja-asfaltti, välikerros ja kulutuskerros. Ylin kerros saa pintaansa ajoratamaalaukset.
Kummallakin Itäväylän sillalla edellä mainitut työt toteutetaan kolmessa vaiheessa kaista kerrallaan. Näin mahdollistetaan ajoneuvoliikenne kahdella kaistalla koko peruskorjauksen ajan.
Siilitien ylittävän sillan peruskorjaus etenee kannen osalta kolmanteen eli viimeiseen vaiheeseen. Sillan yläpuoliset korjaustyöt siirtyvät keskikaistalta vasemmalle kaistalle, mistä johtuen ajoneuvoliikenne siirtyy käyttämään kahta muuta kaistaa eli keskimmäistä ja oikeanpuolista kaistaa maanantain 24.10. ja tiistain 25.10. välisenä yönä.
Oikean reunan kaista vie Itäkeskukseen, keskellä oleva kaista Itäkeskukseen ja Viikkiin. Uudet liikennejärjestelyt ovat voimassa arviolta joulukuun loppuun asti.
Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Itäväylällä parhaillaan korjattavat kaksi 1960-luvulla valmistunutta siltaa ylittävät Siilitien ja Sahaajankadun Herttoniemessä ja Vartiokylässä. Myös samassa urakassa Itäväylän varrella tehtävä Mustapuron tulvasuojaus viivästyy. Syynä on vaativien työvaiheiden vaiheistaminen ja urakan aikana tehtävät lisätyöt.
Korjaustyöt laajentuivat Siilitien ja Sahaajankadun silloilla
Siilitien ja Sahaajankadun siltojen yläpuoliset osat valmistuvat uuden aikataulun mukaan Siilitien sillan osalta joulukuun loppuun mennessä ja Sahaajankadun sillan osalta keväällä 2023. Siltojen alapuoliset korjaustyöt pyritään saattamaan valmiiksi samassa aikataulussa. Aiempi arvio siltojen valmistumiselle oli joulukuu 2022.
– Molempien siltojen betoni on odotettua heikkolaatuisempaa. Sahaajankadun sillan kannen alapinta on erityisen huonossa kunnossa ja se vaatii laajaa kunnostamista. Siilitien siltaa rasittavat halkeamat, joiden korjaaminen vaatii aikaa. Nyt tehtävillä laajennetuilla korjaustoimilla sillat saadaan varmasti hyvään kuntoon, kertoo kohteen työpäällikkö Matti Rekilä Kreatelta.
Työmaat vaikuttavat Itäväylän liikenteeseen kevääseen 2023 asti
Siilitien sillalla ovat meneillään sillan kannen eristystyöt, joiden jälkeen on vuorossa asfaltointi.
Sillan yläpuolisiin liikennejärjestelyihin tulee muutoksia 17.10. alkavan viikon loppupuolella. Silloin korjaustyöt siirtyvät vasemmalle kaistalle ja liikenteen käytössä on kaksi eteläpuolista kaistaa. Sillan päällä Itäväylän liikennejärjestelyt palautuvat normaaliin tilaan työmaan valmistuessa joulukuun loppuun mennessä.
Siilitiellä sillan alapuolella läntinen jalankulku- ja pyöräilyväylä pysyy suljettuna arviolta noin kuukauden ajan ja jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ohjataan käyttämään Siilitien itäisen puolen kulkuväylää. Myöhemmistä muutoksista ilmoitetaan lähempänä toteutusajankohtaa.
Sahaajankadun sillan kohdalla Itäväylän liikenne ohjataan ennen työmaata kolmelta kaistalta kahdelle kaistalle läpi talven. Työmaan ympäristössä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitit pysyvät toistaiseksi nykyisellään.
Vaativien työvaiheiden yhteensovitus ja lisätyöt Mustapurolla
Mustapuron tulva-alueen parantaminen valmistuu alkuperäisestä aikataulusta poiketen joulukuun puoleen väliin mennessä. Urakka on edennyt rakennusteknisesti suunnitelmien mukaan ja muun muassa tulvasuojauksen eteläinen uoma on valmistunut sovitusti.
– Tulva-alueella tehtävien vaativien työvaiheiden, kuten pontitusten ja paalutusten, yhteensovittaminen on vaatinut ennakoitua enemmän aikaa. Aikataulua viivästyttävät myös alueella tehtävät lisätyöt, Matti Rekilä toteaa.
Mustapuro saa meneillään olevassa urakassa uuden virtausreitin Itäväylän ali, ja alueen hulevesijärjestelmä uusitaankolmessa vaiheessa.
Nykyiset liikennejärjestelyt ovat voimassa arviolta marraskuun puoliväliin. Tämän jälkeen työmaa-alue siirtyy Itäväylän eteläpuolelle.
Itäväylällä Mustapuron kohdalla tehtävä tulvasuojauksen parantaminen etenee. Työmaa-alue siirtyy torstain 6.10. ja perjantain 7.10. välisenä yönä Itäväylän pohjoisreunalta väylän keskelle, mistä johtuen keskimmäiset ajokaistat suljetaan liikenteeltä. Liikenne kulkee keskustan suuntaan länteen työmaan pohjoispuolelta ja Itäkeskuksen suuntaan itään työmaan eteläpuolelta.
Ajokaistat on merkitty alla olevaan karttaan. Nyt alkava työvaihe liikennejärjestelyineen kestää 4–5 viikkoa.
Itäväylällä nopeusrajoitus työmaa-alueen läheisyydessä on 50 km/h. Pahoittelemme aiheutuvaa häiriötä.
Helsingin Itäväylällä meneillään olevassa Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa rakennetaan Mustapurolle uusi virtausreitti ja parannetaan alueen tulvasuojausta. Rakentamis- ja parantamistöissä on huomioitu ja tullaan huomioimaan herkkä puroluonto monella eri tavalla.
– Purouomaa parantaessa on jouduttu kaatamaan muutamia puita ja näiden puiden runkoja ja oksia on sijoitettu alueelle ötökkäpesiksi. Tällä tavalla luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeät ötökät saavat uusia, suojaisia koteja ja ruokapaikkoja. Samalla sienikantakin saa jatkaa tärkeää työtään, lahottamista, kertoo viherrakennustöiden valvoja Toni Westerlund Helsingin kaupungilta.
Tulvatasanteille kylvetään kukkaniittyseosta
Luonnon monimuotoisuutta säilytetään ja edistetään myös kylvämällä alueelle erilaisia niittykasveja, jotka puolestaan lisäävät perhos- sekä muuta ötökkäkantaa. Niityille sopivien heinien ja kukkien kylväminen alkaa ensi vuonna, kunhan kevättulvat ovat ohi.
Westerlundin mukaan tulvatasanteille kylvetään suojaheinän lisäksi kukkaniittyseosta, jossa on ainakin kolmea lajia seuraavista: harakankello, heinätähtimö, keltamaite, nurmikohokki, peurankello ja päivänkakkara.
– Rakentamisessa on käytetty myös eroosiomattoa, joka turvaa tulva-alueella penkereen muodon pysymisen tulvien aikana. Uskon, että niittyalueet ovat ensi vuonna loppukesästä jo hyvässä kasvussa ja ohikulkijoiden ilona.
Mustapuro ihanteellinen ötököiden kodeille
Mustapurolla on torjuttu esimerkiksi jättiputkea ja jättipalsamia ja haitallisten vieraslajien torjuntaa jatketaan koko takuuaikana tehtävän hoitamisen yhteydessä.
Tulva-aluetta rakennetaan myös mahdollisimman vähäpäästöisesti. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että työmaa-alueella on käytetty mahdollisuuksien mukaan työmaalla syntyneitä kaivuumaita sen sijaan, että maa-ainesta tuotaisiin muualta tai sitä vietäisiin muualle.
– Myöskään kaadettuja puita ei viedä metsiköstä pois, vaan ne sijoitetaan maisemallisesti kauniiksi ylläpitämään luonnon kiertokulkua.
Toni Westerlund kehuu Mustapuron aluetta erinomaiseksi ötökkäpesien, lahopuiden ja niittyjen kannalta.
– Alue on rauhaisa ja tilava ja näin kohteena ihanteellinen edistää luonnon monimuotoisuutta. Jokaiseen paikkaan kaupunkia ötökkäpesät ja lahopuut eivät välttämättä maisemallisesti taikka teknisesti onnistu tilanpuutteen takia. Toivotaan, että ötököille tärkeät kodit ja ruokapaikat saavat olla rauhassa ilman ilkivaltaa.
Kuka olet ja mitä teet Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa?
Olen Alec Böstman ja toimin hankkeella työnjohtajana Mustapuron tulvasuojauksen parantamiseen liittyvissä asioissa. Ennen tätä työmaata työskentelin Kreatella muun muassa urakassa, jossa korjasimme Lauttasaaren siltoja Helsingissä. Koulutukseltani olen rakennusmestari.
Mitä ovat tärkeimmät tehtäväsi tässä urakassa?
Tehtävänäni on varmistaa, että kaikki työvaiheet etenevät varmasti ja tehokkaasti tehdessämme Mustapuron putkituksia Itäväylän ali. Työt etenevät useassa vaiheessa, joten tehtäviin kuuluu myös varmistaa mahdollisimman sujuvat liikennejärjestelyt itäisen Helsingin vilkkaimmalla väylällä ja että kaikki sujuu sekä työmaalla että Itäväylällä turvallisesti.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Aamut alkavat aina kahvilla työmaatoimistossa Sahaajankadun sillan alla. Työni on tekemistä tietokoneella toimistolla ja toimintaa kentällä, välillä selvitetään vastaan tulevia erilaisia, haastaviakin tilanteita. Nykyhetken lisäksi elän koko ajan kaksi kolme viikkoa tulevaisuudessa, kun teen Mustapuron vaiheistusten aikatauluja ja varmistan tarvittavan työvoiman ja koneet. Esimerkiksi viime viikolla varasin ensi viikon ponttikoneet ja asfalttikaluston. Päivät ovat monien asioiden ja tekijöiden sovittamista yhteen. Joskus tehdään hyvin pitkääkin päivää.
Miten työmaan kesä ja syksy ovat sujuneet tähän asti?
Kiirettä on ja aikataulu on tiukka, mutta koko ajan mennään eteenpäin. Suurin haaste on vesi, sillä valumavedet valuvat suurelta alueelta työmaalle. Kaivannon pohja on melkein samalla tasolla kuin merenpinta ja kaivannoista pumpataankin koko ajan vettä pois, pahimmillaan tuhansia litroja minuutissa.
Millaisten asioiden parissa työskentelet näin syyskuun loppupuolella?
Nyt kun saamme elementit paikalleen Itäväylän ali, päästään tekemään viimeinen silaus: liitämme uuden linjan Mustapuron vanhaan linjaan.
Entä mitä odotat tältä syksyltä?
Sateeton syksy on toiveena. Silloin vesi haittaa mahdollisimman vähän töiden etenemistä. Syksyn jälkeen marraskuussa saamme työmaan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisen osalta valmiiksi.
Mikä tuo sinulle vastapainoa työmaa-arjen aherrukseen?
Salilla tulee jonkin verran käytyä ja golfaamassakin. Kesällä ehdin onneksi myös veneilemään Etelä-Suomen saaristossa. Rennolla oleilulla saa ajatukset töistä ja sitten taas jaksaa.
Itäväylän alittava Mustapuro saa meneillään olevassa urakassa parannetun tulvasuojauksen. Tulva-alueella rakennetaan kaikkiaan kolmessa osassa hulevesiviemärit, kaivot ja vihertyöt. Työt ovat edenneet vaiheeseen, jossa Mustapuron eteläinen uoma on muotoiltu ja se on valmis. Myös alueen viherrakentamiseen liittyvät kylvötyöt on tehty.
Tulvasuojausta on tähän mennessä parannettu myös vahvistamalla Itäväylän tienpengertä puupaalutuksin, rakentamalla tulvatasanne ja muotoilemalla puron läntisen sivuhaaran uoma.
Uusi rumpu parantaa puron virtausreittiä
Urakkaan kuuluu myös Mustapuron virtausreitin parantaminen Itäväylän ali korvaamalla huonokuntoinen rumpu uudella isommalla rummulla.
Tällä viikolla, viikolla 37, Itäväylän varressa on nostettu rumpuelementtejä paikalleen ja ensi viikolla ovat vuorossa Itäväylän ali poikittaissuunnassa menevien kanaalielementtien asentaminen.
Mustapuro on arvokas taimenpuro, mikä on otettu huomioon urakan suunnittelussa ja toteutuksessa. Jokainen työvaihe pyritään toteuttamaan niin, ettei se aiheuta sameuden muutosta purossa. Työmaa-alueella puroveden sameutta tarkastellaan aktiivisesti koko urakan ajan.
Taimenet uivat tällä hetkellä edelleen vanhaa ja tuttua reittiä pitkin. Kun uusi rumpulinja valmistuu syksyn aikana, siirtyy Mustapuro virtaamaan sitä pitkin.
Siilitien ylittävän sillan kannen peruskorjaus on edennyt toiseen vaiheeseen, jossa sillan yläpuolisia töitä ryhdytään tekemään sillan keskiosuudella. Töistä johtuen ajoneuvoliikenne siirtyy sillan reunimmaisille kaistoille tiistai-illasta 6.9.2022 alkaen. Vasemmanpuoleinen kaista vie Viikkiin ja oikealla oleva kaista Itäkeskuksen suuntaan. Uudet liikennejärjestelyt ovat voimassa arviolta seuraavan kuukauden ajan.
Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Itäväylällä Sahaajankadun ylittävän sillan työmaan ympäristössä tehdään muutostöitä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteihin. Mekaanikonkadulla on poistettu käytöstä työmaan etelälaidalla sijaitseva suojatie. Uusi, väliaikainen suojatie on avattu Mekaanikonkadulle kauemmaksi työmaa-alueesta. Muuttuneet järjestelyt on merkitty alla olevaan karttaan.
Muistutamme samalla, että työmaa-alueella liikkuminen on kielletty. Työmaa-alue on rajattu maastoon aidoilla. Ethän siirrä tai ylitä aitoja ja kulje työmaan poikki, vaan käytät karttaan merkittyjä kulkureittejä. Maastossa reitit osoitetaan liikennemerkeillä ja opasteilla.
Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Mustapuro saa uuden virtausreitin ja alueen hulevesijärjestelmä uusitaan osana tulvasuojauksen parantamista. Työt etenevät loppukesän ja alkavan syksyn aikana kolmessa vaiheessa Itäväylän pohjoisreunalta keskialueen kautta tien eteläreunalle. Kaikkiaan Itäväylän ali kaivetaan kanaalia lähes 50 metriä ja putkilinjaa tehdään noin 180 metriä.
Työmaa-alueella pohjoisimman kaistan kohdalla asfaltti on poistettu ja viime viikolla, viikolla 34, siirryttiin Itäväylän alittavan kaivannon tuentavaiheeseen. Alueen maaperä on savista, minkä vuoksi tuleva kaivanto tuetaan väliaikaisella ponttiseinällä. Ensimmäisessä vaiheessa teräspontteja lyötiin maahan noin 15 metrin matkalla.
Tällä viikolla alkavat varsinaiset kaivutyöt, joissa hulevesilinjalle tehdään viiden metrin levyinen kaivanto. Sen jälkeen kaivannon pohjalle valetaan betoninen paalulaatta, jonka päälle tulee hulevesiputki. Kun kaivanto on täytetty, tien pinta saa uuden asfaltin.
Kun ensimmäinen vaihe on valmis, työmaa-alue siirtyy Itäväylän keskiosaan, jossa toistuvat samat työvaiheet kuin edellisellä kerralla. Keskiosaan siirryttäessä nykyiset liikennejärjestelyt muuttuvat – niistä kerrotaan tarkemmin lähempänä toteutumisajankohtaa.
Kuka olet ja mitä teet Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa?
Olen Mika Haimila, tämän hankkeen työmaapäällikkö. Siirryin Mustapuron ja Itäväylän siltojen hankkeelle Kreaten Saimaan kanava -urakasta, jossa peruskorjasimme kaksi läppäsiltaa. Alalla olen ollut yli parikymmentä vuotta ja oikeastaan koko ajan siltojen parissa.
Mitä ovat tärkeimmät tehtäväsi tässä urakassa?
Tärkeintä on urakan sujuminen kustannustehokkaasti, laadukkaasti ja turvallisesti.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Aamulla käyn läpi sen päivän ja myös tulevia töitä oman henkilöstön ja aliurakoitsijoiden kanssa. Tehtäviini kuulu ennakoida tulevia töitä, joten hankin materiaaleja, olen yhteyksissä aliurakoitsijoihin, tilaajaan ja muihin yhteistyökumppaneihimme puhelimitse ja sähköpostitse. Onnistunut työmaa on monien asioiden ja tekijöiden yhteensovittamista.
Päivääni kuuluvat myös erilaiset tarkastukset työmaalla, joten olen paljon maastossa kummallakin urakkamme sillalla eli Sahaajankadun ylikulkusillalla ja eteläisellä Siilitien ylittävällä sillalla sekä Mustapurolla, jossa parannamme tulvasuojausta.
Miten työmaan kesä on sujunut tähän asti?
Kiirettä on pitänyt, kun työt ovat edenneet molemmilla silloilla ja Mustapurolla. Itse asiassa työmäärä on hieman kasvanutkin kesän aikana. Kesäämme on kuulunut myös kaksi kesätyöntekijää ja he ovat päässeet työskentelemään kaikilla kolmella kohteella monenlaisissa töissä. Hyvin ovat pärjänneet.
Millaisten asioiden parissa työskentelet parhaillaan, näin elokuun puolivälissä?
Sahaajankadun sillalla eli aivan tässä työmaatoimiston läheisyydessä teemme vesipiikkausta sillan kannen muotoiluvalua varten ja äskettäin asennettiin kaiteet paikalleen. Siilitien sillalla tehtiin viime viikolla muotoiluvalut ja nyt siellä on meneillään kannen vesieritys. Molemmilla silloilla jatkuvat myös alapuolisten betonipintojen korjaustyöt. Mustapurolla asennamme putkia ja teemme kaivannon täyttötöitä, tulva-alueella on käynnissä ympäristön maisemointi.
Entä mitä odotat alkavalta syksyltä?
Toivottavasti tällainen kesäinen lämmin sää jatkuu pitkään. Silloin siltojen eristykset onnistuvat sujuvammin ja ei ole tarvetta lämmittää sillankansia sääsuojien alla.
Mikä tuo sinulle vastapainoa työmaa-arjen aherrukseen?
Viikonloppuisin ja lomilla mökkeilen Saimaalla Puumalassa; mökki on tosin vielä viimeistelytöitä vailla. Arkena frisbeegolfin parissa saa ajatuksia pois työmaa-arjesta.
Itäväylällä Siilitien ylittävän sillan peruskorjaus toteutetaan kaikkiaan kolmessa vaiheessa. Meneillään on ensimmäinen vaihe, jossa työskennellään sillan eteläisellä puolella.
Kesän aikana Siilitien sillan päältä on purettu eteläinen reunapalkki ja huonokuntoinen betoni on poistettu vesipiikkaamalla käyttäen erittäin suurta vesipainetta. Reunapalkin raudoittamisen jälkeen vuorossa oli uuden reunapalkin valaminen.
Sillan eteläisimmän kaistan kohdalta on poistettu asfaltti ja alue on puhdistettu vesipiikkaamalla. Tämän viikon, viikon 32, toimiin on kuulunut myös kannen muotoiluvalu.
Muotoiluvalu kuivuu viikosta kahteen viikkoon ja sen jälkeen pääsemme tekemään vesieristyskerrosta. Siilitien sillan yläpuolisten pintarakenteiden uusimisen viimeistelee syyskuun alkupuolella tapahtuva asfaltointi, jonka jälkeen kaista avataan liikenteelle.
Tässä kuvaillut työvaiheet toistuvat syksyn ja loppuvuoden aikana Siilitien ylikulkusillan muilla kaistoilla sekä Kreaten peruskorjausurakkaan kuuluvalla toisella Itäväylän sillalla, Sahaajankadun ylikulkusillalla.
Itä-Helsingissä virtaavalle Mustapurolle rakennetaan uutta virtausreittiä Itäväylän ali. Samalla kun Kreaten infrarakentajat muotoilevat uudelleen puron läntisen sivuhaaran ja rakentavat purolle tulvatasanteen, osallistuvat he aktiivisesti Suomen luonnon moninaisuutta uhkaavien vieraskasvilajien torjumiseen.
Ennen rakennustöiden aloittamista Mustapuron urakka-alueella tehtiin vieraslajikartoitus, jossa havaittiin alueella kasvavan jättiputkea, jättipalsamia ja rikkapalsamia.
Niistä erityisesti jättiputki ja jättipalsami ovat lajeja, joita urakassa on määritetty poistettavaksi. Tulvasuojauksen parantamisen yhteydessä myös niiden leviäminen pyritään estämään monin tavoin.
Vieraslajit pois maan päältä ja alta
Haitallisten vieraslajien torjuminen tarkoittaa Mustapuron työmaalla useita työvaiheita. Jättiputken ja jättipalsamin koko maanpäällinen kasvusto poistetaan ja hävitetään tilaajan ohjeistusten mukaisesti.
Molempien kasvien kohdalta kaivetaan myös juurakot ja sitä ympäröivä maa-aines 30 sentin syvyyteen asti. Lisäksi kasvuston ympäriltä kaivetaan jättiputken kohdalla metrin vyöhykkeeltä ja jättipalsamin kohdalta kolmen metrin vyöhykkeeltä.
Osana tulvasuojauksen parantamista Mustapuron nykyinen huonokuntoinen rumpu korvataan uudella, isommalla rummulla. Alueen maaperä on hyvin savinen, minkä vuoksi rummun pohja vahvistetaan teräsbetonisilla paalulaatoilla.
– Parhaillaan paalulaatan valutöitä tehdään Itäväylän pohjoisreunalla aivan metroradan varrella ja työt ovat edenneet suunnitelmien mukaan. Tälle puolelle paalulaattaa ja rumpua tulee lähes 180 metrin matkalle, kertoo työnjohtaja Alec Böstman Kreatelta.
Rumpu toimitetaan työmaalle elokuun alussa, jolloin alkaa rummun asentaminen. Sen jälkeen rummun ympärille lisätään kivimurske ja päälle tehdään vihertyöt.
Mustapuron tulva-alueella paalulaattojen valaminen saa vielä jatkoa.
– Uusi rumpu tulee myös Itäväylän ali, jonne siirrymme jatkamaan valutöitä. Kaikkiaan etenemme kesän ja syksyn aikana useassa vaiheessa, jotta häiriöt työmaan ulkopuolelle olisivat mahdollisimman vähäiset, Böstman lisää.
Lue lisää monipuolisesta Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeesta.
Puupaaluja on käytetty yli 6 000 vuoden ajan rakentamisessa ja Suomessakin kaupunkikeskustojen yleisin perustustapa oli vielä 1960-luvulle asti puupaalutus. Tänä päivänä puupaalutus on kuitenkin melko harvinainen näky Suomen infratyömailla. Monipuolisiin ja vaativiin kohteisiin erikoistuneella Kreatella on kokemusta myös puupaalutuksista, viimeisimpänä Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeelta.
Puupaalujen mainetta ovat vuosien saatossa heikentäneet muun muassa pohjaveden hallinta puupaalutetuissa rakenteissa ja asennusvirheet, mikä on yhdessä muiden paalutusmenetelmien yleistymisen myötä johtanut puupaalujen käytön vähenemiseen. Kreaten ammattilaiset ovat kuitenkin päässeet toteuttamaan puupaalutuksia tasaisin väliajoin, etenkin siltakohteissa.
– Rakentamisen kustannusten kasvaessa puupaalutus on myös taloudellinen vaihtoehto esimerkiksi teräspaaluihin verrattuna. Lisäksi se on kestävä vaihtoehto, kunhan pidetään huolta, että puupaalut ovat jatkuvasti pohjaveden pinnan alapuolella. Silloin ne eivät lahoa ja puulla riittää vastustuskykyä niin epäorgaanisia kuin orgaanisiakin vaikutuksia vastaan, summaa kohteen työpäällikkö Matti Rekilä Kreatesta.
Puupaalutus on paitsi ekologinen myös kustannuksiltaan kilpailukykyinen vahvistusmenetelmä, jota on hyödynnetty rakentamisessa yli 6 000 vuotta. Esimerkiksi suuri osa vanhojen kaupunkikeskustojen arvorakennuksista on perustettu puupaaluilla.
Toimiva menetelmä savisessa maaperässä
Kreate on käyttänyt puupaalutusta aika ajoin pehmeikölle rakentaessa vahvistamaan työsiltojen perustusta. Mustapuron tulvasuojauksen ja Itäväylän siltojen hankkeessa käyttökohde oli huomattavasti harvinaisempi.
– Itäväylän reunalla maaperä on saviperäistä, joten vahvistimme sen eteläpuolen tienpengertä puupaalutuksin. Uoman rakentaminen ei sinänsä rasita maaperää, mutta Itäväylän liikkeitä halutaan minimoida puupaalutuksella. Tienpenkereen vahvistaminen puupaalutuksella on käsitykseni mukaan melko harvinaista tänä päivänä, Rekilä valottaa.
Kun paalut ovat olleet maassa muutaman viikon, niiden kantokyky kasvaa ja ne kantavat rakennetta niin sanotusti kitkan avulla.
Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeella puupaalutuksella vahvistettiin Itäväylän etelänpuolesta tienpengertä. Puupaaluja painettiin maahan 536 kappaletta neljään riviin.
Puupaalut jo tiiviisti maassa
Tienpenkereen puupaalutukset saatiin hankkeella valmiiksi jo heinäkuun alkupuolella.
– Työ sujui mallikkaasti ja saimme paalut toteutettua aikataulussa. Työvälineenä meillä oli erityisesti paaluttamiseen ja ponttiseinien asentamiseen tarkoitettu Movax, jolla pystyimme painamaan paalut tehokkaasti pehmeään maaperään, Rekilä kertoo.
Itäväylän tienpenkereen vahvistaminen sujui niin sutjakasti, että puupaalutus oli jopa nopeampaa kuin teräspaalutus keskimäärin. Siitäkin huolimatta, että kantavuuden varmistamiseksi puupaaluja menee noin viisinkertainen määrä teräspaaluihin verrattuna.
– Puupaalutus on varsin toimiva menetelmä ja kannustankin suunnittelijoita huomioimaan sitä tietyissä kohteissa myös tulevaisuudessa. Ekologisena ja kustannuksiltaan kilpailukykyisenä vaihtoehtona sitä voi hyödyntää erityisesti väliaikaisissa paalutuksissa, jolloin paaluja ei tarvitse poistaa ja ne jopa toimivat hiilivarastona koko elinkaarensa ajan, Rekilä kannustaa.
Lue lisää monipuolisesta Mustapuron ja Itäväylän sillat -hankkeesta!
Käy tutustumassa Mustapuron ja Itäväylän sillat -hankkeen sivuille!
Itäväylällä Siilitien ylittävän sillan peruskorjaus on edennyt sillan alapuolella tehtäviin työvaiheisiin. Töistä johtuen Siilitiellä lännen puoleinen jalankulku- ja pyöräilyväylä on suljettu koko Itäväylän alapuolisella alueella maanantaista 18.7.2022 alkaen. Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ohjataan käyttämään Siilitien itäisen puolen kulkuväylää.
Peruskorjauksessa sillan alapuolella tehdään suihkupuhdistusta sekä paikkaus- ja pinnoitustöitä. Huomioithan myös, että sillan yläpuolella suoritetaan vesipiikkausta. Työtä tehdään suurella vesipaineella, mikä voi aiheuttaa veden roiskumista.
Työmaa-alueella liikkuminen on kielletty
Muistutamme, että työmaa-alueella liikkuminen on kielletty, sillä se on turvallisuusriski. Työmaa-alue on rajattu maastoon aidoilla. Ethän siirrä tai ylitä aitoja ja kulje työmaan poikki.
Kulkureitit on merkitty alla olevaan karttaan. Maastossa reitit osoitetaan liikennemerkeillä ja opasteilla.
Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Kaikkien rakennustyömaiden, myös Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -urakan työmaa-aidat, opasteet, kiertoreitit ja nopeusrajoitukset on tarkoitettu turvaamaan niin tiellä liikkujia kuin työmaalla työskenteleviä.
Ympäri Suomen tehdään tehokkaalla tahdilla monipuolisia rakennushankkeita, joissa rakennetaan meille kaikille turvallisempaa ja toimivampaa infraa. Työmaa-aikaisilla liikennejärjestelyillä opasteineen, nopeusrajoituksineen ja kiertoreitteineen varmistetaan sekä työmaan henkilöstön että työmaan ympäristön ja sen läheisyydessä liikkuvien ihmisten turvallisuus.
Aitojen siirtely, niiden kaataminen, luvaton oikaisu työmaa-alueen läpi ja raskas kaasujalka nopeusrajoituksista välittämättä aiheuttavat vaaratilanteita sekä hidastavat pahimmassa tapauksessa työmaiden valmistumista.
Seuraa kulkureittejä ja opasteita
Turvallisuusriskin takia työmaa-alueella liikkuminen on kielletty. Voit tarkistaa oikeat kulkureitit sekä hankkeen sivustolta että työmaa-alueen reunoilla olevissa opasteista. Maastossa reitit osoitetaan liikennemerkeillä ja opasteilla.
Pahoittelemme työmaasta aiheutuvaa häiriötä ja toivomme, että kunnioitamme toisiamme ja kaikkia turvaavia liikennejärjestelyjä.
Pidetään yhdessä huolta, että ammattilaiset kaikilla työmailla saavat rakentaa rauhassa meille kaikille parempaa infraa!
Tiesitkö, voit tilata hankkeen uutiset myös omaan sähköpostiisi Mustopuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -sivun alareunasta löytyvällä Tilaa-painikkeella.
Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -urakassa Kreate Oy parantaa Mustapuron tulvasuojauksen ja peruskorjaa kaksi siltaa Itäväylällä Helsingissä. Sillat ovat Roihuvuoren kohdalla sijaitseva Sahaajankadun ylikulkusilta sekä Siilitien ylittävä silta läntisessä Herttoniemessä.
Peruskorjattavista silloista pohjoisempi on Sahaajankadun ylittävä silta, joka on 85 metriä pitkä kolmiaukkoinen teräsbetoninen jatkuva ontelolaattasilta. Eteläisempi silta on puolestaan Siilitien ylittävä silta, joka on 70 metriä pitkä teräsbetoninen jatkuva kotelopalkkisilta.
– Kumpikin silta on valmistunut vuonna 1967 ja ajan saatossa ne ovat menneet huonoon kuntoon. Kun niille tehdään mittava ja huolellinen peruskorjaus, käyttöikää tulee lisää kymmeniä vuosia, kertoo vastaava työnjohtaja Mika Haimila Kreatelta.
Molemmat sillat korjataan kolmessa vaiheessa, mikä mahdollistaa liikenteen sujumisen silloilla ja niiden alla keskeytyksettä vuoden loppuun kestävän urakan ajan.
– Vaativuutta tuo työskenteleminen Itäväylällä, joka on yksi pääkaupungin merkittävimpiä pääväyliä. Liikenne on vilkasta myös siltojen alla, jossa kulkee noin 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Alueella on runsaasti myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, erityisesti Siilitien ylittävällä sillalla, joka sijaitsee Siilitien metroaseman vieressä.
Sahaajankadun ylittävä silta lukuina:
Kokonaispituus 85,10 m
Kannen pituus 65,60 m
Kannen pinta-ala 900 m²
Kokonaisleveys 18,90 m
Hyödyllinen leveys 12,15 m
Ajokaistoja 2
Kantavuusluokka 5
Valmistumisvuosi 1967
Siilitien ylittävä silta lukuina:
Kokonaispituus 70,50 m
Kannen pituus 62,80 m
Kannen pinta-ala 1 120 m²
Kokonaisleveys 21,09 m
Hyödyllinen leveys 16,19 m
Ajokaistoja 3
Kantavuusluokka 4
Valmistumisvuosi 1967
Siltojen ylä- ja alapuoliset työvaiheet etenevät samaan aikaan
Peruskorjaus alkoi huhtikuussa valmistelevilla töillä. Urakka etenee molemmilla silloilla siten, että eri työvaiheita toteutetaan samanaikaisesti siltojen ylä- ja alapuolella.
Kummallakin sillalla yläpuolisiin korjaustoimiin kuuluvat reunapalkkien ja kaiteiden uusiminen, siltakansien pintojen vesipiikkaus ja muotoiluvalut sekä kaikkien pintarakenteiden uusiminen.
– Siltojen alapuolella vesipiikkaamme ja ruiskubetonoimme maatukien etumuurit. Työvaiheeseen tuo Sahaajankadun sillalla haastavuutta sillan penkereen suuri maapaine ja siksi työt etenevät pienissä osissa kerrallaan, kertoo Haimila.
Sahaajankadun sillan peruskorjauksessa otetaan huomioon myös sillan alla oleva yritystoiminta; autopesulalle on ajoneuvoille kulkuyhteys koko työn ajan.
Peruskorjauksessa kummankin sillan kaikki alapuoliset betonirakenteet suihkupuhdistetaan ja pinnoitetaan, halkeamat injektoidaan ja vauriot paikataan. Samalla laakerit huoltokäsitellään. Urakkaan kuuluu myös siltojen kuivatuksen, kuten tippuputkien, raunasalaojien ja pintavesiputkien, uusiminen.
Itäväylän pohjoisen ylikulkusillan ja Itäväylän eteläisen Siilitien ylittävän sillan peruskorjaus valmistuu vuoden 2022 loppuun mennessä.
Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa Kreate hyödyntää siltaosaamistaan paitsi kahden sillan peruskorjaamisessa myös Itäväylän alittavan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisessa. Helsingin kaupungin tilaama urakka etenee vaiheittain samanaikaisesti kolmessa kohdassa Itä-Helsingin pääväylällä, jossa huomioidaan vilkkaan autoliikenteen lisäksi metrolinja ja ainutlaatuinen puroluonto.
Urakassa Kreate rakentaa kolmessa vaiheessa Itäväylän alittavan Mustapuron hulevesiviemärit, kaivot ja vihertyöt tulva-alueelle.
– Huonokuntoinen rumpu korvataan uudella isommalla rummulla. Tulvasuojausta parannetaan myös vahvistamalla Itäväylän tienpengertä puupaalutuksin, rakentamalla tulvatasanne ja muotoilemalla läntisen sivuhaaran uomaa, kertoo työpäällikkö Matti Rekilä Kreatelta.
Putkikaivanto savikossa toteutetaan teräsponttien avulla. Osa metroradan viereisistä ponteista jätetään pysyviksi. Vilkkaan liikenteen lisäksi tarkkuutta vaatii työskentely aivan metrolinjan vieressä. Metrorataa seurataan päivittäisillä mittauksilla.
Tulvasuojaus toteutetaan taimenet ja luonnon monimuotoisuus huomioiden
Oman erityisyytensä tulvasuojauksen parantamiseen tuovat taimenet – onhan Mustapuro Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun merkittävimpiä taimenpuroja.
– Tulvasuojauksen rakentamisessa otamme monilla tavoilla huomioon sekä taimenet että herkän puroluonnon. Taimenet kutevat Mustapurossa loka–marraskuussa, joten tulvasuojauksen osalta työt valmistuvat syyskuussa, Rekilä toteaa.
Urakassa myös istutetaan puita ja pensaita, perustetaan niittyjä sekä torjutaan haitallisia vieraslajeja, kuten jättiputkea ja jättipalsamia. Kaadettavien puiden rungot ja oksat asetellaan tulva-alueen reunoille hyönteisiä ajatellen.
Siltatöiden vaiheittaisuus mahdollistaa työnaikaisen liikenteen Itäväylällä
Korjattavat sillat ovat 1967 valmistuneet Sahaajankadun ylittävä kolmiaukkoinen teräsbetoninen jatkuva ontelolaattasilta ja Siilitien ylittävä teräsbetoninen jatkuva kotelopalkkisilta.
– Peruskorjauksessa uusimme molempien siltojen reunapalkit ja pintarakenteet sekä korjaamme ja pinnoitamme alapuoliset betonirakenteet. Etenemme kolmessa vaiheessa, mikä mahdollistaa työnaikaisen liikenteen vilkasliikenteisillä silloilla ja niiden alla kulkevilla kaduilla keskeytyksettä koko urakan ajan, Rekilä sanoo.
Itäväylän siltojen peruskorjaukset valmistuvat vuoden 2022 loppuun mennessä. Helsingin kaupungin tilaamassa hankkeessa tehdään yhteistyötä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) kanssa. Hankkeen kokonaisarvo on noin 6 miljoonaa euroa.
Mustapuron tulvasuojauksen parantamiseen liittyvät paalutustyöt aiheuttavat melua 16.6.–29.8.2022. Paalutusta tehdään Marjaniemen jalankulkusillan länsipuolella vaiheittain, mikä vähentää rakentamisesta johtuvia häiriöitä Itäväylän liikenteelle. Paalutustyöt tehdään meluluvan puitteissa arkisin klo 7–18.
Suurin osa paalutuksesta tapahtuu Itäväylän pohjoispuolella metroradan ja Itäväylän välissä. Paalutustöitä tullaan tekemään myös Itäväylän eteläpuolella sekä Itäväylän poikki.
Huomaathan, että etelälaidan paalutuksista johtuen Itäväylän eteläisin ajokaista itään päin on suljettu, joten Puotilaan, Vuosaareen ja Itäkeskukseen menevää ramppia ajavat ohjataan käyttämään keskimmäistä ajokaistaa.
Nopeusrajoitus työmaa-alueen läheisyydessä on 50 km/h. Pahoittelemme aiheutuvaa häiriötä.
Parannamme Mustapuron tulvasuojauksen rakentamalla uuden virtausreitin Itäväylän ali. Rakentamiseen kuuluu Itäväylän tienpenkereen vahvistaminen puupaalutuksin, jota varten Itäväylän eteläisin ajokaista itään päin on suljettuna 13.6.–8.7.2022 välisenä aikana.
Ajokaista suljetaan ennen Puotilaan, Vuosaareen ja Itäkeskukseen menevää ramppia siten, että rampille ajavat ohjataan käyttämään keskimmäistä ajokaistaa.
Nopeusrajoitus työmaa-alueen läheisyydessä on 50 km/h. Pahoittelemme aiheutuvaa häiriötä.
Itäväylällä Roihuvuoren kohdalla sijaitsevan Sahaajankadun ylittävä sillan peruskorjaus etenee. Ylikulkusillalla on siirrytty tekemään sillan alapuolisia töitä 9.6.2022 alkaen. Työn aikana sillan kohdalla Sahaajankadulla läntinen jalankulku- ja pyöräilyväylä ei ole käytössä, vaan kaikki jalankulkijat ja pyöräilijät ohjataan käyttämään kadun itäisen puolen jalankulku- ja pyöräilyväylää.
Peruskorjauksessa sillan alapuolella tehdään suihkupuhdistusta sekä paikkaus- ja pinnoitustöitä.
Nopeusrajoitus työmaa-alueen läheisyydessä on 40 km/h. Pyydämme alueella liikkujia huomioimaan myös siltatyömaan viereisen Raide-Jokerin rakennustyöt.
Pahoittelemme siltatyömaasta aiheutuvaa häiriötä.
Kreate on aloittanut Mustapuron tulvasuojauksen rakentamisen ja Itäväylän siltojen peruskorjauksen. Liikennejärjestelyt on tehty, minkä jälkeen keskitytään Mustapuron urakassa teräsponttiseinien tekemiseen. Tämän jälkeen tehdään paalutuksia, valetaan paalulaattoja sekä asennetaan elementtikaivot, rummut ja virtauselementit paikoilleen uutta uomaa varten. Mustapuron työt valmistuvat vuoden 2022 loppuun mennessä. Taimenen kutuaika on huomioitu Mustapuron urakka-aikataulussa.
Urakassa peruskorjataan myös Sahaajankadun ja Siilitien ylittävät, vuonna 1967 valmistuneet Itäväylän sillat. Korjaustyöt ja niiden aikaiset liikennejärjestelyt suunnitellaan siten, että työ etenee vaiheittain ja liikenne jatkuu silloilla ja niiden alla kulkevilla kaduilla koko korjauksen ajan. Siltojen peruskorjaukset valmistuvat vuoden 2022 loppuun mennessä.
Katso kartta liikennejärjestelyistä tästä.
Toukokuussa alkava suuri katutyö vaikuttaa Itäväylän liikenteeseen kolmessa kohdassa. Urakassa parannetaan Mustapuron tulvasuojausta ja korjataan kaksi Itäväylän siltaa. Työt alkavat arviolta maanantaina 9. toukokuuta.
Liikennejärjestelyt töiden ensimmäisessä vaiheessa:
• Siilitien ylittävältä eteläisemmältä sillalta etelän suunnalta tultaessa liikenne ohjataan ennen työmaata kahdelta kaistalta yhdelle kaistalle. Työmaan kohdalla on jälleen käytössä kaksi kaistaa, jotka erkanevat Itäkeskukseen ja Viikkiin.
• Roihupellon kohdalla Itäväylän pohjoisella ylikulkusillalla liikenne ohjataan ennen työmaata kolmelta kaistalta kahdelle kaistalle ja työmaan kohdalla Viikkiin menevä erkanemiskaista lyhenee.
• Mustapuron kohdalla Itäväylällä keskustan suuntaan menevät kolme kaistaa ohjataan ennen työmaata kahdelle kaistalle. Työmaan kohdalla ne menevät kiertotielle. Työmaan jälkeen kaikki kolme kaistaa ovat käytössä.
• Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitit kapenevat työmaiden kohdalla tai kulku ohjataan tien vastakkaiselle reunalle.
Kaikkien työmaiden vaikutusalueella Itäväylällä nopeusrajoitus on 50.
Mustapurolle tulvasuojausta, kaksi siltaa uusitaan
Alkavassa urakassa parannetaan Mustapuron tulvasuojausta ja peruskorjataan kaksi 1960-luvulla rakennettua Itäväylän siltaa. Töitä tehdään Itäväylällä kolmessa kohdassa samanaikaisesti.
Mustapurolle rakennetaan uusi virtausreitti Itäväylän ali. Tulviin varaudutaan vahvistamalla Itäväylän tienpengertä puupaalutuksin. Lisäksi Itäväylän eteläpuolelle rakennetaan tulvatasanne.
Peruskorjattavat kaksi siltaa ovat pohjoinen Sahaajankadun ylikulkusilta ja eteläinen Siilitien ylittävä silta.
Muutoksia Itäväylän liikenteessä vuoden 2022 loppuun asti – seuraa urakan nettisivua
Mustapuron työt valmistuvat syksyllä 2022 ennen taimenen kutuaikaa. Siltojen peruskorjaukset valmistuvat vuoden 2022 loppuun mennessä.
Työt vaikuttavat Itäväylän liikenteeseen kaikkien kolmen työmaan kohdalla sekä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reitteihin korjattavien siltojen kohdalla Siilitiellä ja Roihupellossa. Liikennejärjestelyt muuttuvat töiden edetessä.
Urakoitsija Kreate päivittää uusimmat liikennejärjestelyt sekä muut työmaan ajankohtaiset kuulumiset urakan omalle verkkosivulle osoitteessa kreate.fi/mustapuro-ja-itavaylan-sillat.
Töitä tehdään pääasiassa päivisin lukuun ottamatta pohjoista ylikulkusiltaa, johon voi liittyä ilta- ja yötöitä.
Lisätiedot
Rakennuttaja:
Projektipäällikkö
Samuli Sadeharju
Helsingin kaupunki
puh. 040 6898174
samuli.sadeharju@hel.fi
Urakoitsija:
Vastaava työnjohtaja
Mika Haimila
Kreate Oy
puh. 040 566 0268
mika.haimila@kreate.fi
Mustapuron parantaminen ja kahden sillan peruskorjaus Itäväylällä Helsingissä
Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -urakassa parannetaan Mustapuron tulvasuojausta sekä peruskorjataan kaksi Itäväylän siltaa. Toukokuussa 2022 alkanut katu- ja purotyö vaikuttaa Itäväylän liikenteeseen kolmessa kohdassa.
Mustapuron tulva-alueen parantaminen valmistuu alkuperäisestä aikataulusta poiketen kesällä 2023. Siilitien ja Sahaajankadun siltojen korjaustyöt pyritään saattamaan valmiiksi alkusyksyn 2023 aikana.
Henkilöstö ja yhteystiedot
Matti Rekilä
Työpäällikkö
040 532 2171
matti.rekila@kreate.fi
Mika Haimila
Vastaava työnjohtaja
040 566 0268
mika.haimila@kreate.fi