Monivuotisessa hankkeessa tarvitaan kokemusta vaativasta rakentamisesta, koska näyttävä Kruunuvuorensilta tulee olemaan lähes 1 200 metrin mitallaan Suomen pisin ja keskipylonin kohotessa 135 metrin korkeuteen myös Suomen korkein ja pitkäjänteisin silta. Alikulkukorkeus pääveneväylällä on 20 metriä ja silta-aukon vapaa leveys 30 metriä ja väylän minimileveys 31 metriä.
Kalasataman eteläosan ja Korkeasaaren yhdistävä Finkensilta tulee olemaan noin 293 metriä pitkä ja 18 metriä leveä jatkuva jännitetty betoninen palkkisilta, jossa on kuusi välitukea. Finkensillan alikulkukorkeus on 6,9 metriä, silta-aukon vapaa leveys 20 metriä ja väylän minimileveys 20 metriä. Kruunuvuorensillasta ja Finkensillasta tekee maailmanlaajuisestikin harvinaisen se, että ne rakennetaan pelkästään raitioliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön.
Poikkeuksellinen on myös Kruunuvuorensillalle asetettu 200 vuoden käyttöikävaatimus, joka koskee vaikeasti uusittavia kantavia rakenteita, kuten pyloneita, välitukia ja teräspalkistoa. 200 vuoden kestävyyden myötä rakentamisemme laatu korostuu entisestään ja kiinnitämme erityistä huomiota esimerkiksi erilaisten työtapojen ja materiaalien valintaan. Kreaten ja YIT:n muodostama TYL Kruunusillat yhdistää parhaat osaajat molemmilta toimijoilta hankkeeseen, jossa innovointi ja uusien työtapojen kehittäminen kuuluu osaksi rakentamisen kulttuuria.
Kreate on mukana toteuttamassa myös kokonaisurakkaan kuuluvia Korkeasaaren esirakentamistöitä, joita ovat muun muassa ranta-alueiden ruoppaus ja kivilouheen ajaminen täyttömaaksi. Korkeasaaren ja Palosaaren välisestä meritäyttöalueesta muodostuu Mieritzinranta.
Kruunusillat-hankkeen tekemistä ohjaavat korkeiden tekniset vaatimusten lisäksi ympäristöarvot, jotka ovat olleet merkittävässä roolissa jo suunnitteluvaiheessa. Tehdyt ympäristöselvitykset vaikuttavat muun muassa töiden aikatauluttamiseen. Esimerkiksi ruoppauksen toteutamme niin, että veden sameus ei leviä alueen ulkopuolelle eikä häiritse vaelluskalojen kutuaikaa eikä lintujen pesimistä.
TYL Kruunusillat käynnisti työt Kalasataman eteläkärjessä ja Kruunuvuorenrannassa työsiltojen rakentamisella sekä Korkeasaaressa valmistelevilla töillä lokakuussa 2021. Kruunuvuorensillan pyloni alkoi rakentua perustusten päälle syksyllä 2022 ja pylonin betonointi kestää vuoden 2023 loppuun asti. Sillan köysiasennukset ja rakenteiden viimeistelyt ovat vuorossa kesällä ja syksyllä 2024. Sillan pintarakenteet viimeistellään vuoden 2025 aikana. Tavoite raitiotieliikenteen käynnistämiselle on vuonna 2027.
Hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus on noin 63 miljoonaa euroa.
Tutustu Kruunuvuorensillan työmaalla heinäkuussa 2023 toteutettuun harvinaislaatuiseen työvaiheeseen > Vaativa nosto-operaatio eteni Suomen pisimmän sillan työmaalla menestyksekkäästi – vinoköysiosuuden massiiviset teräspalkit paikoilleen merinosturin avulla.