Kreate Radan urakkaan kuuluu viiden ratavaihteen ja kahden raiteen päällysrakenteiden uusiminen. Samalla tehdään mittavat geometriamuutokset, kun Toijalan suunnan radan geometriaa parannetaan ja sijaintia muutetaan. Urakassa rakennetaan myös tilapäinen matkustajalaituri raiteineen ja valaistuksineen, uusi autolastauslaituri raiteineen sekä toteutukseen liittyvät sähkörata-, vahvavirta- ja maanrakennustyöt. Lisäksi urakkaan kuuluu pistoraiteen viereen tuleva tukimuuri, jonka rakentavat Kreaten siltarakentamisen ammattilaiset.

Onnistuneesti toteutettu ensimmäisen vaiheen urakka mahdollistaa sen, että Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen voidaan aloittaa. Kreaten rataosaajat ryhtyivät omaan urakkaansa maaliskuussa ja he työskentelevät tiiviissä aikataulussa, minkä ansiosta vajaan viikon mittainen ratakatko on toukokuun alkupuolella mahdollinen. Katkon aikana tehdään mm. laajat geometriset alennukset ja rakennetaan 700 metriä rataa tauotta vuoroissa parhaimmillaan yli 40 henkilön voimin.

Koko laajan Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on lisätä raideliikenteen kapasiteettia, parantaa Turun rautatien esteettömyyttä ja turvallisuutta sekä mahdollistaa Turun keskustan maankäytön kehittäminen ja nopea junayhteys Helsingin ja Turun välille.

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tilaajana on Väylävirasto ja koko hankkeen rakennusaika eri urakoineen on 2021–2024. Budjetti on 67,5 miljoonaa euroa, josta vastaavat Väylävirasto ja Turun kaupunki. Kreaten osalta urakka-aika on 3–9/2022 ja urakkasumma 5,2 miljoonaa euroa.

Kreaten rataosaajat toteuttavat mittavan Kupittaa–Turku-ratahankkeen merkittävän aloitusurakan

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Konsankuja 2, Turku

Valmistuminen

09/2022

Projektinjohtaja

Ari Mattsson

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Mattsson +358 40 842 1204 ari.mattsson(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Arttu Ketonen +358 40 842 1229 arttu.ketonen(a)kreate.fi

Artikkelit

Janne Oksala työpäälliköksi sähkörata- ja turvalaitepuolen projekteihin

Rata-ammattilaisten joukkomme on entistä vahvempi, kun sähkövoimatekniikan insinööri Janne Oksala aloitti työpäällikkönä sähkörata- ja turvalaitepuolella. – Olen siitä onnekkaassa asemassa, että kaikkien näiden vuosien aikana olen saanut kattavan kokonaisnäkemyksen rautateistä, mutta nyt on ollut mukava…

Käytetystä hiekoitushiekasta seulotaan kierrätystuote Kreaten kiertotalousalueella

Vaativan infran rakentaja Kreate on jo vuosia ollut aktiivinen kiertotalouden edistäjä. Viimeisin virstanpylväs saavutettiin tammikuussa 2025, kun yhtiö sai omalla kiertotalousalueellaan seulotulle hiekoitushiekalle Ei enää jätettä -statuksen tiettävästi ensimmäisenä rakennusalan…

Antti Karjalainen aloitti ratarakentamisen työmaapäällikkönä

Rataosaajien joukkomme vahvistui edelleen, kun rakennusinsinööri (AMK) Antti Karjalainen aloitti Kreatella. Antti työskentelee mittavalla Tampereen henkilöratapiha -hankkeella vastaten työmaapäällikkönä ratarakentamisen tehtävistä. Hänellä on monipuolinen tausta erilaisten hankkeiden parista niin radalla,…