Urakassa rakennetaan Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisältää uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennetaan väliaikainen vaihde, joka puretaan uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehdään Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus on yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutetaan osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saadaan kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo on noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana on Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika on 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Ari Mattsson +358 40 842 1204 ari.mattsson(a)kreate.fi

Artikkelit

Työmaan henkilöstö esittäytyy: työnjohtaja Alec Böstman

Kuka olet ja mitä teet Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa?Olen Alec Böstman ja toimin hankkeella työnjohtajana Mustapuron tulvasuojauksen parantamiseen liittyvissä asioissa. Ennen tätä työmaata työskentelin Kreatella muun muassa urakassa,…

Joona Salo on aloittanut työnjohtajana

Joona Salo on aloittanut työnjohtajana sillanrakentamisen ja -korjauksen yksikössämme TYL Sulkavuoren työmaalla. Joona on koulutukseltaan rakennusmestari ja hänellä on kokemusta rakennusalalta mm. työnjohtajana toimimisesta. -Minulle tuli mahdollisuus vaihtaa työnantajaa. Olen…

Pääradan ratasilta uusittiin onnistuneesti siirtotekniikalla Vantaalla  

Kreate uusi Urpiaisentien alikulkukäytävän ratasillan siirtomenetelmällä 53 tunnin ratakatkon aikana 17.–19.9.2022. Monivaiheisessa urakassa korvasimme Vantaan Korsossa sijaitsevan vanhan huonokuntoisen sillan teräsbetonisella kaukalopalkkisillalla osana vilkasta Helsinki–Riihimäki-rataosuutta. – Rakensimme kevään ja kesän…