Urakassa rakennetaan Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisältää uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennetaan väliaikainen vaihde, joka puretaan uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehdään Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus on yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutetaan osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saadaan kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo on noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana on Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika on 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Yksikönjohtaja Juha Salminen +358 40 842 1201 juha.salminen(a)kreate.fi
Työpäällikkö Ari Mattsson +358 40 842 1204 ari.mattsson(a)kreate.fi

Artikkelit

E18 toisen vaiheen rakentaminen käynnistyy – keskiössä liikenteen sujuvuus ja töiden tehokas eteneminen

Väylävirasto ja Kreate Oy allekirjoittivat sopimuksen E18 Turun kehätien Kausela-Pukkila STk-urakan toteutuksesta. Toteutusvaiheen sopimuksen myötä Kreate Oy siirtyy huhtikuussa 2020 käynnistetystä urakan kehitysvaiheesta 35 miljoonan euron arvoisen urakan toteuttamiseen. Laajamittaisen…

Kreate toteutti infraratkaisut Nesteen tulevaisuuden liikenneasemalle

Kreate toteutti infrarakentamisen ratkaisut Nesteen tulevaisuuden liikenneasemalle, joka on Suomen ensimmäinen vähäpäästöinen asema yli 30 prosenttia pienemmällä hiilijalanjäljellä. Infrarakentajana tehtävänämme oli huolehtia käytännössä siitä, että kiertotalous- ja ympäristöajattelu sekä vähähiilisyys…

Joonas Kähkönen työnjohtajaksi Kreatelle

Insinööri (AMK) Joonas Kähkönen on aloittanut työnjohtajana Sillanrakentamisen ja -korjauksen yksikössä. Hänellä on aikaisempaa kokemusta rakennusalalta mm. siltatyönjohtajana toimimisesta, viimeisimpiä urakoita ovat olleet Vt6 TaaLa allianssiurakka ja Vt12 Valtari Lahden…