Urakassa rakennetaan Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisältää uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennetaan väliaikainen vaihde, joka puretaan uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.
Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehdään Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus on yli 1 500 metriä.
Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutetaan osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata. Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.
Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saadaan kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.
Kreaten urakan arvo on noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana on Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika on 2/2019–2/2021.