Urakassa rakennettiin Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisälsi uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennettiin väliaikainen vaihde, joka purettiin uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehtiin Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus oli yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutettiin osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide oli viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saatiin kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoitti liikennettä ja mahdollisti junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo oli noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana oli Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika oli 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Artikkelit

Jani Pieksemä kiertotalouden projektipäälliköksi

Kiertotalousosaajiemme joukko sen kuin kasvaa ja vahvistuu, kun insinööri (ylempi AMK) Jani Pieksemä on aloittanut meillä projektipäällikkönä.Kestävän rakentamisen ammattilaisen uralle on mahtunut tätä ennen niin viranomaistehtäviä ympäristönsuojelun parissa kuin kiertotalous-…

Mikko Koponen ratatekniikan työmaapäälliköksi

Ratayksikkömme on saanut uutta vahvistusta, kun Mikko Koponen aloitti meillä työmaapäällikkönä. Koulutukseltaan hän on rakennustekniikan insinööri (AMK) ja työkokemusta löytyy niin ratatekniikasta kuin maanalaisesta louhinnasta.–  Edelliset kaksi isoa projektia olivat…

Eero Heikkilä aloitti korjaamopäällikkönä

Reipas ja riuska kalusto- ja korjaustiimimme vahvistui, kun ajoneuvotekniikan insinööri (AMK) Eero Heikkilä aloitti korjaamopäällikkönä.Monipuolisen uran tehneellä Eerolla on vahva kokemus koneisiin ja kunnossapitoon liittyvistä päällikkötason tehtävistä. – Useita vuosia…