Urakassa rakennetaan Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisältää uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennetaan väliaikainen vaihde, joka puretaan uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehdään Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus on yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutetaan osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saadaan kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo on noin 4,4 miljoonaa eruoa. Tilaajana on Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika on 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Yksikönjohtaja Juha Salminen +358 40 842 1201 juha.salminen(a)kreate.fi
Työpäällikkö Ari Mattsson +358 40 842 1204 ari.mattsson(a)kreate.fi

Artikkelit

Karo-Pekka Lehmusto työmaapäälliköksi Sillanrakentamisen ja -korjauksen yksikköön

Saimme Sillanrakentaminen ja -korjausyksikköömme uuden vahvistuksen, kun rakennusinsinööri (AMK) Karo-Pekka Lehmusto aloitti Kreatella työmaapäällikkönä. Hän sopii erinomaisesti ammattitaitoiseen porukkaamme, sillä hän on työskennellyt pitkän työuransa aikana monilla vaativilla hankkeilla, kuten Olkiluoto…

Jenna Patoharju aloitti projektiassistenttina

Kalliorakentamisen yksikkömme sai vahvistusta, kun Jenna Patoharju aloitti projektiassistenttina. Hän työskentelee kattavasti eri hankkeillamme tuottamassa louhinnan tietokoneavusteisen suunnittelun vaatimaa mittausdataa. – Olen viihtynyt Kreatella aivan mahtavasti! Olen törmännyt todella mukaviin ihmisiin ja saanut hyvät…

Antton Malinen on aloittanut työnjohtajana

Antton Malinen on aloittanut työnjohtajana Sillanrakentamisen ja -korjauksen yksikössä. Antton on koulutukseltaan rakennusinsinööri (AMK) ja hän on valmistumisensa jälkeen ollut mukana tekemässä Tampereelle tulevan raitiovaunun siltoja. ​ - Halusin Kreatelle…