Urakassa rakennetaan Pasilan alueen länsireunaan uusi 1 200 metriä pitkä raide. Työ sisältää uuden raiteen alus- ja päällysrakenteen, sähköratatyöt, kolmen uuden vaihteen asentamisen sekä kahden vanhan vaihteen poiston. Uuden raiteen rakentamisen ajaksi asennetaan väliaikainen vaihde, joka puretaan uuden raiteen käyttöönoton jälkeen.

Uuden raiteen käyttöönoton jälkeen tehdään Pasilan aseman molemmissa päissä geometriamuutoksia, sähköratatöitä ja raideliitoksia seitsemälle eri raiteelle, joiden yhteispituus on yli 1 500 metriä.

Suomen toiseksi vilkkaimman rautatieaseman, Pasilan kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna kello 8–9 junia asemalle tulee ja lähtee yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa. Raidehanke toteutetaan osana Keski-Pasilaan nousevaa Tripla-keskuksen työmaata.  Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saadaan kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Kreaten urakan arvo on noin 4,4 miljoonaa euroa. Tilaajana on Väylävirasto ja rakentamisen toteutusaika on 2/2019–2/2021.

Pasila verkkosivu pieni

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Pasilan rautatieasema

Valmistuminen

02/2021

Projektinjohtaja

Juha Salminen

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Yksikönjohtaja Juha Salminen +358 40 842 1201 juha.salminen(a)kreate.fi
Työpäällikkö Ari Mattsson +358 40 842 1204 ari.mattsson(a)kreate.fi

Artikkelit

Liikenne Klaukkalan kehätielle lähes vuoden etuajassa: näin se onnistui!

Hyvä ennakkosuunnittelu, kehitysvaiheesta asti erinomaisesti toiminut yhteistyö ja vahva yhdessä tekemisen meininki siivittivät Klaukkalan ohikulkutien hankkeen valmistumista etuajassa. Lopputuloksena uusi Klaukkalan kehätie päästiin ottamaan liikenteelle lähes vuoden etuajassa.   Klaukkalan…

Kreate rakentaa uuden ylikulkusillan Hankoon – huonokuntoinen vanha silta puretaan

Kreate Oy on allekirjoittanut sopimuksen Väyläviraston kanssa Hangon ylikulkusillan uusimisesta. STk-urakka sisälsi kehitysvaiheen, jonka aikana sillan ulkomuotoa ja rakennetta suunniteltiin uudelleen. – Kehitysvaihe onnistui erinomaisesti. Kehitimme siltaa tilaajan toivomaan suuntaan…

Historiallisen Tampereen tavara-aseman siirtourakan dokumentti valottaa rohkeita päätöksiä, haasteita ja onnistumisia

Kaupunkikuvan kannalta merkitykselliseksi noteeratun ja julkisivultaan suojellun Tampereen vanhan tavara-aseman siirto oli erittäin poikkeuksellinen ja ainutlaatuinen hanke. Nyt julkaistu dokumenttielokuva valottaa hankkeen taustoja, teknisiä ratkaisuja, rohkeita päätöksiä, haasteita ja uskoa…