Kreaten rata-ammattilaisten urakkaan kuuluivat Juurikorven kohtaamispaikan pidentäminen sekä neljän ratavaihteen poistaminen ja uusien rakentaminen, kahden ratarummun uusiminen sekä kaapelireittityöt. Urakka sisälsi myös raiteen alus- ja tukirakennetyöt, kuten louhintaa sekä tukiseinien ja paalulaattojen tekemisen.

Juurikorvessa pehmeikköalue teki radan ääressä louhimisesta sekä ponttiseinän ja radan alle tulevan paalulaatan rakentamisesta hankkeen vaativimmat työvaiheet. Isot kuljetettavat kuormat sekä hyvin tiukka aikataulu lisäsivät vaihteiden vaihtamiseen haastavuutta. Louhiminen ja rumpujen asentaminen toteutettiin 96 tunnin ratakatkon aikana juhannuksena 2022. Kreate Radan lisäksi mukana olivat Kreaten väylärakentamisen osaajat sekä yhteisyritys KFS Finlandin paalutus- ja ponttiseinätöiden ammattilaiset.

Kouvolan ja Juurikorven väli on Suomen vilkkain tavaraliikenteen rataosuus, jossa junien kohtaamispaikan laajentaminen ja rata-alueen parantaminen sekä radan akselipainon nostaminen 25 tonniin mahdollistavat merkittävän junamäärän kasvun.

Kokonaisuudessaan Kouvola–Kotka/Hamina-hanke valmistuu vuonna 2025 ja Kreaten osalta se oli valmis lokakuussa 2023. Väyläviraston vastaaman hankkeen kustannusarvio on 133,5 miljoonaa euroa, josta Kreate Radan osuus oli viisi miljoonaa euroa.

Kreate Rata jatkaa Kotkassa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista laajassa Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeessa.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Yhdystie 27, Kotka

Valmistuminen

10/2023

Projektinjohtaja

Tero Inkala

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Tero Inkala +358 40 842 1200 tero.inkala(a)kreate.fi
Työmaapäällikkö Pasi Toropainen +358 40 842 1234 pasi.toropainen(a)kreate.fi

Artikkelit

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden…

Ennätykselliset 10 kuukauden jättivalut ja 70 putkikilometriä – Kreaten poikkeuksellinen maarakennus- ja perustusurakka valmistui Suomen suurimmalla rakennushankkeella

Kreate vastasi Keskon kaikkien aikojen suurimman ja kuutioissa mitattuna Suomen suurimman meneillään olevan rakennushankkeen pohjarakentamisesta ja betonitöistä paalulaattaan asti.Lokakuussa 2022 käynnistynyt maarakennus- ja perustusurakka hakee vertaistaan Kreaten ja koko Suomen…