K-Kampuksen pohjarakentamisen projektijohtourakassa toteutimme geotekniset suunnitelmat yhteistyössä päätoteuttajan kanssa. Teimme kohteelle myös tavoitebudjetin, joka toteutui alittaen ennustetut kustannukset. Pohjarakentamisen jälkeen Kreate suoritti kaikki paikalla tehdyt betonivalutyöt erillisenä urakkana.
Kokonaisuus oli haastava yhdistelmä suunnittelua, toteutusta ja työmaan muiden vaiheiden huomiointia. Haahtela-rakennuttamisen työpäällikkö Mika Paju ja projektipäällikkö Sami Rämänen olivat tyytyväisiä työn sujumiseen, Kreaten osaamiseen ja kokonaisuuden toteutumiseen. Yhteistoiminta Kreaten kanssa toimi Rämäsen mielestä suunnitellusti: Helsingin kaupungin geovaatimukset saatiin täytettyä, settiseinien ja ponttien juuren tiivistys onnistui hyvin ja runkorakentaminen pääsi alkuun ajoissa.
– Pohjarakentamisen urakkamuoto oli hyvin oleellinen tekijä oikeiden, kustannustehokkaiden ja pitkäaikaiskestävien ratkaisujen löytämisessä ja käyttöönottamisessa niin uudelleen mallintamisen, uuden alkuperäistä tarkemman geosuunnittelun tekemisen sekä työmenetelmien ja materiaalien valintojen osalta, Rämänen totesi.
Meren pinnan alapuolelle
K-kampukseen rakennettiin merenpinnan alapuolelle asti ulottuvat pysäköintihallit vesitiiviinä toteutuksena. Veden paine huomioitiin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa ja tiiviitä moreenikerroksia hyödyntäen saavutettiin myös kustannussäästöjä. Betonirakentaminen oli poikkeuksellisen vaativaa, koska kellarikerros on käytännössä vesitiivis allas.
Tukiseiniä rakennettiin noin 3 500 m2. Ne tehtiin pontti- ja settiseinärakenteella sekä kallioankkuroinnilla. Vesitiiveys varmistettiin suihkuinjektoimalla teräsponttiseinän ja peruskallion välit. Kaivannon pohjalle valetun työlaatan päälle asennettiin bentoniittimatto, jonka päälle valettiin varsinainen vedenpainelaatta. Pohjarakentamisen osioon liittyivät myös vedenpaineseinien valaminen sekä näiden rakenteiden vesieristykset ja ulkopuoliset täytöt. Nämä rakenteet ulottuvat maantasolle asti.
Paikalla valuna tehtiin mm. kuusi hissikuilua ja kahdeksan porraskuilua noin kahdeksan metrin korkeuteen asti. Pysäköintihallin ajoramppi, hallin seinärakenteet sekä jälkijännitettynä tehdyt 1 000 m2 holvitasot rakennettiin samaan aikaan. Pysäköintihallin pinta-ala on 8 000 m2.