K-Kampuksen pohjarakentamisen projektijohtourakassa toteutimme geotekniset suunnitelmat yhteistyössä päätoteuttajan kanssa. Teimme kohteelle myös tavoitebudjetin, joka toteutui alittaen ennustetut kustannukset. Pohjarakentamisen jälkeen Kreate suoritti kaikki paikalla tehdyt betonivalutyöt erillisenä urakkana.

Kokonaisuus oli haastava yhdistelmä suunnittelua, toteutusta ja työmaan muiden vaiheiden huomiointia. Haahtela-rakennuttamisen työpäällikkö Mika Paju ja projektipäällikkö Sami Rämänen olivat tyytyväisiä työn sujumiseen, Kreaten osaamiseen ja kokonaisuuden toteutumiseen. Yhteistoiminta Kreaten kanssa toimi Rämäsen mielestä suunnitellusti: Helsingin kaupungin geovaatimukset saatiin täytettyä, settiseinien ja ponttien juuren tiivistys onnistui hyvin ja runkorakentaminen pääsi alkuun ajoissa.

– Pohjarakentamisen urakkamuoto oli hyvin oleellinen tekijä oikeiden, kustannustehokkaiden ja pitkäaikaiskestävien ratkaisujen löytämisessä ja käyttöönottamisessa niin uudelleen mallintamisen, uuden alkuperäistä tarkemman geosuunnittelun tekemisen sekä työmenetelmien ja materiaalien valintojen osalta, Rämänen totesi.

Meren pinnan alapuolelle

K-kampukseen rakennettiin merenpinnan alapuolelle asti ulottuvat pysäköintihallit vesitiiviinä toteutuksena. Veden paine huomioitiin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa ja tiiviitä moreenikerroksia hyödyntäen saavutettiin myös kustannussäästöjä. Betonirakentaminen oli poikkeuksellisen vaativaa, koska kellarikerros on käytännössä vesitiivis allas.

Tukiseiniä rakennettiin noin 3 500 m2.  Ne tehtiin pontti- ja settiseinärakenteella sekä kallioankkuroinnilla. Vesitiiveys varmistettiin suihkuinjektoimalla teräsponttiseinän ja peruskallion välit. Kaivannon pohjalle valetun työlaatan päälle asennettiin bentoniittimatto, jonka päälle valettiin varsinainen vedenpainelaatta. Pohjarakentamisen osioon liittyivät myös vedenpaineseinien valaminen sekä näiden rakenteiden vesieristykset ja ulkopuoliset täytöt.  Nämä rakenteet ulottuvat maantasolle asti.

Paikalla valuna tehtiin mm. kuusi hissikuilua ja kahdeksan porraskuilua noin kahdeksan metrin korkeuteen asti. Pysäköintihallin ajoramppi, hallin seinärakenteet sekä jälkijännitettynä tehdyt 1 000 m2 holvitasot rakennettiin samaan aikaan. Pysäköintihallin pinta-ala on 8 000 m2.

Linkki

K Kampuksen pohjatyot

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Työpajankatu,
Helsinki

Valmistuminen

06/2018

Projektinjohtaja

Ville Oikari

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Rakennuspäällikkö Ville Oikari +358 40 591 9276 ville.oikari(a)kreate.fi

Artikkelit

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden…

Ennätykselliset 10 kuukauden jättivalut ja 70 putkikilometriä – Kreaten poikkeuksellinen maarakennus- ja perustusurakka valmistui Suomen suurimmalla rakennushankkeella

Kreate vastasi Keskon kaikkien aikojen suurimman ja kuutioissa mitattuna Suomen suurimman meneillään olevan rakennushankkeen pohjarakentamisesta ja betonitöistä paalulaattaan asti.Lokakuussa 2022 käynnistynyt maarakennus- ja perustusurakka hakee vertaistaan Kreaten ja koko Suomen…