Ensimmäinen rataurakka käynnistyi toukokuussa 2023, kun ryhdyimme rakentamaan pääradalle Kytömaan ja Ainolan välille yli kolme kilometriä uutta raidetta sekä kolme siltaa ja yhdeksän vaihdetta, joista seitsemän on lopullisia vaihteita ja kaksi tilapäistä vaihdetta. Lisäksi parannamme ja vahvistamme radan pohjaolosuhteita lyönti- ja porapaalutuksella, paalulaatoilla sekä rakentamalla rataa tukevia rakennekerroksia. Urakkaan kuuluu myös uusien radan alittavien rumpujen rakentaminen sekä jonkin verran tie- ja katutöitä. Lue lisää urakasta: Kreate voitti yli 10 miljoonan euron rataurakan mittavasta Helsinki–Riihimäki-hankkeesta.
Toisessa HERI2-rataurakassa ja samaan aikaan alkaneessa HERI2 Kytömaa–Ainola suunnittele ja toteuta -sähkörataurakassa rakennamme Ainolan asemalle uuden seisakkeen itäisen puolen rakenteet mukaan lukien hissikuilu ja alikulkukäytävän silta sekä suunnittelemme ja sähköistämme noin 3,5 kilometriä rataa. Lisäksi urakkaan kuuluu yli seitsemän kilometriä ajojohdintöitä. Lue lisää urakoista: Kreatelle lisää urakoita mittavasta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta – yhteisarvo lähes 7 miljoonaa euroa.
Uusimmassa, kesäkuussa 2024 voittamassamme rakennusurakassa siirrymme Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden itäpuolelta länsipuolelle. Ammattilaisemme rakentavat muun muassa Kytömaan ja Järvenpään välille uuden läntisen raiteen, viisi siltaa ja kuusi uutta vaihdetta sekä purkavat kaksi vanhaa vaihdetta. Lisäksi toteutamme esikuormitustyöt ja meluseinän rakentamisen radan molemmin puolin sekä tarvittavat muutokset nykyiseen läntiseen raiteeseen. Lue lisää urakasta: Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta.
Pääsemme hyödyntämään kaikissa urakoissa monipuolisesti Kreaten omaa rata-, silta- ja väylärakentamisen sekä kiertotalouden osaamista, mikä sujuvoittaa ja tehostaa työskentelyä tiukassa aikataulussa ja vaativissa olosuhteissa. Tärkeässä roolissa on myös Kreaten puoliksi omistama yhteisyritys KFS Finland Oy, joka suorittaa hankkeella erikoispohjarakentamisen töitä, kuten paalutusta ja stabilointeja.
Neljä samanaikaista ja eritahtista urakkaa tiiviillä alueella vaatii yhteensovittamista ja saumatonta yhteistyötä, hyvää suunnittelua ja aikataulutusta tilaajan ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Vilkkaasti liikennöity rata ja erittäin haastavat pohjaolosuhteet tuovat rakentamiseen oman vaativuutensa.
Kreate kartoittaa aktiivisesti hankkeillaan mahdollisuuksia edistää työmaiden ympäristöystävällisyyttä ja kiertotaloutta. Esimerkiksi Kytömaa–Ainola-urakassa hyödynnämme vanhojen siltojen reunapalkkeja tekemällä niistä omilla kiertotalousalueillamme betonimursketta, jota aiomme hyödyntää muilla pääkaupunkiseudun hankkeillamme.
Hankkeen voitetuissa urakoissa työskentelee osaavia ja sitoutuneita tekijöitä, jotka Väyläviraston mentorointimahdollisuuden tarjoamalla mestari-kisällimallilla kasvattavat urakoiden edetessä infra-alan osaamista ja referenssejä. Näin rataosaajamme pystyvät etenemään vaativampiin työtehtäviin sekä hankkeiden vastuu- ja johtotehtäviin.
Helsinki-Riihimäki-hankkeella parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosan toimintavarmuutta, mahdollistetaan henkilöliikenteen lisääminen sekä edistetään tavaraliikenteen kilpailukykyä. Mittava hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024. Myös Kreate on ollut mukana ensimmäisessä vaiheessa toteuttaen kolme eri rata- ja siltaurakkaa Ainola–Purola-välillä. Vuosina 2021–2028 rakennettavan toisen vaiheen kustannusarvio on 273 miljoonaa euroa.
Toiseen vaiheeseen kuuluvat Kreaten yli 50 miljoonan euron rakennusurakat valmistuvat Kytömaan ja Ainolan välillä joulukuussa 2024 samoin kuin HERI2 RU2 Kytömaa-Ainola -rataurakan ja HERI2 Kytömaa-Ainola suunnittele ja toteuta -sähkörataurakat. Länsipuolen raiteiden ja urakkaan liittyvien rakenteiden on määrä valmistua heinäkuuhun 2027 mennessä. Urakoiden tilaajana on Väylävirasto.