Hankkeen suurimmat yksittäiset rakennuskohteet ovat Saaristotien varrella kaksi eri salmea ylittävää siltaa. Kirjalansalmen ylitse rakennetaan yli 600 metriä pitkä vinoköysisilta ja valmistuessaan se on pääaukoltaan pisimmän jännemitan maantiesilta Suomessa. Hessundinsalmen yli rakennetaan noin 200 metriä pitkä vinojalkainen kehäsilta. Molempien siltojen vesiväylän sallittu alikulkukorkeus on 16 metriä. Sillat rakennetaan 16,25 metrin hyötyleveydellä, jonka ansiosta myös Saaristotien kävely- ja pyöräily-yhteydet paranevat merkittävästi.
Hankkeen alueella myös parannetaan maantien 180 kuntoa ja liittymäjärjestelyjä, kuten kahden pyöräilyn ja jalankulun alikulun – Valoniemen ja Ekbackan alikulkukäytävät – sekä rakennetaan Kalakoulun risteyssilta. Hankkeeseen sisältyy myös uusien melusuojauksien rakentaminen.
Saaristotie toimii ainoana maantieyhteytenä Paraisille ja Turunmaan saaristoon, joten siltojen uusimisella sekä maantien ja liittymäjärjestelyjen parantamisella on huomattava merkitys Paraisten kaupungille ja kaupunkilaisille sekä saariston elinkeinoelämälle. Hankkeen myötä lisätään myös liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä.
Allianssimalli soveltuu hyvin näin teknisesti haastavan hankkeen toteutukseen, jossa Kreaten ja Väyläviraston kesken toteutuu tiivis yhteistyö. Se on tarjonnut mahdollisuuden ideoida ratkaisuja yhdessä sekä on auttanut saavuttamaan yhteisen näkemyksen parhaimmasta ja kustannustehokkaimmasta toteutustavasta. Esimerkiksi voimakkaaseen materiaalikustannusten nousuun löydettiin ratkaisuja, jotka mahdollistivat hankkeen käynnistämisen alkuperäisen toteutuspäätöksen mukaisella kustannusarviolla.
Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentaminen vahvistaa Kreaten markkinajohtajuutta sillanrakentamisessa: hankkeen myötä rakennamme samanaikaisesti kahta Suomen suurinta vinoköysisiltaa, Kirjalansalmen siltaa Paraisilla ja Kruunuvuorensiltaa Helsingissä.
Siltahankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 128 miljoonaa euroa ja se rakennetaan vuosina 2022–2026.