Hankkeen suurimmat yksittäiset rakennuskohteet ovat Saaristotien varrella kaksi eri salmea ylittävää siltaa. Kirjalansalmen ylitse rakennetaan yli 600 metriä pitkä vinoköysisilta ja valmistuessaan se on pääaukoltaan pisimmän jännemitan maantiesilta Suomessa. Hessundinsalmen yli rakennetaan noin 200 metriä pitkä vinojalkainen kehäsilta. Molempien siltojen vesiväylän sallittu alikulkukorkeus on 16 metriä. Sillat rakennetaan 16,25 metrin hyötyleveydellä, jonka ansiosta myös Saaristotien kävely- ja pyöräily-yhteydet paranevat merkittävästi.

Hankkeen alueella myös parannetaan maantien 180 kuntoa ja liittymäjärjestelyjä, kuten kahden pyöräilyn ja jalankulun alikulun – Valoniemen ja Ekbackan alikulkukäytävät – sekä rakennetaan Kalakoulun risteyssilta. Hankkeeseen sisältyy myös uusien melusuojauksien rakentaminen.

Saaristotie toimii ainoana maantieyhteytenä Paraisille ja Turunmaan saaristoon, joten siltojen uusimisella sekä maantien ja liittymäjärjestelyjen parantamisella on huomattava merkitys Paraisten kaupungille ja kaupunkilaisille sekä saariston elinkeinoelämälle. Hankkeen myötä lisätään myös liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. 

Allianssimalli soveltuu hyvin näin teknisesti haastavan hankkeen toteutukseen, jossa Kreaten ja Väyläviraston kesken toteutuu tiivis yhteistyö. Se on tarjonnut mahdollisuuden ideoida ratkaisuja yhdessä sekä on auttanut saavuttamaan yhteisen näkemyksen parhaimmasta ja kustannustehokkaimmasta toteutustavasta. Esimerkiksi voimakkaaseen materiaalikustannusten nousuun löydettiin ratkaisuja, jotka mahdollistivat hankkeen käynnistämisen alkuperäisen toteutuspäätöksen mukaisella kustannusarviolla.

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentaminen vahvistaa Kreaten markkinajohtajuutta sillanrakentamisessa: hankkeen myötä rakennamme samanaikaisesti kahta Suomen suurinta vinoköysisiltaa, Kirjalansalmen siltaa Paraisilla ja Kruunuvuorensiltaa Helsingissä.   

Siltahankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 128 miljoonaa euroa ja se rakennetaan vuosina 2022–2026.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke on Kreaten historian suurin hanke, jossa rakennamme Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillat teknisesti vaativassa projektissa Paraisilla.

Tila

Käynnissä

Kategoria

Osoite

Rantatie 1, Parainen

Valmistuminen

12/2026

Projektinjohtaja

Timo Hirvasmaa

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa +358 400 627 461 timo.hirvasmaa(a)kreate.fi
Tuotantopäällikkö Tero Haaramäki +358 40 544 3661 tero.haaramaki(a)kreate.fi
Työpäällikkö (väylärakentaminen) Ari-Pekka Linna +358 400 408 805 ari-pekka.linna(a)kreate.fi

Artikkelit

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden…

Ennätykselliset 10 kuukauden jättivalut ja 70 putkikilometriä – Kreaten poikkeuksellinen maarakennus- ja perustusurakka valmistui Suomen suurimmalla rakennushankkeella

Kreate vastasi Keskon kaikkien aikojen suurimman ja kuutioissa mitattuna Suomen suurimman meneillään olevan rakennushankkeen pohjarakentamisesta ja betonitöistä paalulaattaan asti.Lokakuussa 2022 käynnistynyt maarakennus- ja perustusurakka hakee vertaistaan Kreaten ja koko Suomen…