Uusittavan Urpiaisentien sillan päällä kulkee vilkkaan Pasila–Riihimäki-rataosuuden kaksi raidetta ja vieressä sijaitsee toinen silta, jossa myös on kaksi raidetta. Urakan kohteena on läntisten raiteiden alla oleva silta, johon teemme kevään ja kesän ajan ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten porapaalutukset ja tukiseinien rakentamisen radalle hyödyntäen yöaikojen lyhyitä ratakatkoja.

Uuden sillan kansi rakennetaan nykyisen sillan viereen, josta 19 metriä pitkä ja 400 tonnia painava silta siirretään tunkkaamalla paikalleen. Työt etenevät minuuttiaikataululla useassa vuorossa, sillä uuden sillan siirto ja vanhan sillan purkaminen tapahtuvat 53 tunnin rutistuksessa ratakatkon aikana syyskuussa 2022. Tämän jälkeen vuorossa ovat viimeistelytyöt ja sillan luiskien kivityöt.

Haastavassa siltaurakassa edetään yhteistyössä osakkuusyrityksemme KFS Finlandin hoitaessa porapaalutukset. Konserniimme kuuluvan Kreate Radan ammattilaiset toteuttavat puolestaan ratatyöt, kuten radan kaapeleiden siirrot porapaalujen ja ponttiseinien tieltä, raiteen purkutyöt ja uudelleen asennuksen siirtokatkon aikana sekä rataan liittyvät sähkö- ja tukemistyöt.

Urpiaisentien ratasilta on kolmas voittamamme sillansiirtourakka vuonna 2022. Vuonna 2021 toteutimme ennätykselliset kuusi sillansiirtoa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla.

Urakka-aika on 5/2022–11/2022. Tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 1,3 miljoonaa euroa.

Kreate rakentaa Urpiaisentien alikulkukäytävän uuden sillan siirtomenetelmällä Vantaan Korsossa.

Tila

Valmis

Kategoria

Osoite

Kalmuurinkäytävä 2, Vantaa

Valmistuminen

11/2022

Projektinjohtaja

Matti Rekilä

Projektin henkilöstö

Tehtävä Nimi Puhelin Sähköposti
Työpäällikkö Matti Rekilä +358 40 532 2171 matti.rekila(a)kreate.fi
Vastaava työnjohtaja Hannu Helenius +358 50 309 2950 hannu.helenius(a)kreate.fi

Artikkelit

Maija Kruus projekti-insinööriksi väyläyksikköön

Vahva väylärakentajiemme joukko kasvoi lokakuun alussa, kun rakennustekniikan diplomi-insinööri Maija Kruus aloitti meillä projekti-insinöörinä.Maijalla on monipuolinen kokemus erityisesti suurten hankkeiden parissa, mikä tekee hänestä erinomaisen vahvistuksen vaativan infran rakentajiemme joukkoon.Viimeisimpänä…

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden…

Ennätykselliset 10 kuukauden jättivalut ja 70 putkikilometriä – Kreaten poikkeuksellinen maarakennus- ja perustusurakka valmistui Suomen suurimmalla rakennushankkeella

Kreate vastasi Keskon kaikkien aikojen suurimman ja kuutioissa mitattuna Suomen suurimman meneillään olevan rakennushankkeen pohjarakentamisesta ja betonitöistä paalulaattaan asti.Lokakuussa 2022 käynnistynyt maarakennus- ja perustusurakka hakee vertaistaan Kreaten ja koko Suomen…