Uusittavan Urpiaisentien sillan päällä kulkee vilkkaan Pasila–Riihimäki-rataosuuden kaksi raidetta ja vieressä sijaitsee toinen silta, jossa myös on kaksi raidetta. Urakan kohteena on läntisten raiteiden alla oleva silta, johon teemme kevään ja kesän ajan ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten porapaalutukset ja tukiseinien rakentamisen radalle hyödyntäen yöaikojen lyhyitä ratakatkoja.
Uuden sillan kansi rakennetaan nykyisen sillan viereen, josta 19 metriä pitkä ja 400 tonnia painava silta siirretään tunkkaamalla paikalleen. Työt etenevät minuuttiaikataululla useassa vuorossa, sillä uuden sillan siirto ja vanhan sillan purkaminen tapahtuvat 53 tunnin rutistuksessa ratakatkon aikana syyskuussa 2022. Tämän jälkeen vuorossa ovat viimeistelytyöt ja sillan luiskien kivityöt.
Haastavassa siltaurakassa edetään yhteistyössä osakkuusyrityksemme KFS Finlandin hoitaessa porapaalutukset. Konserniimme kuuluvan Kreate Radan ammattilaiset toteuttavat puolestaan ratatyöt, kuten radan kaapeleiden siirrot porapaalujen ja ponttiseinien tieltä, raiteen purkutyöt ja uudelleen asennuksen siirtokatkon aikana sekä rataan liittyvät sähkö- ja tukemistyöt.
Urpiaisentien ratasilta on kolmas voittamamme sillansiirtourakka vuonna 2022. Vuonna 2021 toteutimme ennätykselliset kuusi sillansiirtoa, joista viisi sijaitsi valtakunnan rataverkolla ja yksi Helsingin metroverkolla.
Urakka-aika on 5/2022–11/2022. Tilaajana on Väylävirasto ja urakka on arvoltaan noin 1,3 miljoonaa euroa.