Veturitien uuden sillan rakentaminen Pasilassa on edennyt toiseen vaiheeseen. Sillan perustukset syntyivät yli 7 metriä pitkillä teräsputkipaaluilla, jotka porattiin neljän metrin syvyyteen kallioon. Työt etenivät haastavassa ympäristössä ja aikataulussa suunnitelmien mukaan.
Veturitien sillan viereen tuotu paalutuskone oli merkki siitä, että sillan toisen vaiheen perustustyöt voivat alkaa. Vanha sillan perustukset oli tehty aikoinaan kallion päälle valamalla, kun taas uuden sillan jo valmistunut ensimmäinen vaihe ja rakenteilla oleva toinen vaihe perustettiin porapaaluttamalla. Kuvan paalutuskone on ollut Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin ammattilaisilla lukuisilla työmailla ja ennen Veturitielle saapumista sillä porattiin paaluja mm. Luumäki–Imatra-ratahankkeella.
Porapaalutuksessa teräksinen putki vietiin maakerrosten läpi ja lopulta kallioon haluttuun neljän metrin syvyyteen. Paalut porattiin maahan paineilmalla, joka siirtyi Veturitien sillan kannella sijaitsevista viidestä kompressoreista letkuja pitkin paalutuskoneeseen. Sillan kakkosvaiheessa 7-metrisisiä ja sitä pidempiä ja jopa 3 000 kiloa painavia teräspaaluja porattiin maahan kaikkiaan 11 kappaletta.
Veturitiellä sillan perustusten paalutus oli erittäin haastavaa sekä ahtaan sijainnin että tiukan aikataulun takia – töitä tehtiin raiteiden välissä ja ajolankojen läheisyydessä pääasiassa yöaikaan vain muutamien tuntien mittaisten ratakatkojen aikana. Tarkka etukäteissuunnittelu onkin oleellinen osa onnistunutta paalutusurakkaa. Tässä kuvassa teräspaalu on valmiiksi ladattuna seuraavan yön toimia varten.
Noin kahden viikon paalutusrupeamaan kuului yksi pidempi, kokonaisen viikonlopun kestävä ratakatko. Siitä käytettiin jokainen minuutti tehokkaasti hyväksi. Myös paalutuskoneen siirtäminen raiteiden ja ratalankojen välissä on vaativaa, sillä keili eli masto on noin 30 metriä ja painoa koneella on noin 65 000 kiloa. Radan päälle asetellut puupelkat varmistivat sen, että kiskot eivät perustustöiden aikana vaurioidu.
Ajallisesti tiukoissa työvaiheissa jokainen tietää paikkansa ja tehtävänsä. Mittamies mittaa paalun paikan ja seuraa porauksen aikana sen sijaintia. Porauksen aikana varmistetaan myös, että paalua menee kallioon tarvittava määrä. Kuvassa koneen ns. vasara on ylhäällä ja meneillään on valmistautuminen loppulyönteihin. Näin varmistetaan se, että paalu jää poratun reiän pohjaan.
Paalutus Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeella Suomen vilkkaimman raideliikenteen ehdoilla onnistui suunnitelmien ja aikataulujen mukaan. Tämän jälkeen Veturitien sillan toisessa vaiheessa siirryttiin tekemään sillan tukipalkin telinettä.
Lue lisää Veturitien mielenkiintoisesta siltaurakasta:
Veturitien vanha silta purettiin pois – purkubetoni hyödynnetään Pasilan valtaväylän tukirakenteissa ja pengertäytöissä
Pasilan haastavimmalla siltatyömaalla rakennetaan purkusiltaa öisin ratakatkojen aikana
Veturitien uuden sillan ensimmäisen vaiheen loppusuora alkaa – kannen työt etenevät aikataulussa
Vanha tukimuuri antaa tilaa uudelle – reilut 1 000 tonnia betonia väistyy osana Veturitien uuden sillan kokonaisuutta
Veturitien uusi silta rakennetaan kolmessa vaiheessa erityisosaamisella ja tarkalla aikatauluttamisella