Mittavassa Vt5 Nuutilanmäki–Juva –hankkeessa Kreate rakentaa viisi uutta eritasoliittymää, noin 15 kilometriä uutta nelikaistaista valtatietä, kiertotien sekä 12 uutta siltaa.
Kreate Oy ja Väylä kirjoittivat sopimuksen Vt5 Mikkeli–Juva -hankkeeseen kuuluvan Nuutilanmäki–Juva-osuuden kokonaisurakasta torstaina 12.9.2019.
– Olemme innoissamme päästessämme toteuttamaan yhtä tämän vuoden merkittävintä tiehanketta Suomessa. Laajoissa projekteissa, kuten kyseinen Vt5 Mikkeli-Juva, voimme hyödyntää parhaiten eri yksiköidemme monipuolista osaamista, mikä parantaa selvästi kilpailukykyämme, iloitsee Väylät-yksikön johtaja Jaakko Kivi Kreatesta.
Tehokas toteuttaminen vaatii ennakkosuunnittelua
Monivuotinen hanke sisältää laajan kirjon eri infrarakentamisen alueita ja nousee urakkahinnaltaan yli 41 miljoonaan euroon. Tämän kokoluokan projektin tehokas toteuttaminen edellyttää rakentajalta paitsi erikoisosaamista myös kykyä ennakkosuunnitteluun ja vaativien projektien onnistuneeseen läpivientiin.
– Olen ylpeä sitoutuneista ammattilaisistamme, jotka taas kerran osoittivat sisäisen yhteistyön voiman. Huolellinen tarjouslaskenta ja tehokas valmistautuminen tukevat kilpailukykymme rakentamista, mikä konkretisoitui myös Vt 5 Nuutilanmäki–Juva -hankkeen voittamisena. Yrityksemme kasvun myötä meillä on entistä paremmat valmiudet toteuttaa laajoja projekteja, jotka edellyttävät monipuolista infra-alan erikoisosaamista, sanoo Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.
Urakka käynnistyy viikolla 38
Valtatie 5 Mikkelin ja Juvan välillä rakennetaan nelikaistaisena, keskikaiteellisena tienä, jonka liittymät toteutetaan eritasoisina. Mikkeli–Nuutilanmäki-osuudella tie rakennetaan pääosin uuteen maastokäytävään. Urakan ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan valtatien suuntainen rinnakkaistie, joka toimii myös työnaikaisena kiertotienä.
– Käynnistämme työt viikolla 38 Nuutilanmäen eteläosasta rakentamalla Kilpolan liittymän eteläpuolelle kiertotietä. Teemme työtä ympäri vuoden, joten ensimmäisen sillankin pitäisi olla yliajettavissa jo tammikuussa. Tehokas ja turvallinen toteutus vähentää myös liikenteelle aiheutuvia haittoja, kertoo kohteen työpäällikkö Timo Tiainen Kreatesta.
Koko urakan matkalle rakennettava rinnakkaistie sijoittuu uuden valtatien itäpuolelle. Uusi valtatie avataan liikenteelle vaiheittain vuosina 2020–2021 ja lopullisesti tien tulee olla valmis kesällä 2022.
Yläosan kuvassa: Lars Westermark Väylältä ja Jaakko Kivi Kreatelta, kuva: Niko Hyppönen/Väylä