Allianssimallilla toteutettava Mt180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimishanke etenee hyvässä tahdissa Paraisilla. Kirjalansalmen vinoköysiosuuden teräsrakenteen muodostavat palkit kasataan työmaalla valmiiksi ja siirretään paikoilleen kolmessa eri vaiheessa. Viikonloppuna 19.–21.4.2024 työmaalla siirrettiin tunkkausmenetelmällä ensimmäinen teräsrakenteista onnistuneesti paikoilleen.
Perjantaina matkaan lähetetty noin kuuden metrin tuntivauhtia edennyt yli 100-metrinen teräsrakenne pääsi määränpäähänsä sunnuntaina jotakuinkin 2,5 päivän uurastuksen jälkeen. Koska kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, pääset tutustumaan teräsrakenteeseen kuvien siivittämänä.
Siinä se on: ensimmäinen 100 metriä teräsrakennetta tunkattuna paikoilleen!
Alapuolelta tunkattu ja valmiiksi muotitettu teräsrakenne näyttää massiviselta.
Lohkot toimitettiin Kirjalansalmen sillan työmaalle osissa, jonka jälkeen ne kasattiin hitsaamalla paikan päällä. Kuvassa ensimmäisen lohko rakennusvaiheessa. Myös kaksi seuraavaa lohkoa kasataan työmaalla valmiiksi lanseerauspedille, josta ne siirretään paikoilleen.
Teräsrakenteet on valmistettu kotimaisesta rautapohjaisesta metalliseoksesta eli rakenneteräksestä. Rakenteet toimitetaan paikan päälle juuri oikeaan tarpeeseen -periaatteella, jolloin työmaa pysyy siistinä ja rakentamista voidaan edistää tehokkaasti vaiheittain.
Kirjalansalmen uuden sillan teräsrakenne muodostuu yhteensä 20 lohkosta. Lohkossa on kaksi pääpalkkia, poikkipalkkeja ja köysipoikkipalkkeja. Kuvassa teräsrakenne on jo lanseerauspedillä ja sen muotitus on aloitettu.
Betoniset tuet on rakennettu hyvissä ajoin ennen siirto-operaatiota.
Teräsrakenteen ensimmäistä ja erittäin vaativaa siirtoa suunniteltiin huolellisesti. Kuvassa kaikki valmiina H-hetkeä varten perjantaina 19.4. aamupäivällä.
Asennusnokkakin kurottaa innokkaana jo kohti T1-tukea.
Asennusnokan avulla teräsrakenteen runko nousee aina seuraavalle tuelle siirtotunkkauksen edetessä.
Teräsrakenne siirtyi keskimäärin 5-6 metriä tunnissa. Kuten kuvasta näkyy perjantai-iltapäivänä oltiin päästy aamupäivästä jo hyvän matkaa eteenpäin.
Lauantaina takatalvi iski Paraisillekin, mutta me painoimme eteenpäin tuulesta ja lumesta välittämättä.
Sunnuntaina viimeinenkin sentti teräsrakennetta oli paikoillaan. Hieno suoritus koko porukalta, kiitos kaikille urakkaan osallistuneille! Uuden kasaus alkaa pikimmiten ja työntö on aikataulutettu alkukesään.
Loppuun vielä Väyläviraston havainnekuva, josta näkyy siirretty osuus sekä tulevat siirrot 2 ja 3. Teräsrakenne siirretään tunkkaamalla niin ikään Kaarinasta päin tuelta T1 Kirjalansalmen keskellä sijaitsevalle pylonituelle T3 saakka. Tukien T3-T4 väli puolestaan nostetaan paikalleen. Kirjalansalmen silta on vinoköysiosuudeltaan tyypiltään teräsbetonikantinen liittorakenteinen vinoköysisilta ja tulosillan osalta jännitetty jatkuva betoninen palkkisilta.
Lue tiedote ensimmäisen teräsrakenteen lanseerauksesta Väyläviraston verkkosivuilta.
Tutustu myös hankkeen poikkeukselliseen suunnitteluun sekä Hessundinsalmen sillan betoninivelen tunkkaukseen.