Kreate on allekirjoittanut yli 9 miljoonan euron sopimuksen Väyläviraston kanssa Kokemäenjoen ylittävien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimisesta. Valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan alueella sijaitsevat sillat ovat tulleet elinkaarensa päähän, eivätkä ne täytä nykyvaatimuksia. Kreate aloittaa uusien siltojen rakentamisen marraskuun alussa.
Kreaten voittaman Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimishankkeen molemmat sillat on rakennettu 1950-luvulla, eivätkä ne täytä enää nykyisiä kantavuusvaatimuksia.
– Valtatien liikennemäärä siltapaikoilla on keskimäärin noin 7 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenneturvallisuuden ja yleisen liikenteen nykyvaatimusten täyttämiseksi on siltojen uusiminen nyt ajankohtaista, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Kari Partiainen.
Uudet sillat rakennetaan nykyisten siltojen paikalle, joten ensin Kreate rakentaa Kokemäenjoen ja sen haaran Kirkkojuovan yli väliaikaiset sillat nykyisten siltojen viereen.
– Väliaikaiset sillat toimivat kiertoreittinä liikenteelle uusien siltojen rakentamisen ajan. Aloitamme työt paalutuksilla, joiden varaan toteutamme väliaikaiset sillat, kertoo kohteen projektipäällikkö Ville Lehtonen Kreatelta.
Koiviston uusi silta tulee olemaan 120 metriä pitkä liittorakenteinen teräksinen jatkuva palkkisilta ja Pikkuhaaran silta 60 metriä pitkä jännitetty betoninen jatkuva ulokepalkkisilta. Molemmat sillat rakennetaan 15,3 metriä leveiksi. Niiden alituskorkeudet ja virtausaukot pysyvät samanlaisina kuin vanhoissa silloissa.
Hanke käynnistyy marraskuun ensimmäisellä viikolla – vanhat sillat kierrätetään
Hankealueen pohjaolosuhteet ovat pehmeät, mikä tuo lisähaastetta hankkeelle. Kreate aikoo taklata pehmeää pengertä kustannustehokkailla ratkaisuilla ja rakentamisen menetelmillä, kuten ylimääräisellä ponttiseinällä.
– Siltaan suunnitellut 70-metriset putkipaalut ovat pohjaolosuhteet huomioon ottaen yksi vaativimmista työvaiheista. Sillan rakentaminen virtaavaan vesistöön on aina astetta mielenkiintoisempaa, etenkin tulevana keväänä jäiden lähteminen ja mahdolliset tulvat pitää huomioida tämän kohteen työsuunnittelussa, Lehtonen avaa.
Kreate on suunnitellut hyödyntää rakentamisessa myös vanhan sillan materiaalit.
– Kun olemme saaneet vanhat sillat purettua, hyödynnämme niiden materiaalit uusiokäytössä. Siltojen purkubetonin hyödynnämme paalulaatan päälle tulevien penkereiden rakentamisessa. Toimitamme myös vanhojen siltojen teräsrakenteet ja harjateräkset pois, jotta ne voidaan sulattaa uusiokäyttöön, Lehtonen kertoo.
Hankkeen tilaajana ovat Väylävirasto. Urakan arvo on noin 9,3 miljoonaa euroa ja se kirjataan Kreaten tilauskantaan marraskuussa.