Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Helsingissä Koskelan varikon allianssihankkeella purkutyöt etenevät infrarakentaja Kreaten kiertotaloustiimin johdolla. Kreate vastaa hankkeella purkutöiden suunnittelun ohjauksesta, aikataulutuksesta ja toteutuksesta. Työtä ohjaa hankkeen tavoite saavuttaa korkeiden mahdollinen luokitus ekologisesti kestävästä rakentamisesta eli BREEAM Outstanding -ympäristösertifikaatti.
Purkutyöt toteutetaan kiertotalouden periaatteita noudattaen: rakennusmateriaalit lajitellaan huolellisesti, uudelleenkäyttöä maksimoidaan ja työvaiheet dokumentoidaan tarkasti.
Aikataulutus ja maaperän hallinta tukevat sujuvaa etenemistä
Jotta maanrakennustyöt pääsevät alkamaan ilman viivästyksiä, on purkutöiden aikatauluttaminen ollut hankkeella avainasemassa. Maaperää tutkitaan ennakkoon haitta-aineiden varalta, jotta mahdollisten pilaantuneiden maiden havaitseminen ja poisvienti sujuu tehokkaasti ja oikein.
– Tähän mennessä on tutkittu noin 30 prosenttia alueen maamassoista ja näytteenotto jatkuu edelleen vaiheittain ennen kutakin alkavaa kaivuutyötä, kertoo Kreatelta maa-ainesten laadunhallinnasta vastaava Henna Ihamäki ja täsmentää, että ilman maa-ainesnäytteen analysointia ja analyysituloksia, ei kaivuutöitä ole lupaa hankkeella aloittaa.
Uusiokäyttö työmaalla – betoni, tiilet ja nupukivet hyötykäyttöön
Purkutöistä syntyvä betoni murskataan tontilla 0–45 mm raekokoon, jotta se voidaan hyödyntää rakennekerroksissa. Myös teräkset kerätään ja toimitetaan uusiokäyttöön.
– Tällainen työmaalla tehtävä materiaalin käsittely vähentää merkittävästi kuljetuksia ja niiden hiilijalanjälkeä. Samalla kun säästetään rahaa pienennetään myös ympäristökuormaa, kertoo työmaalla aluevastaavana toimiva Sami Häkkinen.
Myös hyväkuntoiset tiilet ja tontilta löytyneet nupukivet pääsevät uusiokäyttöön. Tiilet kuljetettiin Kreaten Tikkurilantien kiertotalousalueelle, jossa ne tarkastettiin ja putsattiin käsin. Ne aiotaan käyttää uuden varikon visuaalisena elementtinä muistuttamassa alueen historiasta. Nupukivet taas hyödynnetään joko Koskelan varikkohankkeella tai muulla Kaupunkiliikenteen hankkeella.
Jalanjälkeä pienentäen kohti seuraavaa vaihetta
Purkutöiden on määrä valmistua juhannukseen mennessä. Sen jälkeen painopiste siirtyy maamassojen koordinointiin: ylijäävälle maa-ainekselle etsitään asianmukainen jatkokäyttökohde tai vastaanottopaikka. Samalla kerätään tarkka tieto talteen otetuista materiaaleista ja lasketaan hankkeella hyödynnetyn maa-aineksen määrä.
Koskelan varikon hanke on esimerkki siitä, kuinka purkutyöt voidaan toteuttaa resurssitehokkaasti ja jalanjälkeä pienentäen. Kiertotalous ei ole vain tavoite – se on periaate, joka näkyy jokaisessa hankkeen vaiheessa ja tekee Kreatesta tärkeän infrakumppanin.
Koskelan varikko pähkinänkuoressa:
-
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy solmi elokuussa 2023 sopimuksen Koskelan varikkohankkeen kehitysvaiheesta Akseli-ryhmittymän kanssa. Toteutusvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin 2.12.2024.
-
Akseli-allianssiryhmittymään kuuluvat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne, päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.
-
Kreate jatkoi kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta päätoteuttaja Skanskan yhteistyökumppanina.
-
Hankkeelle tavoitellaan korkeinta BREEAM Outstanding -sertifiointia, mikä tukee hankkeen kestävän kehityksen tavoitteita.
-
Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 miljoonaa euroa. Kreaten sopimuksen arvo on 58 miljoonaa euroa.
-
Koskelan varikon rakentaminen alkoi tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkutöillä. Uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.