Kreate uusi Urpiaisentien alikulkukäytävän ratasillan siirtomenetelmällä 53 tunnin ratakatkon aikana 17.–19.9.2022. Monivaiheisessa urakassa korvasimme Vantaan Korsossa sijaitsevan vanhan huonokuntoisen sillan teräsbetonisella kaukalopalkkisillalla osana vilkasta Helsinki–Riihimäki-rataosuutta.

– Rakensimme kevään ja kesän aikana uuden sillan kannen vanhan sillan viereen, josta 19 metriä pitkä ja 400 tonnia painava kansi siirrettiin tunkkaamalla paikalleen. Työt etenivät viikonlopun aikana minuuttiaikataulussa onnistuneesti ja täysin suunnitelmien mukaan, kertoo työmaapäällikkö Hannu Helenius.

Siltatyön kohteena oli pääradan kahden läntisen raiteen alla oleva silta, johon olimme aiemmin tehneet ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä, kuten porapaalutukset ja tukiseinien rakentamisen radalle hyödyntäen yöaikojen lyhyitä ratakatkoja. Haastavuutta Kreaten silta- ja rataosaajien työhön toivat myös uusittavan sillan vieressä sijaitsevat kaksi raidetta, joilla pääradan junaliikenne on kulkenut koko urakan ajan.

Vanha silta lohkoina pois, uusi tilalle tunkkaamalla

Alikulkukäytävän ratasillan siirtotyö käynnistyi lauantaina 17.9. hieman puolen yön jälkeen, jolloin Kreate Radan ammattilaiset purkivat vanhan radan ja poistivat sepelin. Tämän jälkeen oli vuorossa vanhan sillan purkaminen, joka tapahtui noin 30 tonnia painavissa lohkoissa.

kuva1 pienennetty
Rata on purettu vanhan sillan päältä ja käynnissä on sillan toisen lohkon nostaminen. Ennen siirtoa lohkoihin tehtiin nostoreiät valmiiksi, mikä nopeuttaa noston edistymistä. Kaikkiaan lohkoja oli neljä kappaletta ja ne nostettiin lavetin kyytiin.

Lohkojen nostamisen jälkeen siirryttiin siirtoratakaivannon ja sillan molemmille puolille tulevien tukevoittavien ponttiseinien tekemiseen.

– Jatkoimme sillan siirtorataa kaivannon päälle ja hitsasimme sillan laakerit porapaalujen päälle. Sen jälkeen 17.9 klo 16 alkoi sillan varsinainen siirtäminen tunkkaamalla ja se sujui oikein hyvin ja myös aikataulussa eli noin kolmessa tunnissa.

kuva2 pienennetty
Sillan siirtorataa jatketaan kaivannon päälle.
kuva3 pienennetty
Siirtorata on jatkettu ja siirtoratapalkit ovat paikallaan varsinaista siirtämistä varten. Käynnissä on kesäkuussa porattujen porapaalujen hitsaaminen sillan laakereita varten.
kuva4 pienennetty
Ratasilta on onnistuneesti siirretty ja ponttiseiniä asennetaan molemmilla puolilla siltaa. Alareunassa ovat meneillään siirtoradan purkutyöt.

Paras porukka töissä kellon ympäri

Haastava urakka eteni siirron jälkeen sillan päätyjen täyttämiseen, tukiseinien asentamiseen ja sepelöintiin. Rataosaajamme vastasivat radan rakentamisesta uuden sillan päälle tehokkaassa 10 tunnin osuudessaan.  

kuva5 pienennetty
Radan pohja on sepelöity ja kiskoja asennetaan paikoilleen. Vasemmalla tukiseinää poltetaan poikki lopulliseen korkeuteensa eli maantasoon.  

Ratakatkon viimeiset tunnit käytettiin nekin tehokkaasti, kun vuorossa olivat ratakaapeleiden ja -kourujen viimeistelytyöt.

Ratakatko päättyi maanantaina 19.9. klo 5, mutta pystyimme avaamaan uuden sillan junaliikenteelle jo muutamaa tuntia aiemmin.

– Teimme töitä useassa vuorossa kellon ympäri noin 30 ammattilaisen ja useiden koneiden voimin. Meillä oli paras ja ammattitaitoisin porukka tähän hommaan. Jokainen tiesi mitä piti tehdä ja jokainen teki sen todella hyvin – iso kiitos siltasiirtojen konkarillemme projektipäällikkö Juuso Siukolle ja rautaisille ammattilaisillemme sekä yhteistyökumppaneille ja muille viikonlopun rutistuksessa mukana olleille, kiittelee työmaapäällikkö.

Hannu Helenius mainitsee myös Kreaten kehityspäällikkö Rasmus Sainmaan, joka toteutti kohteesta ”pirun hyvän mallinnuksen”. Sen avulla siltaosaajamme pystyivät välttämään suunnitteluvirheitä, joita alkuperäisen aineiston käyttäminen olisi tuonut tullessaan vaativaan siirtourakkaan.

Parhaillaan Urpiaisentien alikulkusillalla ajetaan pois siirtoradan pohjia ja penkkoja. Urakka-aika on marraskuun loppuun, jona aikana myös ennallistetaan sillan alapuoli ja maisemoidaan alue. Alikulku pyritään avaamaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille lokakuun lopussa.