Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin 7 miljoonan euron optio kahden muun ramppitunnelin rakentamisesta.
Kreaten osaamiseen sopivan kallio- ja betonirakentamisen markkinanäkymät Suur-Tukholman ja Göteborgin alueella ovat jatkaneet suotuista kehitystään. Tukholman ohitustie, Förbifart Stockholm E4, rakennetaan vaiheittain, ja sen tavoitteena on luoda mahdollisuuksia voimakkaasti kasvavan alueen kehitykselle. Ympäristö- ja kulttuuriarvojen suojelemiseksi noin 18 kilometriä 21 kilometrin mittaisesta tiestä rakennetaan tunneliin.
AF Anläggning AB:n kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti Kreate toteuttaa Tukholman ohitustien rakentamiseen kuuluvan Lovön urakan ramppitunneleiden 311 ja 313 sisäverhousrakenteet. Optiona on toteuttaa myös ramppitunneleiden 312 ja 314 sisustaminen.
– Voitettu urakka todistaa, että olemme alueen ykkönen tunnelien sisustamisessa. Osaava ja sitoutunut henkilöstömme asentaa mittavan sisustuksen ja varmistaa näin pääurakoitsijan aikataulun pitämisen. Meillä on kokemusta Tukholman ohitustien tunnelien sisustamisesta jo vuodesta 2019 lähtien, mikä on auttanut meitä voittamaan taas yhden ison urakan, myhäilee Kreate Sverige AB:n toimitusjohtaja Veli Taatila tyytyväisenä.
Mittavat massat vaativat osaamista
Lovön urakassa Kreate poraa ja pulttaa kahden ramppitunnelin katot ja elementtiseinien kiinnityspultit, asentaa membraanikaton, raudoittaa sen sekä asentaa elementtiseinät. Urakassa massat ovat mittavia: kiinnityspultteja asennetaan 39 000 kpl, elementtiseinää 26 700 m2, ruiskubetonointia 5 800 m3 sekä suomalaisittain harvinaisempaa membraania asennetaan 47 900 m2.
– Suomessa tunneleihin tehdään usein salaojitus, mutta Ruotsissa käytetään vastaavaan tarkoitukseen membraania. Se on eräänlainen kalvo, joka asennetaan kallion ja ruiskubetonoinnin väliin tunnelin louhimisen jälkeen. Membraani raudoitetaan ja ruiskutetaan betonilla, ja se peittää koko tunnelin profiilin toimien vedeneristyksenä, Taatila kertoo.
Urakkaan kuuluu myös perustamis- ja maanrakennustöitä sekä työtunnelien sulkeminen betoni- ja teräsrakenteilla. Sopimuksen arvo on 70 miljoonaa Ruotsin kruunua eli yli 6 miljoonaa euroa, ja se sisältää 80 miljoonan Ruotsin kruunun eli noin 7 miljoonan euron option. Työt käynnistyvät huhtikuussa ja valmistuvat maaliskuuhun 2025 mennessä, mahdollisen option lunastamisen jälkeen työt jatkuvat vuoden 2025 loppuun asti.