Itäväylän siltojen korjaaminen Roihuvuoressa ja läntisessä Herttoniemessä etenee kummallakin sillalla samojen työvaiheiden kautta. Pohjoisempi Sahaajankadun ylikulkusilta ja eteläisempi Siilitien ylittävä silta ovat valmistuneet vuonna 1967. Huolellinen peruskorjaus päällys- ja alusrakenteissa lisää siltojen käyttöikää kymmeniä vuosia. Tässä ensimmäisessä osassa tutustumme siltojen yläpuolisiin työvaiheisiin.
Siltojen päällysrakenteissa tehtävät työvaiheet
- Siltojen reunapalkit ja kaiteet puretaan. Reunapalkkien uusiminen on tarpeen, koska maantiesuola on syövyttänyt betonin. Reunapalkkien raudoittamisen jälkeen valetaan uudet reunapalkit ja asennetaan kaiteet.
- Sillan huonokuntoiset asfaltti- ja eristekerrokset poistetaan jyrsimällä ja kaivinkoneella. Sillan kannen betonipinta avataan vesipiikkaamalla, jolloin pinnan kerrokset poistetaan ja alue puhdistetaan käyttäen suurta vesipainetta.
- Kannen korjattavan osan päälle pystytetään sääsuoja, jota lämmittämällä taataan ihanteelliset olosuhteet mm. kannen muotoiluvalulle eli uudelle betonille sekä vesieristekerrokselle. Vesieristystä tehdessä alla olevan betonin kosteuden on oltava alle 5 %.
- Tehty muotoiluvalu sinkopuhalletaan, jolloin laite sinkoaa teräskuulia ja siten irrottaa huonon sementtiliiman ja jälkihoitoaineen. Näin eristyskerros tarttuu paremmin sillan kanteen.
- Sääsuoja puretaan ja on asfaltin lisäämisen vuoro. Asfaltin kolme kerrosta ovat suoja-asfaltti, välikerros ja kulutuskerros. Ylin kerros saa pintaansa ajoratamaalaukset.
Kummallakin Itäväylän sillalla edellä mainitut työt toteutetaan kolmessa vaiheessa kaista kerrallaan. Näin mahdollistetaan ajoneuvoliikenne kahdella kaistalla koko peruskorjauksen ajan.