Please accept marketing-cookies to watch this video.

Kolme viikkoa kestäneet mittavat nostotytöt Helsingin Sompasaaressa on saatu päätökseen. Suurimmillaan yli 140 tonnia painaneet laiturielementit asennettiin mereen Nihdinlaiturin ja Satamamestarinlaiturin edustalle keskimäärin kolmen kappaleen päivävauhtia. Talven aikana vähähiilibetonista paikalla valettujen elementtien nostamiseen tarvittiin jättinosturi, jonka nostokyky oli yli 162 tonnia ja nostosäde yli 23 metriä. Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen -hanke etenee aikataulua nopeammin muun muassa onnistuneen työsuunnittelun ja paikan päällä käsiteltyjen maamassojen ansioista.

Helsingin Sompasaaren alueella ja Korkeasaaressa kävijät ovat saaneet ihastella entisen Nihdin satamalaitureiden alueella viimeiset kolme viikkoa jättinosturia, joka on väsymättä nostellut laiturielementtejä saaren kummallakin reunalla. Talven aikana urakka-alueelle valmiiksi rakennetut 6 metriä korkeat 44 laiturielementtiä nostettiin yksi kerrallaan mereen noin 4,2 metrin syvyyteen.

– Laiturielementtien paino vaihteli 40 tonnista yli 140 tonniin ja saimme ne mereen keskimäärin kolmen kappaleen päivävauhtia. Elementtien nosto oli itsessään nopea työvaihe. Enemmän aikaa kului nostojen valmisteluun sekä asennuksen viimeistelyyn, kertoo hankkeen työmaapäällikkö Jari Viitala Kreatelta.

Jokaisen laiturielementin asennus viimeisteltiin ja tarkastettiin sukellustyönä, minkä jälkeen elementit vielä kiinnitettiin toisiinsa hitsaamalla ne yläosasta kiinni.

Hyvä työsuunnittelu siivittää hanketta valmistumaan etuajassa

Laiturielementtien asennuksen jälkeen alkaa työmaalla elementtien ja Sompasaaren välisen vesialueen taustatäyttö, joka kestää noin puolitoista kuukautta. Kun täyttötyö on saatu valmiiksi, Kreate palaa uudelleen laiturielementtien kimppuun.

– Taustatäytön jälkeen teemme laiturielementteihin saumavalun, jolla estetään elementtien sivuttainen liikkuminen sekä meriveden ja hienoaineksen sekoittuminen. Valua kutsutaan myös sukkavaluksi, sillä se on 4 metriä korkea ja 10 senttimetriä leveä valu, Viitala selventää.

Kreaten urakan jälkeen laiturielementtejä jatketaan paikallavaluna ja lopputuloksena alueelle saadaan kauniit graniittikivellä verhoillut laiturit. Kreaten toteuttaman urakan myötä vanha satamalaitoksen alue on valmisteltu asuinaluerakentamiselle. Tällä hetkellä Kreaten työt etenevät niin hyvällä vauhdilla, että hankkeen arvioidaan valmistuvan noin puoli vuotta etuajassa.

– Olemme onnistuneet suunnittelemaan ja toteuttamaan työt tehokkaasti lomittain, mikä on edesauttanut hankkeen etenemistä. Teimme vanhojen laiturirakenteiden purkutöitä, alueen syvätiivistystä ja maamassojen käsittelyä samanaikaisesti. Lisäksi laiturielementtien valaminen talven aikana paikan päällä oli yksi merkittävistä onnistumisista, Viitala luettelee.

Nihdin esirakentaminen -urakan työmaapäällikkö Jari Viitala vakuuttaa, että Kreate saa hankkeen vähintään puoli vuotta etuajassa luovutettua tilaajana toimivalle Helsingin kaupungille.

Maamassoista 75 prosenttia hyödynnetty hankkeella

Nihdin urakassa on ollut yli 40 000 kuutioita maanleikkausta, joista huikeat 75 prosenttia on hyödynnetty suoraan työmaalla.

– Päätimme hyödyntää urakka-alueella olevan tilan, kun sitä poikkeuksellisesti oli tarjolla. Laiturielementtien paikallavalun lisäksi olemme käsitelleet merkittävän osan maamassoista urakka-alueella ja vain saviset tai kynnysarvon ylittäneet maat on kuljetettu pois. Paikan päällä käsittely on minimoinut kuorma-autoliikenteen määrän alueella, ja samalla lisännyt hankkeen päästösäästöä entisestään, Viitala kertoo.

Urakan alussa työmaalle hankittiin moottorikäyttöinen välppäseula, jonka avulla on jalostettu massoja ja seulottu eri kivilaatuja. Näitä jalostettuja massoja on käytetty muun muassa meritäyttöihin, laiturielementtien pohjatäyttöihin ja muihin rakenteisiin. Nyt alkavissa laiturielementtien taustatäytöissä hyödynnetään myös kaikki hankkeella purkutöistä tullut betonijäte, joka on käsitelty betonimurskeeksi.

Tällä hetkellä hankkeen maanleikkauksista on jo tehty noin 90 prosenttia.

Yleiskuvassa näkyy laiturielementtien nostojen lisäksi käynnissä olevat putkityöt sekä alueella kierrätettyjä ja käsiteltyjä maa-aineksia.

Merenalaisten rakenteiden purku haastoi

Vaikka äkkiseltään voisi kuvitella nostotöiden olleen urakan hankalin osuus, Viitalan mukaan jopa viiden metrin syvyydessä olleiden vanhojen laitureiden purkutyöt haastoivat rakentajia kuitenkin eniten.

– Satamamestarinlaiturin vanhojen 1960-luvulla rakennettujen meren alapuolisten rakenteiden purkutytöt olivat haastavimmat. Laiturissa oli betonilla ja kivillä täytettyjä isoja hirsiarkkurakenteita. Siellä oli myös osittain jännitettyjä pilareita, joita ei ollut suunnitelmista etukäteen nähtävissä. Isot ankkurikohdat kestivät hyvin vetoa ja olivat tiivistä tavaraa, mutta räjäyttämällä nekin saatiin pois.  

– Vielä nostojen alkaessa löysimme Satamamestarinlaiturin rannasta noin 4,5 metrin syvyydestä yhden hirsiarkun, jonka jouduimme räjäyttämään sukellustyönä pois. Hirsiarkku on hirrestä tehty muotti, joka on täytetty betonilla ja kivillä ja sen tehtävänä on tukea laituria, Viitala jatkaa.

Nihdin esirakentaminen -hanke toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana osana Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa. Hankkeen urakka-aika on toukokuulle 2025, mutta Kreatelta vakuutetaan hankkeen olevan maalissa jo tämän vuoden puolella.

Nostot Nihdin puolella 1
Kreaten Nihdin esirakentaminen -urakassa asennettiin mereen jopa yli 140 tonnia painavia laiturielementtejä, jotka oli rakennettu paikan päällä vähähiilibetonista. Nosturi sijaitsi viisi metriä penkasta ja sen alla käytettiin teräslevyjä sekä 140 tonnin vastapainoja turvallisuuden varmistamiseksi.
Ensimmäinen elementti Nihdin puolelle
Ensimmäinen laiturielementti nostettiin Nihtilaiturin puolella aivan Nihdinsillan kylkeen keskiviikkona 22.5.2024.
Seinäelementin nosto läheltä
Joka toinen elementti oli noin 140 tonnia painava jalkaelementti, joista yksi näkyy kuvan vasemmassa reunassa. Jalkaelementtien väleihin asennettiin kuvan nosturinkin kyydissä olevia seinäelementtejä. Nosturin nostokyky oli yli 162 tonnia ja nostosäde yli 23 metriä.
Nosto Satamamestarinlaiturin puolella
Satamamestarinlaiturin puolella nostot alkoivat torstaina 30.5.2024. Suurimmillaan noin 125 tonnia painavat elementit olivat aavistuksen pienempiä kuin Nihtilaiturin puolella.
Seinäelementin nosto Nihdin puolella
Laiturielementit asennettiin 4,25 metrin syvyyteen. Kun kaikki on paikoillaan, täytetään Sompasaaren ja rantamuurin välinen alue.
Kreate kontti ja elementit rannalla
Vähähiilibetoniset laiturielementit rakennettiin paikan päällä. Kohteeseen alun perin suunniteltu GWP85™-betoni vaihdettiin vähähiilisempään GWP70™-betoniin eli käytännössä betonin päästöt olivat 70 prosenttia referenssitasosta. Kaikkiaan urakan päästösäästöt olivat betonin osalta noin 200 000 CO₂-kiloa.
Viimeinen elementti
Viimeisenä paikoilleen nostettiin seitsemän ulokeporraselementtiä Nihdin puolella. Elementissä oleva kantillinen uloke mahdollistaa seuraavassa vaiheessa portaiden rakentamisen laiturille. Nosturin nostellessa elementtejä Satamamestarinlaiturin puolella tehtiin Nihtilaiturin edustalla 2 000 kuution täyttö ja alueen tiivistys alle viikossa. Näin varmistettiin nosturille tukeva ja turvallinen alusta ulokeporraselementtien nostoon.